Preservice science teachers' efficacy beliefs regarding science teaching and their classroom management beliefs


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2002

Öğrenci: AYŞE SAVRAN

Danışman: JALE ÇAKIROĞLU

Özet:

Bu araştırma, fen bilgisi öğretmen adaylarının fen öğretimine yönelik öz yeterlik ve sınıf yönetimi inançlarını belirlemek amacı ile yapılmıştır. Fen bilgisi aday öğretmenlerinin öz yeterlik ve sınıf yönetimi inançları üniversite, cinsiyet ve sınıf farla değişkenlerine göre karşılaştırılmıştır. Buna ek olarak fen bilgisi aday öğretmenlerinin öz yeterlik inançları, sınıf yönetimi inançları, alman eğitim dersleri ve akademik başarılan arasındaki ilişki sorgulanmıştır. Bu çalışma 2001-2002 bahar döneminde sekiz farklı üniversiteden üçüncü ve dördüncü sınıf olmak üzere, toplam 584 (357 kız ve 227 erkek) fen bilgisi öğretmen adayı ile yürütülmüştür. Veriler, Enochs ve Riggs'in (1990) "Fen Öğretimi öz Yeterlik İnanç" ölçeği ve Martin, Yin ve Baldwin'nin (1998) "Sınıf Yönetimine Yönelik Tutum ve İnanç" ölçeği ile toplanmıştır.Araştırmanın sonuçlan, fen bilgisi öğretmen adaylarının fen öğretimi öz-yeterlik ölçeğinin kişisel öz yeterlik ve sonuç beklentisi alt boyutlarında inançlarının oldukça yüksek olduğunu göstermiştir. Buna ek olarak, fen bilgisi öğretmen adaylarının sınıf yönetimine yönelik inançları incelendiğinde, ders yönetimi alt boyutunda disiplinci bir yaklaşıma sahip olduklarını, insan yönetimi alt boyutunda ise disiplinci olmayan bir yaklaşıma sahip oldukları bulunmuştur. Ayrıca analiz sonuçlan, öz yeterlik inançları yüksek olan fen bilgisi öğretmen adaylarının insan yönetim boyutunda disiplinci olmayan bir yaklaşıma sahip olurken, ders yönetimi boyutunda ise disiplinci bir yaklaşıma sahip olduklarını göstermiştir.