Eğitim Bilgileri
1999 - 2004
1999 - 2004Bütünleşik Doktora
Ohio State University, Teaching & Learning , Amerika Birleşik Devletleri
1991 - 1995
1991 - 1995Lisans
Selçuk Üniversitesi, Fen Fakültesi, Fizik Bölümü, Türkiye
Yaptığı Tezler
2004
2004Doktora
The coexistence of alternative and scientific conceptions in physics
Ohio State University, Teaching & Learning
Araştırma Alanları
Fen Bilimleri Eğitimi
Öğretmen Eğitimi
Ortaöğretim Alan Öğretmenliği
Ortaöğretim Fen ve Mat. Alanları Öğretmenliği
Akademik Ünvanlar / Görevler
2014 - Devam Ediyor
2014 - Devam EdiyorDoç. Dr.
Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü
2008 - 2014
2008 - 2014Yrd. Doç. Dr.
Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü
2005 - 2008
2005 - 2008Öğretim Görevlisi Dr.
Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü
1996 - 1998
1996 - 1998Araştırma Görevlisi
Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü, Fen Fakültesi, Fizik Bölümü
Yönetimsel Görevler
2007 - 2021
2007 - 2021Bölüm Başkan Yardımcısı
Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Ortaöğretim Fen Ve Matematik Alanlar Eğitimi Bölümü
Akademi Dışı Deneyim
2005 - Devam Ediyor
2005 - Devam EdiyorInstructor/Reader
METU, Instructor/Reader
1996 - 1998
1996 - 1998Assistant
Gebze Institute of Technology , Assistant
Yönetilen Tezler
2022
2022Yüksek Lisans
Content analysis of exhibit labels in science centers
ÖZDEMİR Ö. F. (Danışman)
İ.GEZER(Öğrenci)
2017
2017Doktora
Effects of epistemologically enhanced instruction on ninth grade students' physics related personal epistemology and achievement in physics
ÖZDEMİR Ö. F. (Danışman)
K.ÖZMEN(Öğrenci)
2017
2017Yüksek Lisans
Development of an instrument for science teachers' perceived readiness in STEM education
ÖZDEMİR Ö. F. (Danışman)
A.NİHAN(Öğrenci)
2015
2015Doktora
Field trips to science centers: Teachers' perspectives, roles, and reflections
ÖZDEMİR Ö. F. (Danışman)
E.ŞENTÜRK(Öğrenci)
2014
2014Doktora
The effect of a professional development program on physics teachers' knowledge and their students' achievement in modern physics unit
ÖZDEMİR Ö. F. (Eş Danışman), ERYILMAZ A. (Eş Danışman)
N.BALTA(Öğrenci)
2014
2014Doktora
Bilim merkezlerine yapılan sınıf gezileri : öğretmen bakış açıları, rolleri ve düşünceleri.
ÖZDEMİR Ö. F. (Danışman)
E.Şentürk(Öğrenci)
2013
2013Doktora
Effects of instructions based on cognitive bridging and cognitive conflict on 9th grade students` understanding of force and motion, epistemological beliefs, and self-efficacy
ÖZDEMİR Ö. F. (Danışman)
İ.YAMAN(Öğrenci)
2013
2013Doktora
Mode-method interaction: The effects of inquiry vs. expository and blended vs. face-to-face instruction on 9th grade students' achievement in, science process skills in and attitudes towards physics
ÖZDEMİR Ö. F. (Danışman)
A.ÇETİN(Öğrenci)
2012
2012Doktora
Assessment of high school physics teachers pedagogical content knowledge related to the teaching of electricity
YILDIRIM U. (Eş Danışman), ÖZDEMİR Ö. F. (Eş Danışman)
E.BAHÇİVAN(Öğrenci)
2012
2012Doktora
An investigation of undergraduate students' scientific inquiry processes in a physics laboratory
ÖZDEMİR Ö. F. (Danışman)
C.ÜNAL(Öğrenci)
2012
2012Doktora
Method-approach interaction: The effects of learning cycle vs traditional and contextual vs non-contextual instruction on 11th grade students achievement in and attitudes towards physics
ÖZDEMİR Ö. F. (Danışman)
H.PEŞMAN(Öğrenci)
2012
2012Doktora
Yöntem-yaklaşım etkileşimi:öğrenme döngüsüne karşı geleneksel ve bağlam temelliye karşı bağlamsız öğretimlerin 11. sınıf öğrencilerinin fizikteki başarı ve tutumlarına etkileri.
ÖZDEMİR Ö. F. (Danışman)
H.Peşman(Öğrenci)
2011
2011Doktora
Role of thought experiments in solving conceptual physics problems
ÖZDEMİR Ö. F. (Danışman)
Ş.DÖNERTAŞ(Öğrenci)
2010
2010Doktora
Relation of cognitive and motivational variables with students' human circulatory system achievement in traditional and learning cycle classrooms
ÖZDEMİR Ö. F. (Eş Danışman), ÇAKIROĞLU J. (Eş Danışman)
Ö.SADİ(Öğrenci)
2009
2009Yüksek Lisans
The effect of science centres on students' attitudes towards science
ÖZDEMİR Ö. F. (Danışman)
E.ŞENTÜRK(Öğrenci)
Makaleler
Tümü (15)
SCI-E, SSCI, AHCI (10)
SCI-E, SSCI, AHCI, ESCI (10)
Scopus (13)
TRDizin (2)
Diğer Yayınlar (1)
2025
20251. An experimental study exploring the effects of predict–observe–explain method supported with simulations
TÜYSÜZ A., ÖZDEMİR Ö. F.
Research in Science and Technological Education
, cilt.43, sa.2, ss.512-524, 2025 (SSCI, Scopus)
2024
20242. Effectiveness of conceptual change strategies in science education: A meta-analysis
Pacaci C., Ustun U., ÖZDEMİR Ö. F.
JOURNAL OF RESEARCH IN SCIENCE TEACHING
, cilt.61, sa.6, ss.1263-1325, 2024 (SSCI, Scopus)
2024
20243. Explicit Versus Implicit Instruction: Effects of Epistemological Enhancement on Ninth Graders’ Physics-Related Personal Epistemology and Physics Achievement
Özmen K., ÖZDEMİR Ö. F.
Research in Science Education
, cilt.54, sa.3, ss.439-458, 2024 (SSCI, Scopus)
2019
20194. Conceptualisation and development of the physics related personal epistemology questionnaire (PPEQ)
Ozmen K., ÖZDEMİR Ö. F.
INTERNATIONAL JOURNAL OF SCIENCE EDUCATION
, cilt.41, sa.9, ss.1207-1227, 2019 (SSCI, Scopus)
2018
20185. HARMANLANMIŞ VE YÜZ-YÜZE ÖĞRENME ORTAMLARINDA KULLANILAN ÖĞRETİM YÖNTEMLERİNİN İNTERNETE YÖNELİK TUTUMA ETKİSİ
ÇETİN A., ÖZDEMİR Ö. F.
Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , cilt.18, ss.1378-1403, 2018 (TRDizin)
2018
20186. Mode-Method Interaction: The Role of Teaching Methods on The Effect of Instructional Modes on Achievements, Science Process Skills, and Attitudes Towards Physics
ÇETİN A., ÖZDEMİR Ö. F.
EURASIA JOURNAL OF MATHEMATICS SCIENCE AND TECHNOLOGY EDUCATION
, cilt.14, sa.5, ss.1815-1826, 2018 (SSCI, Scopus)
2015
20157. Pre-service Physics Teachers' Metacognitive Knowledge about Their Instructional Practices
Yerdelen-Damar S., ÖZDEMİR Ö. F., Unal C.
EURASIA JOURNAL OF MATHEMATICS SCIENCE AND TECHNOLOGY EDUCATION
, cilt.11, sa.5, ss.1009-1026, 2015 (SSCI, Scopus)
2015
20158. A Qualitative Inquiry about Students Conceptualizations of Force Concept in terms of Ontological Categories
ÖZDEMİR Ö. F.
Journal of Turkish Science Education
, cilt.12, ss.29-42, 2015 (Scopus, TRDizin)
2015
20159. Using a Force Concept Inventory Test with Visually Impaired and Blind Students
Bülbül M. Ş., Garip B., Özdemir Ö. F.
European Journal of Physics Education , cilt.6, ss.20-31, 2015 (Hakemli Dergi)
2014
201410. The Nature and Role of Thought Experiments in Solving Conceptual Physics Problems
Kosem S. D., ÖZDEMİR Ö. F.
SCIENCE & EDUCATION
, cilt.23, sa.4, ss.865-895, 2014 (SCI-Expanded, SSCI, Scopus)
2013
201311. Transfer and conceptual change: the change process from the theoretical perspectives of coordination classes and phenomenological primitives
Ozdemir Ö. F.
INSTRUCTIONAL SCIENCE
, cilt.41, sa.1, ss.81-103, 2013 (SSCI, Scopus)
2013
201312. A physics laboratory course designed using problem basedlearning for prospective physics teachers
ÜNAL C., ÖZDEMİR Ö. F.
European Journal of Science and Mathematics Education , cilt.1, ss.29-33, 2013 (Scopus)
2012
201213. The Effect of Science Centres on Students Attitudes Towards Science
ŞENTÜRK E., ÖZDEMİR Ö. F.
International Journal of Science Education, Part B
, cilt.4, ss.1-24, 2012 (Scopus)
2012
201214. Approach-Method Interaction: The role of teaching method on the effect of context-based approach in physics instruction
PEŞMAN H., ÖZDEMİR Ö. F.
INTERNATIONAL JOURNAL OF SCIENCE EDUCATION
, cilt.34, sa.14, ss.2127-2145, 2012 (SSCI, Scopus)
2009
200915. Avoidance from Thought Experiments: Fear of misconception
ÖZDEMİR Ö. F.
INTERNATIONAL JOURNAL OF SCIENCE EDUCATION
, cilt.31, sa.8, ss.1049-1068, 2009 (SSCI, Scopus)
Hakemli Bilimsel Toplantılarda Yayımlanmış Bildiriler
2017
20171. Argumentation with counterintuitive physics questions: participants’ views and critics
AYDIN ŞENGÜLEÇ Ö., BAHÇİVAN E., ÖZDEMİR Ö. F., AZAR A.
Turkish Physical Society 33rd International Physics Congress, 6 - 10 Eylül 2017, (Özet Bildiri)
2017
20172. The effect of argumentation-based laboratory implementation on participants’ perceptions regarding argumentation
AYDIN ŞENGÜLEÇ Ö., BAHÇİVAN E., ÖZDEMİR Ö. F.
Turkish Physical Society 33rd International Physics Congress, 6 - 10 Eylül 2017, (Özet Bildiri)
2017
20173. Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Sezgiye Ters Fizik Problemleri ve Bilimsel Tartışma (Argümantasyon) Kavramlarına İlişkin Metaforik Algılarının İncelenmesi
ÇETİN A., AYDIN ŞENGÜLEÇ Ö., ÖZDEMİR Ö. F., AZAR A.
3. Ulusal Fizik Eğitim Kongresi, Ankara, Türkiye, 14 - 16 Eylül 2017, (Özet Bildiri)
2017
20174. Argumentatıon Wıth Counterıntuıtıve Physıcs Questıons:Partıcıpants’ Vıews And Crıtıcs
AYDIN ŞENGÜLEÇ Ö., BAHÇİVAN E., ÖZDEMİR Ö. F., AZAR A.
Turkish Physical Society 33rd International Physics Congress, Muğla, Türkiye, 06 Eylül 2017 - 10 Eylül 2917, ss.472, (Özet Bildiri)
2017
20175. Arqumantation with counterintutitive physics questions:Participants’xxviews and critics
AYDIN ŞENGÜLEÇ Ö., BAHÇİVAN E., ÖZDEMİR Ö. F., AZAR A.
Türk Fizik Derneği 33. uluslararası fizik kongresi, 6 - 10 Eylül 2017, ss.472, (Özet Bildiri)
2017
20176. The Effect Of Argumentatıon-Based Laboratory Implementatıon On Partıcıpants’ Perceptıons Regardıng Argumentatıon
AYDIN ŞENGÜLEÇ Ö., BAHÇİVAN E., ÖZDEMİR Ö. F.
Turkish Physical Society 33rd Physics Congress, Muğla, Türkiye, 6 - 10 Eylül 2017, ss.483, (Özet Bildiri)
2016
20167. Lise Öğrencilerinin Yedi Coğrafik Bölgeye Göre Kavram Yanılgıları Dağılımı Ve Öğrencilerin Kavram Yanılgıları Arasındaki İlişki Analizi
ERYILMAZ A., ÖZDEMİR Ö. F., YILDIRIM U., Eraslan F., Eryurt K., GARİP B., et al.
12. ULUSAL FEN BİLİMLERİ VE MATEMATİK EĞİTİMİ KONGRESİ, Türkiye, 28 - 30 Eylül 2016, (Özet Bildiri)
2016
20168. Türkiye’de Lise Öğrencilerinin Fizik Konularındaki Kavram Yanılgılarının Coğrafik Bölgelere Göre Haritalanması
ERYILMAZ A., ÖZDEMİR Ö. F., YILDIRIM U., Eraslan F., Eryurt K., GARİP B., et al.
12. ULUSAL FEN BİLİMLERİVEMATEMATİK EĞİTİMİ KONGRESİ, Türkiye, 28 - 30 Eylül 2016, (Özet Bildiri)
2016
20169. Lise Öğrencilerinin Kuvvet Ve Hareket Konusundaki Kavram Yanılgıları Ve Kinematik Grafiklerini Anlama Konusunda Yaşadığı Zorluklar
ERYILMAZ A., ÖZDEMİR Ö. F., YILDIRIM U., Eraslan F., Kübra E., GARİP B., et al.
12. ULUSAL FEN BİLİMLERİ VE MATEMATİK EĞİTİMİ KONGRESİ, Türkiye, 28 - 30 Eylül 2016, (Özet Bildiri)
2016
201610. Lise Öğrencilerinin Basit Elektrik Devreleri Ve Geometrik Optik Konusundaki Kavram Yanılgıları
ERYILMAZ A., ÖZDEMİR Ö. F., YILDIRIM U., eraslan F., Eryurt K., GARİP B., et al.
12. ULUSAL FEN BİLİMLERİ VE MATEMATİK EĞİTİMİ KONGRESİ, Türkiye, 28 - 30 Eylül 2016, (Özet Bildiri)
2016
201611. Türkiye’de Lise Öğrencilerinin Fizik Konularındaki Kavram Yanılgılarının Coğrafik Bölgelere Göre Haritalanması
ERYILMAZ A., ÖZDEMİR Ö. F., YILDIRIM U., ALPTEKİN F., ÖZMEN K., DEMİRTAŞ D., et al.
12. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 28 Eylül 2016, ss.280, (Özet Bildiri)
2016
201612. Lise Öğrencilerinin Kuvvet ve Hareket Konusundaki Kavram Yanılgıları Ve Kinematik Grafiklerini Anlama Konusunda Yaşadığı Zorluklar
ERYILMAZ A., ÖZDEMİR Ö. F., YILDIRIM U., ERASLAN F., ÖZMEN K., DEMİRTAŞ D., et al.
12. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 28 Eylül 2016, (Özet Bildiri)
2016
201613. Lise Öğrencilerinin Basit Elektrik Devreleri Ve Geometrik Optik Konusundaki Kavram Yanılgıları
ERYILMAZ A., ÖZDEMİR Ö. F., YILDIRIM U., ERASLAN F., ERYURT K., DEMİRTAŞ D., et al.
12. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 28 Eylül 2016, (Özet Bildiri)
2016
201614. Lise Öğrencilerinin Yedi Coğrafik Bölgeye Göre Kavram Yanılgıları Dağılımı ve Öğrencilerin Kavram Yanılgıları Arasındaki İlişki Analizi
ERYILMAZ A., ÖZDEMİR Ö. F., YILDIRIM U., ERASLAN F., ERYURT K., DEMİRTAŞ D., et al.
12. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 28 Eylül 2016, ss.282, (Özet Bildiri)
2010
201015. The effect of teaching method on the effect of contextual approach A factorial design
PEŞMAN H., ÖZDEMİR Ö. F.
2010 National Summer Conference – Integrating Science and Mathematics Education Research into Teaching, 20 - 23 Haziran 2010
2012
201216. The Nature Of Thought Experiments Used By Students In Different Levels During Problem Solving In Physics
KÖSEM Ş., ÖZDEMİR Ö. F.
The World Conference on Physics Education, 01 Temmuz 2012 - 06 Eylül 2009, (Özet Bildiri)
2009
200917. Preservice physics teachers knowledge about and use of students pre instructional thinking
YILDIRIM U., ÖZDEMİR Ö. F.
European Science Education Research Association, 31 Ağustos - 04 Eylül 2009, (Özet Bildiri)
2009
200918. Approaching to transfer from the perspective of actor oriented model
YERDELEN DAMAR S., ÖZDEMİR Ö. F.
European Science Education Research Association, 31 Ağustos - 04 Eylül 2009, (Özet Bildiri)
2009
200919. What is the north star of the teacher s curriculum or national exams
ÜNAL C., PEŞMAN H., ÖZDEMİR Ö. F.
European Science Education Research Association, 31 Ağustos - 04 Eylül 2009, (Tam Metin Bildiri)
2009
200920. University students perceptions about the laboratory environments and their interactions in a physics laboratory
ÜNAL C., ÖZDEMİR Ö. F.
Frontiers in Science Education Research Conference, 22 - 24 Mart 2009, ss.119-127, (Tam Metin Bildiri)
2003
200321. The Role of Metacognition in Facilitating Conceptual Change
YÜRÜK N., beeth m. e., ÖZDEMİR Ö. F.
National Association for Research in Science Teaching, 23 - 26 Mart 2003, (Tam Metin Bildiri)
Kitaplar
2024
20241. diSessa’nın Kavramsal Değişim Modeli: Parçalı Bilgi ve Anlamlı Yapılandırma
ÖZDEMİR Ö. F.
Kavramsal Değişim ve Uygulamaları, PEKDAĞ BÜLENT, Editör, dora basım yayın, Bursa, ss.105-120, 2024
2021
20212. Kavramsal Fizik
Güneş B., Ateş S., Eryılmaz A., Özdemir Ö. F., Korur F., Taşlıdere E., et al.
Palme Yayın Dağıtım, Ankara, 2021
2021
20213. Kavramsal Fizik
GÜNEŞ B., ATEŞ S., ERYILMAZ A., ÖZDEMİR Ö. F., KORUR F., TAŞLIDERE E., et al.
Palme, Ankara, 2021
2021
20214. Kavramsal Fizik
Güneş B., Ateş S., Eryılmaz A., Özdemir Ö. F., Korur F., Taşlıdere E., et al.
Palme Yayın Dağıtım, Ankara, 2021
2017
20175. Doğru Bilinen Yanlışlardan, Yanlış Bilinen Doğrulara: Fizikte Kavram Yanılgıları
GÜNEŞ B., ATEŞ S., ERYILMAZ A., YÜRÜK N., ÖZDEMİR Ö. F., KANLI U., et al.
Palme Yayıncılık, Ankara, 2017
Desteklenen Projeler
2017 - 2017
2017 - 2017ORTAÖĞRETİM FEN ÖĞRETMENLERİNİN STEM EĞİTİMİ HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİ
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje , BAP Diğer
ÖZDEMİR Ö. F. (Yürütücü)
2013 - 2013
2013 - 2013Türkiye’de Lise Öğrencilerinin Fizik Konularındaki Kavram Yanılgılarının Coğrafik Bölgelere göre Haritalanması
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje , BAP Diğer
YILDIRIM U. (Yürütücü), ERYURT K., ÖZDEMİR Ö. F., ERYILMAZ A., GARİP B., DEMİRTAŞ D.
2010 - 2012
2010 - 2012Geleneksel ve Mikro-Bilgisayar Temelli Laboratuvar Uygulamalarının 9. ve 10. Sınıf Öğrencilerinin Mekanik ve Elektrik Konularındaki Başarılarına, Tutumlarına, ÖzYeterlilik İnançlarına ve Bilimsel Süreç Becerilerine Etkilerinin Karşılaştırılması
TÜBİTAK Projesi , 1001 - Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Projelerini Destekleme Programı
Özdemir Ö. F., Akdur T. E.(Yürütücü)
Etkinlik Organizasyonlarındaki Görevler
Eylül 2012
Eylül 2012International Applied Education Congress
Bilimsel Kongre / Sempozyum Organizasyonu
Aşkun C. S., Özden M. Y., Hürmeriç Altunsöz I., Korkusuz F., Seferoğlu G., Ubuz B., et al.
Ankara, Türkiye