Akademik Unvanlar
-
2012 - Devam Ediyor Prof. Dr.
Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü
-
2006 - 2012 Doç. Dr.
Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü
-
2002 - 2006 Yrd. Doç. Dr.
Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü
-
2001 - 2002 Öğretim Görevlisi
Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü
-
1990 - 2001 Araştırma Görevlisi
Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü
Yönetimsel Görevler
-
2017 - Devam Ediyor YÖK Denklik Bilim Kurulu Üyeliği
Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü
-
2019 - 2020 Rektörlük Akademik Teşvik Değerlendirme Komisyonu Üyesi
Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü
-
2018 - 2018 Bölüm Akademik Teşvik Değerlendirme Komisyonu Üyesi
Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü
Akademi Dışı Deneyim
-
2017 - Devam Ediyor Tanıma ve Denklik Komisyonu Eğitim Bilimleri ve Öğretmen Yetiştirme Alanları Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Alt Komisyonu
YÜKSEKÖĞRETİM KURULU BAŞKANLIĞI
-
2012 - Devam Ediyor Professor
METU
-
2008 - Devam Ediyor Associate Professor (Promotion)
METU
-
2002 - Devam Ediyor Assistant Professor
METU
-
2002 - Devam Ediyor Assistant Professor
METU
-
2001 - Devam Ediyor Instructor/Reader
METU
-
2001 - 2001 Assistant
METU
Verdiği Dersler
Yönetilen Tezler
-
Design and implementation of a graduate course for development of technological pedagogical content knowledge
ÇAKIROĞLU J. (Danışman)
G.ÇETİNKAYA(Öğrenci), Doktora, 2022 -
Investigation of science teachers' nature of engineeringviews
ÇAKIROĞLU J. (Danışman)
N.İRDEM(Öğrenci), Yüksek Lisans, 2022 -
The effect of engineering design-based science instruction on 6th-grade students' astronomy understandings and engineer career interests
ÇAKIROĞLU J. (Danışman)
P.BAŞPINAR(Öğrenci), Yüksek Lisans, 2022 -
The relationship between eighth grade students' nature of science understanding and their informal reasoning on socioscientific issues
YILMAZ TÜZÜN Ö., ÇAKIROĞLU J. (Danışman)
N.FATIMA(Öğrenci), Yüksek Lisans, 2021 -
Investigating science teachers' technological pedagogical content knowledge (TPACK) competencies: A mixed method study
ÇAKIROĞLU J. (Danışman)
M.TANRISEVDİ(Öğrenci), Yüksek Lisans, 2021 -
Investigating science teachers' views of the nature of science based on the reconceptualized family resemblance approach to nos
Sungur S., Çakıroğlu J. (Eş Danışman)
Z.MERVE(Öğrenci), Yüksek Lisans, 2021 -
Developing seventh grade students' scientific epistemological beliefs, science process skills and lake ecosystem understandings through Lake Eymir Education Program
Çakıroğlu J. (Danışman)
-
Pre-service science teachers' tpack efficacy levels and technology integration quality: Application of tpack-iddirr model
Çakıroğlu J. (Danışman)
-
Investigation of preservice science teachers' nature of science understanding and decision making on socioscientific issue through the fractal model
Çakıroğlu J. (Danışman)
-
A STUDY ON PROFESSIONAL DEVELOPMENT TOWARD SCIENCE CENTERS: CHANGE IN SCIENCE TEACHERS' AWARENESS ABOUT SCIENCE CENTERS AND WAYS OF CONDUCTING SCIENCE CENTER VISITS
Çakıroğlu J., Köseoğlu F.(Eş Danışman)
S.TAHANCALIO(Öğrenci), Doktora, 2019 -
THE EFFECTS OF ENGINEERING DESIGN BASED INSTRUCTION ON 7TH GRADE STUDENTS' NATURE OF ENGINEERING VIEWS AND ATTITUDES TOWARDS STEM
Çakıroğlu J. (Danışman)
B.AYDOĞAN(Öğrenci), Yüksek Lisans, 2019 -
Fen bilgisi öğretmen adaylarının TPİB yeterlik düzeyleri ve teknoloji entegrasyon nitelikleri:TPACK-IDDIRR modelinin uygulanması.
ÇAKIROĞLU J. (Danışman)
-
Yedinci sınıf öğrencilerinin bilimsel epistemolojik inançlarının, bilimsel süreç becerilerinin ve göl ekosistemi anlama düzeylerinin Eymir Gölü eğitim programı aracılığıyla geliştirilmesi.
ÇAKIROĞLU J. (Danışman)
-
Mühendislik tasarım temelli öğretimin 7. sınıf öğrencilerinin mühendisliğin doğası görüşleri ve stem e yönelik tutumlarına etkileri.
ÇAKIROĞLU J. (Danışman)
-
Exploring gifted students' science homework self-regulation skills
Çakıroğlu J., Öztekin C. (Eş Danışman)
-
ATBÖ eşliğinde bir fen öğretmeninin pedagojik uygulamaları ve inançlarındaki değişikliklerin incelenmesi: işbaşı devamlı profesyonel destek.
ÇAKIROĞLU J. (Danışman)
-
Changes in a science teacher's pedagogical practices and beliefs following abi: Onsite ongoing professional support
ÇAKIROĞLU J. (Danışman)
F.NUR(Öğrenci), Yüksek Lisans, 2018 -
Exploring 6th grade students' scientific epistemological beliefs and metacognitive awareness regarding achievement level
ÇAKIROĞLU J. (Danışman)
-
Examination of topic-specific nature of pedagogical content knowledge: a case of science teacher of gifted students
ÇAKIROĞLU J. (Danışman)
-
Okul öncesi öğretmenlerinin fen öğretimine yönelik niyet ve davranışlarının planlanmış davranış teorisi ile açıklanması.
ÖZTEKİN C. (Eş Danışman), ÇAKIROĞLU J. (Eş Danışman)
-
Analyzing collective efficacy of preservice science teachers in science methods course
ÇAKIROĞLU J. (Danışman)
-
Early childhood teachers' science teaching intentions and behaviours: An application of the theory of planned behaviour
ÖZTEKİN C. (Eş Danışman), ÇAKIROĞLU J. (Eş Danışman)
G.ÖZCAN(Öğrenci), Doktora, 2016 -
Investigating the effects of science writing heuristic approach on eight grade students' achievement, metacognition and epistemological beliefs
ÖZTEKİN C. (Eş Danışman), ÇAKIROĞLU J. (Eş Danışman)
-
Investigating questioning patterns of teachers through their pedagogical progression in argument-based inquiry classrooms
ÇAKIROĞLU J. (Danışman)
-
Middle school students' reasoning patterns and comprehensions about pseudoscientific applications related to crystals
ÇAKIROĞLU J. (Danışman)
-
The investigation of pedagogical content knowledge of teachers: The case of teaching genetics
ÇAKIROĞLU J. (Danışman)
-
Fen bilimleri öğretmenlerinin, fen eğitiminde argümantasyona ilişkin kuram ve pedagojileri: bir yükseköğretim dersinin eğitim tasarım araştırması ile tasarımı, uygulaması ve değerlendirilmesi.
ÇAKIROĞLU J. (Eş Danışman), ERTEPINAR H. (Eş Danışman)
-
Development of pre-service science teachers' nature of science views and nature of science instructional planning within a contextualized expilicit reflective approach
ÇAKIROĞLU J. (Danışman)
-
Science teachers' theory and pedagogy of argumentation in science education: Design, implementation, and evaluation of a graduate course through educational design research
ÇAKIROĞLU J. (Danışman)
Y.ÖZDEM(Öğrenci), Doktora, 2014 -
Conceptual, structural and epistemic aspects of science teachers' argumentation practices in the context of evolutionary theory
ÇAKIROĞLU J. (Danışman)
-
The interrelation between pre-service science teachers' conceptions of teaching and learning, learning approaches and self-efficacy beliefs
ÇAKIROĞLU J. (Danışman)
-
Environmental education in early childhood teacher training programs: Perceptions and beliefs of pre-service teachers
Olgan R., Çakıroğlu J. (Eş Danışman)
-
Investigation of the relationship between pre-service science teachers understandings of nature of science and their personal characteristics
ÇAKIROĞLU J. (Danışman)
-
Doğrudan ve yansıtıcı zihin üstü düşünme becerileri kullanılarak oluşturulan bilimin doğası öğretiminin fen ve teknoloji öğretmen adaylarının bilimin doğası anlayışlarına olan etkisi.
ÇAKIROĞLU J. (Danışman)
-
The effect of using metacognitive strategies embedded in explicit-reflective nature of science instruction on the development of pre-service science teachers' understandings of nature of science
ÇAKIROĞLU J. (Danışman)
A.BARAZ(Öğrenci), Yüksek Lisans, 2012 -
Öz-yeterlik, öğrenme stratejileri, değer verme ve cinsiyet: 11’inci sınıf öğrencilerinin biyoloji başarısının yordayıcıları
KONDAKÇI E. (Eş Danışman), ÇAKIROĞLU J. (Eş Danışman)
-
Science teachers' perceptions of the elementary science and technology curriculum
ÇAKIROĞLU J. (Danışman)
-
The influence of argumentation based instruction on sixth grade students' attitudes toward science, conceptual understandings of physical and chemical change topic and argumentativeness
ÇAKIROĞLU J. (Danışman)
-
Relation of cognitive and motivational variables with students' human circulatory system achievement in traditional and learning cycle classrooms
ÖZDEMİR Ö. F. (Eş Danışman), ÇAKIROĞLU J. (Eş Danışman)
-
Investigating pre-service science teachers' quality of written argumentations about socio-scientific issues in relation to epistemic beliefs and argumentativeness
ÇAKIROĞLU J. (Danışman)
-
The effect of explicit embedded reflective instruction on nature of science understandings, scientific literacy levels and achievement on cell unit
GEBAN Ö. (Eş Danışman), ÇAKIROĞLU J. (Eş Danışman)
-
An investigation of pre-service elementary science teachers' scientific literacy level and their attitudes towards science
ÇAKIROĞLU J. (Danışman)
-
The nature of pre-service science teachers' argumentation in inquiry-oriented laboratory context
ÇAKIROĞLU J. (Danışman)
-
Öğrenme halkası modelinin lise öğrencilerinin nükleik asitler ve protein sentezi konularını anlamalarına, motivasyonlarına ve öğrenme stratejilerine etkisinin incelenmesi
ÇAKIROĞLU J. (Danışman)
Ö.SAYGIN(Öğrenci), Doktora, 2009 -
Exploring representation of nature of science aspects in science textbooks
ÇAKIROĞLU J. (Danışman)
-
A Study on the predictors of teachers' sense of efficacy beliefs
ÇAKIROĞLU J. (Danışman)
G.GÜR(Öğrenci), Yüksek Lisans, 2008 -
Professional development of preservice biology teachers through reflective thinking
ÇAKIROĞLU J. (Danışman)
-
İlköğretim öğretmenlerinin öz-yeterliklerinin yordanması üzerine bir çalışma
ÇAKIROĞLU J. (Danışman)
-
The effect of 5e learning cycle approach on sixth grade students understanding of cell concept, attitude toward science and scientific epistemological beliefs
ÇAKIROĞLU J. (Eş Danışman), ÖZTEKİN C. (Eş Danışman)
D.KAYNAR(Öğrenci), Yüksek Lisans, 2007 -
Scientific epistemological beliefs, perceptions of constructivist learning environment and attitude towards science as determinants of students approaches to learning
ÇAKIROĞLU J. (Eş Danışman), ÖZTEKİN C. (Eş Danışman)
-
5 Aşamalı (5E) öğrenme evresi yaklaşımının 6. sınıf öğrencilerinin hücre kavramını anlamalarına, Fen Bilgisi dersine olan tutumlarına ve epistemolojik inançlarına etkisi.
ÇAKIROĞLU J. (Danışman)
-
Examining 8th grade students perception of learning environment of science classrooms in relation to motivational beliefs and attitudes
SUNGUR S. (Eş Danışman), ÇAKIROĞLU J. (Eş Danışman)
-
Examining middle school students' understanding of the nature of science
ÇAKIROĞLU J. (Eş Danışman), ÖZTEKİN C. (Eş Danışman)
-
Fen öğretmenlerinin kişilerarası davranışlarının iki ülkede öğrenciler tarafından algılanması : Türkiye ve Hollanda
ÇAKIROĞLU J. (Danışman)
-
Predicting academic achievement with cognitive and motivational variables
SUNGUR S. (Eş Danışman), ÇAKIROĞLU J. (Eş Danışman)
-
The effect of gender and reasoning ability on the students' understanding of ecological concepts and attitude towards science
ÇAKIROĞLU J. (Eş Danışman), ÖZTEKİN C. (Eş Danışman)
-
Fen alanı öğretmen adaylarının mesleklerine yönelik algıları ve öğretmenliği meslek olarak seçme nedenleri.
ÇAKIROĞLU J. (Danışman)
-
The effects of hands-on activity enriched instruction on sixth grade students' achievement and attitudes towards science
ÇAKIROĞLU J. (Danışman)
-
8.sınıf öğrencilerinin fotosentez ve bitkilerde solunum kavramlarını öğreniminin 5E öğrenme modeli ve kavramsal değişim metinleri kullanılarak geliştirilmesi.
ÇAKIROĞLU J. (Danışman)
-
Improwing 8th grade students' understanding of photosynthesis and respiration in plants by using 5E learning cycle and conceptual change text
ÇAKIROĞLU J. (Eş Danışman), ÖZTEKİN C. (Eş Danışman)
S.BALCI(Öğrenci), Yüksek Lisans, 2005 -
Preservice science teachers perception of profession with metaphorical images and reasons of choosing teaching as a profession
GEBAN Ö. (Eş Danışman), ÇAKIROĞLU J. (Eş Danışman)
E.GÜZEL(Öğrenci), Yüksek Lisans, 2005 -
Türkiye genelinde ortaöğretim fen branşı öğretmen ve öğrencilerinin bilimin doğası üzerine görüşlerinin araştırılması
ÇAKIROĞLU J. (Danışman)
N.DOĞAN(Öğrenci), Doktora, 2005 -
Investigation of the preservice science teachers' views on science technology and society issues
ÇAKIROĞLU J. (Eş Danışman), ÖZTEKİN C. (Eş Danışman)
-
Preservice elementary teachers` science knowledge, attitude toward science teaching and their efficacy beliefs regarding science teaching
ÇAKIROĞLU J. (Eş Danışman), ÖZTEKİN C. (Eş Danışman)
-
Investigation of the preservice science teachers` views on nature of science
ÇAKIROĞLU J. (Eş Danışman), ÖZTEKİN C. (Eş Danışman)
-
Eight grade students` perceptions of their science learning environment and teachers` interpersonal behavior
ÇAKIROĞLU J. (Danışman)
-
Preservice science teachers' efficacy beliefs regarding science teaching and their classroom management beliefs
ÇAKIROĞLU J. (Danışman)