Prof. Dr. SEMRA SUNGUR


Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü


WoS Araştırma Alanları: Eğitim Ve Eğitim Araştırması, Sosyal Bilimler (Soc), Sosyal Bilimler Genel


Avesis Araştırma Alanları: Sosyal ve Beşeri Bilimler, Eğitim, Ortaöğretim Fen ve Mat. Alanları Öğretmenliği

Metrikler

Yayın

124

Yayın (WoS)

61

Yayın (Scopus)

70

Atıf (WoS)

1321

H-İndeks (WoS)

20

Atıf (Scopus)

1830

H-İndeks (Scopus)

25

Atıf (Scholar)

7850

H-İndeks (Scholar)

44

Atıf (TrDizin)

1

H-İndeks (TrDizin)

1

Atıf (Sobiad)

7

H-İndeks (Sobiad)

2

Atıf (Diğer Toplam)

9

Proje

3

Tez Danışmanlığı

37

Açık Erişim

31
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

Eğitim Bilgileri

2000 - 2004

2000 - 2004

Doktora

Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Ortaöğretim Fen Ve Matematik Alanlar Eğitimi Bölümü, Türkiye

1998 - 2000

1998 - 2000

Yüksek Lisans

Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ortaöğretim Fen Ve Matematik Alanları Eğitimi (Yl) (Tezli), Türkiye

1994 - 1998

1994 - 1998

Lisans

Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Bölümü, Türkiye

Yabancı Diller

C1 İleri

C1 İleri

İngilizce

Araştırma Alanları

Sosyal ve Beşeri Bilimler

Eğitim

Ortaöğretim Fen ve Mat. Alanları Öğretmenliği

Akademik Ünvanlar / Görevler

2014 - Devam Ediyor

2014 - Devam Ediyor

Prof. Dr.

Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü

2002 - 2003

2002 - 2003

Diğer

Ohio State University, College of Medicine and Public Health

Yönetimsel Görevler

2021 - Devam Ediyor

2021 - Devam Ediyor

Anabilim/Bilim Dalı Başkanı

Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü

2019 - 2021

2019 - 2021

Bölüm Akademik Teşvik Değerlendirme Komisyonu Üyesi

Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü

2017 - 2020

2017 - 2020

Fakülte Yönetim Kurulu Üyesi

Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü

2017 - 2019

2017 - 2019

Bölüm Başkan Yardımcısı

Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü

Akademi Dışı Deneyim

1998 - 2004

1998 - 2004

Araştırma Görevlisi

Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Araştırma Görevlisi

Verdiği Dersler

Doktora

Doktora

MOTIVATION IN MATHEMATICS AND SCIENCE EDUCATION

Yüksek Lisans

Yüksek Lisans

EDUCATIONAL STATISTICS

INDEPENDENT STUDY IN SCIENCE EDUCATION

Lisans

Lisans

Practice Teaching in Elementary Education

Assessment of In-Class Learning

Yönetilen Tezler

2022

2022

Yüksek Lisans

A study on sources and consequence of science teachers' self-efficacy

Sungur S. (Danışman)

M.PEHLİVAN(Öğrenci)

2022

2022

Yüksek Lisans

PRE-SERVICE SCIENCE TEACHERS' APPROACHES TO CLASSROOM ASSESSMENT

Sungur S. (Danışman)

A.ÇAYIR(Öğrenci)

2015

2015

Yüksek Lisans

Role of motivation and cognitive engagement in science achievement

SUNGUR S. (Danışman)

H.BİRCAN(Öğrenci) Creative Commons License

2011

2011

Doktora

Antecedents and consequences of achievement goals

SUNGUR S. (Danışman)

N.KAHRAMAN(Öğrenci) Creative Commons License

2006

2006

Yüksek Lisans

Investigating students' motivational traits in science

SUNGUR S. (Eş Danışman), ÖZTEKİN C. (Eş Danışman)

F.YAVUZ(Öğrenci) Creative Commons License

2006

2006

Yüksek Lisans

Predicting academic achievement with cognitive and motivational variables

SUNGUR S. (Eş Danışman), ÇAKIROĞLU J. (Eş Danışman)

N.YUMUŞAK(Öğrenci) Creative Commons License

Tasarladığı Dersler

Makaleler

Tümü (82)
SCI-E, SSCI, AHCI (42)
SCI-E, SSCI, AHCI, ESCI (55)
ESCI (12)
Scopus (66)
TRDizin (19)
Diğer Yayınlar (11)

Hakemli Bilimsel Toplantılarda Yayımlanmış Bildiriler

2025

2025

1. The Impact of Teaching Based on HOS on Students' Understanding of the Nature of Science

Inci K., Sungur S., Yilmaz Tüzün Ö.

98th NARST International Conference, Washington, Amerika Birleşik Devletleri, 23 - 26 Mart 2025, ss.61, (Özet Bildiri)

2023

2023

3. Argümantasyon Sürecine Katılan Ortaokul Öğrencilerinin Argümantasyon Şemalarının İncelenmesi

Şen M., Sungur S., Öztekin C.

15. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Konferansı, Kars, Türkiye, 27 - 30 Eylül 2023, ss.71, (Özet Bildiri)

2023

2023

4. An Argumentation Study Portraying Students' Engagement in Argumentation Process

Şen M., Sungur S., Öztekin C.

THE 15TH CONFERENCE OF THE EUROPEAN SCIENCE EDUCATION RESEARCH ASSOCIATION (ESERA), Nevşehir, Türkiye, 28 Ağustos - 01 Eylül 2023, ss.563, (Özet Bildiri)

2023

2023

5. The Discursive Choices of Nature of Science Epistemic Communities

Akıllıoğlu F. Ç., Sungur S., Çakiroğlu J.

THE 15TH CONFERENCE OF THE EUROPEAN SCIENCE EDUCATION RESEARCH ASSOCIATION (ESERA), Nevşehir, Türkiye, 28 Ağustos - 01 Eylül 2023, ss.304, (Özet Bildiri)

2023

2023

6. The Effect of Argumentation Implementation on Students' Content Knowledge and Science Process Skills

Şen M., Sungur S., Öztekin C.

International Eurasian Educational Research Congress (EJER), Ankara, Türkiye, 8 - 11 Haziran 2023, ss.566-567, (Özet Bildiri)

2023

2023

7. Investigating Science Process Skills of Middle School Students

Uçar F. M., Sungur S.

96th NARST International Conference, Illinois, Amerika Birleşik Devletleri, 18 - 21 Nisan 2023, ss.438, (Özet Bildiri)

2021

2021

9. Students’ Views on Project Based Learning Enriched with History of Science Activities

Uçar F. M., Sungur S.

The European Conference on Educational Research (ECER) , 6 - 10 Eylül 2021, ss.1, (Özet Bildiri)

2021

2021

10. 8. Sınıf Öğrencilerinin STEM Kariyer Seçimlerinin Beklenti-Değer Kuramı Çerçevesinde Nitel Olarak İncelenmesi

Karaca E. Ü., Öztekin C., Sungur S.

XIV. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Burdur, Türkiye, 19 - 21 Mayıs 2021, ss.11, (Özet Bildiri)

2020

2020

11. Pre-service science teachers’ perceptions about their technology integration experiences in the science education program: Does willingness to choose the program matter?

Durukan A., Sungur S.

VII. International Eurasian Educational Research Congress, Eskişehir, Türkiye, 10 - 13 Eylül 2020, ss.896-900, (Özet Bildiri)

2018

2018

12. Non-Science Majors’ Knowledge of Scientific Practices to Evaluate Scientific Reports in Popular Media: The Role of Media Literacy

BEZCİ BİRCAN F., SUNGUR S.

The European Conference on Educational Research, Bolzano, İtalya, 3 - 04 Eylül 2018, (Özet Bildiri) Sürdürülebilir Kalkınma

2018

2018

13. Middle School Students’ Scientific Reasoning Ability: Is it related to Classroom Learning Environment Perceptions?

BEZCİ BİRCAN F., SUNGUR S.

The European Conference on Educational Research (ECER), Bolzano, İtalya, 3 - 04 Eylül 2018, (Özet Bildiri)

2018

2018

14. Effect of documentary films on students’ attitude toward science

BİRCAN H., SUNGUR S., BEZCİ BİRCAN F.

International Congress on Education (ERPA 2018), İstanbul, Türkiye, 28 Haziran - 01 Temmuz 2018, (Tam Metin Bildiri)

2018

2018

15. Gifted students’ engagement in science classes

UÇAR F. M., SUNGUR S.

International Congress on Education (ERPA 2018), İstanbul, Türkiye, 28 Haziran - 01 Temmuz 2018, ss.211-216, (Tam Metin Bildiri)

2018

2018

16. Measuring students’ emotions in science courses: Theachievement emotions questionnaire- science

BEZCİ BİRCAN F., SUNGUR S.

International Congress on Education (ERPA 2018), İstanbul, Türkiye, 28 Haziran - 01 Temmuz 2018, ss.146-154, (Tam Metin Bildiri)

2018

2018

17. Improving Middle School Students’ Scientific Literacy through Science Writing Heuristic (SWH) Approach

Şen M., Sungur S., Öztekin C.

ERPA International Congress on Education, İstanbul, Türkiye, 28 Haziran - 01 Temmuz 2018, ss.170, (Özet Bildiri) Sürdürülebilir Kalkınma

2018

2018

18. Adaptation of Global Scientific Literacy Questionnaire in Turkish Context: Findings of Pilot Study

Şen M., Sungur S., Öztekin C.

ERPA International Congress on Education, İstanbul, Türkiye, 28 Haziran - 01 Temmuz 2018, ss.170, (Özet Bildiri) Sürdürülebilir Kalkınma

2017

2017

19. Adaptation of Early Childhood Teacher Efficacy Scale into Turkish Culture: Findings from a Pilot Study

ALAÇAM N., SUNGUR S.

5th International Early Childhood Education Congress, 18 - 21 Ekim 2017, (Özet Bildiri)

2017

2017

20. A Multilevel Investigation of Science Achievement: The Role of Learning Environment and Teacher Effectiveness

YERDELEN S., SUNGUR S.

The European Conference on Educational Research (ECER), 21 - 25 Ağustos 2017, (Özet Bildiri)

2017

2017

21. Investigating the Link Between Turkish Science Teachers’ Burnout and Their Motivation To Leave Teaching

KIRAN D., SUNGUR S.

The European Conference on Educational Research (ECER), 21 - 25 Ağustos 2017, (Özet Bildiri)

2017

2017

22. Effect of Documentary Films on Students’ Epistemological Beliefs

BİRCAN H., SUNGUR S.

International History, Philosophy, and Science Teaching (IHPST) Biennial Conference, 4 - 07 Temmuz 2017, (Özet Bildiri)

2017

2017

23. Adapting Attitudes Toward Sustainable Development Scale to Turkish: Preliminary Findings

DEMİREL Z. M., SUNGUR S.

8th International Congress on New Trends in Education – ICONTE, 18 - 20 Mayıs 2017, (Özet Bildiri)

2016

2016

26. Development and Validation of the Intention to Integrate Nature of Science Questionnaire

Akyol G., Öztekin C., Sungur S.

NARST Annual International Conference, Maryland, Amerika Birleşik Devletleri, 14 - 17 Nisan 2016, (Özet Bildiri)

2016

2016

27. Improving Nature of Science Understanding Through History of Science Instruction Contextualized Explicit and Reflective Approach

Cansız M., Sungur S., Öztekin C.

International Teacher Education Conference, Dubai, Birleşik Arap Emirlikleri, 4 - 06 Şubat 2016, (Tam Metin Bildiri)

2015

2015

28. The Influence of Science Teachers on the Quality of Classroom Learning Environment A Multilevel Investigation

YERDELEN S., SUNGUR S.

The European Conference on Educational Research (ECER), 8 - 11 Eylül 2015, (Özet Bildiri)

2015

2015

29. A Study on the Relationships among School Goal Structures Science Teacher Self Efficacy and Job Satisfaction

KIRAN D., SUNGUR S.

The European Conference on Educational Research (ECER), Budapest, Macaristan, 8 - 11 Eylül 2015, (Özet Bildiri)

2014

2014

30. Pre-service science teachers' use of self-regulation strategies

ŞENLER B., Sungur-Vural S.

ERPA International Congress on Education (ERPA), İstanbul, Türkiye, 6 - 08 Haziran 2014, cilt.152, ss.551-556, (Tam Metin Bildiri) identifier

2011

2011

31. Examination of pre-service science teachers' perceptions and understanding of evolution in relation to socio-demographic variables

Akyol G., Tekkaya C., SUNGUR S.

2nd World Conference on Learning, Teaching and Educational Leadership (WCLTA), İstanbul, Türkiye, 28 - 30 Ekim 2011, cilt.31, ss.167-172, (Tam Metin Bildiri) identifier identifier

2010

2010

32. Pre-service science teachers' teaching self-efficacy: a case from Turkey

ŞENLER B., SUNGUR S.

1st World Conference on Learning, Teaching and Administration (WCLTA), Cairo, Mısır, 29 - 31 Ekim 2010, cilt.9, (Tam Metin Bildiri) identifier identifier

2010

2010

33. The contribution of understandings of evolutionary theory and nature of science to pre-service science teachers' acceptance of evolutionary theory

Akyol G., Tekkaya C., SUNGUR S.

1st World Conference on Learning, Teaching and Administration (WCLTA), Cairo, Mısır, 29 - 31 Ekim 2010, cilt.9, (Tam Metin Bildiri) identifier identifier

2008

2008

34. A canonical analysis of teachers sense of efficacy and teacher self regulation

ÇAPA AYDIN Y., SUNGUR S., UZUNTİRYAKİ E.

Annual meeting of the American Educational Research Association (AERA), New-York, Amerika Birleşik Devletleri, 24 - 28 Mart 2008, ss.1, (Özet Bildiri)

2005

2005

35. A study on students' abilities to solve algorithmic and conceptual problems on chemistry concepts

Alp E., Yilmaz A., Ertepinar H., Sungur S., Tekkaya C.

230th National Meeting of the American-Chemical-Society, Washington, Kiribati, 28 Ağustos - 01 Eylül 2005, cilt.230, (Özet Bildiri) identifier

2004

2004

36. Students' achievement in matter concepts: A cross-age study.

Ertepinar H., Yilmaz A., Sungur S., Tekkaya C.

Meeting of the Division of Chemical Toxicology of the American-Chemical-Society held at the 228th National Meeting of the American-Chemical-Society, Pennsylvania, Amerika Birleşik Devletleri, 22 - 26 Ağustos 2004, cilt.228, (Özet Bildiri) identifier

1999

1999

37. Çoklu zekâ kuramı öğretmen rolüne ilişkin görüşler ve düşünceler

Çakır Ö., KAZAK S., Yayla Yürük N., SUNGUR S.

Öğretmen Eğitiminde Çağdaş Yaklaşımlar Sempozyumu, Türkiye, 18 - 20 Mart 1999

Kitaplar

2016

2016

1. Analysing middle school students’ perceptions of their science classroom in relation to attitudes and motivation

ARISOY N., ÇAKIROĞLU J., SUNGUR S., TELLİ S.

Teachers Creating Context Based Learning Environments, R. Taconis, P. den Brok ve A. Pilot , Editör, Sense Publishers, Rotterdam, ss.173-190, 2016

Desteklenen Projeler

2011 - 2011

2011 - 2011

Öğrencilerin Ödevle İlgili Öz Düzenleme Becerilerinin Ve Öğretmenlerin Ödev Uygulamalarının Araştırılması.

Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje , BAP Diğer

SUNGUR S. (Yürütücü)

Bilimsel Dergilerdeki Faaliyetler

2019 - Devam Ediyor

2019 - Devam Ediyor

Learning and Individual Differences

Editörler Kurulu Üyesi

Bilimsel Yayınlarda Hakemlikler

Kasım 2023

Kasım 2023

LEARNING AND INDIVIDUAL DIFFERENCES

SSCI Kapsamındaki Dergi

Temmuz 2023

Temmuz 2023

LEARNING AND INDIVIDUAL DIFFERENCES

SSCI Kapsamındaki Dergi

Mart 2023

Mart 2023

LEARNING AND INDIVIDUAL DIFFERENCES

SSCI Kapsamındaki Dergi

Mayıs 2022

Mayıs 2022

LEARNING AND INDIVIDUAL DIFFERENCES

SCI Kapsamındaki Dergi

Nisan 2020

Nisan 2020

LEARNING AND INDIVIDUAL DIFFERENCES

SCI Kapsamındaki Dergi

Şubat 2020

Şubat 2020

GAZİ EĞİTİM FAKÜLTESİ DERGİSİ

Hakemli Bilimsel Dergi

Ocak 2020

Ocak 2020

LEARNING AND INDIVIDUAL DIFFERENCES

SCI Kapsamındaki Dergi

Ocak 2020

Ocak 2020

EDUCATIONAL STUDIES

SCI Kapsamındaki Dergi

Ekim 2019

Ekim 2019

LEARNING AND INDIVIDUAL DIFFERENCES

SSCI Kapsamındaki Dergi

Haziran 2019

Haziran 2019

EDUCATIONAL STUDIES

SSCI Kapsamındaki Dergi

Mayıs 2019

Mayıs 2019

LEARNING AND INDIVIDUAL DIFFERENCES

SSCI Kapsamındaki Dergi

Ocak 2019

Ocak 2019

SCANDINAVIAN JOURNAL OF EDUCATIONAL RESEARCH

SSCI Kapsamındaki Dergi

Ağustos 2018

Ağustos 2018

Eurasian Journal of Educational Research

ESCI Kapsamındaki Dergi

Mayıs 2018

Mayıs 2018

Asia-Pacific Forum on Science Teaching and Learning

Diğer İndekslerce Taranan Dergi

Nisan 2018

Nisan 2018

Learning and Individual Differences

SSCI Kapsamındaki Dergi

Nisan 2018

Nisan 2018

Ege Üniversitesi Eğitim Fakültesi Ege Eğitim Dergisi

Hakemli Bilimsel Dergi

Mart 2018

Mart 2018

Eurasian Journal of Educational Research

ESCI Kapsamındaki Dergi



Atıflar

Toplam Atıf Sayısı (WOS): 1287

h-indeksi (WOS): 20