Eğitim Bilgileri
1999 - 2004
1999 - 2004Doktora
Indiana University Bloomington, Fen Bilimleri Eğitimi, Amerika Birleşik Devletleri
1999 - 2003
1999 - 2003Yüksek Lisans
Indiana University Bloomington, Faculty of Education, Curriculum and Instruction, Amerika Birleşik Devletleri
1995 - 1998
1995 - 1998Yüksek Lisans
Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
1990 - 1995
1990 - 1995Lisans
Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Matematik Ve Fen Alanları Eğitimi Bölümü, Türkiye
Yaptığı Tezler
2004
2004Doktora
Factors Affecting the Development of Instructional Skills in Preservice Middle and Secondary School Science Teachers
Indiana University Bloomington, Fen Bilimleri Eğitimi
1998
1998Yüksek Lisans
The Effects of conceptual change texts accompanied wit concept mapping on understanding of cell division unit
Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü
Araştırma Alanları
Sosyal ve Beşeri Bilimler, Temel Bilimler
Akademik Unvanlar / Görevler
2014 - Devam Ediyor
2014 - Devam EdiyorProf.Dr.
Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
2009 - 2014
2009 - 2014Doç.Dr.
Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
2004 - 2008
2004 - 2008Yrd.Doç.Dr.
Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
1996 - 2004
1996 - 2004Araştırma Görevlisi
Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
Yönetimsel Görevler
2017 - Devam Ediyor
2017 - Devam EdiyorDekan
Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
2016 - 2017
2016 - 2017Bölüm Başkan Yardımcısı
Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Matematik Ve Fen Alanları Eğitimi Bölümü
2016 - 2016
2016 - 2016Bölüm Başkanı
Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, İlköğretim Bölümü
2014 - 2016
2014 - 2016Bölüm Başkan Yardımcısı
Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, İlköğretim Bölümü
2013 - 2016
2013 - 2016Erasmus Koordinatörü
Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, İlköğretim Bölümü
2012 - 2013
2012 - 2013Dekan Yardımcısı
Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
2009 - 2011
2009 - 2011Bölüm Başkan Yardımcısı
Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, İlköğretim Bölümü
2005 - 2011
2005 - 2011Staj Koordinatörü
Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, İlköğretim Bölümü
2009 - 2009
2009 - 2009Bölüm Başkan Danışmanı
Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, İlköğretim Bölümü
Verdiği Dersler
Yönetilen Tezler
2018
2018Doktora
Developing effective socioscientific issues teaching practices through educational design research
YILMAZ TÜZÜN Ö. (Danışman)
M.IRMAK(Öğrenci)
2017
2017Doktora
Exploring preservice science teachers' energy conservation behavior through motivation, psychological needs and attitude: further supported with their awareness
YILMAZ TÜZÜN Ö. (Danışman)
B.ÇAKIR(Öğrenci)
2017
2017Doktora
Exploration of the relations between the teacher's discursive roles and the students' cognitive contributions to the classroom discourse
YILMAZ TÜZÜN Ö. (Danışman)
Y.SOYSAL(Öğrenci)
2016
2016Doktora
Preservice science teachers' SSI teaching self-efficacy beliefs and their relations to knowledge, risk and benefit perceptions, and personal epistemological beliefs
YILMAZ TÜZÜN Ö. (Danışman)
N.ÖZTÜRK(Öğrenci)
2016
2016Doktora
Environmental moral reasoning patterns of pre-service science teachers and their relationships to epistemological beliefs and values
YILMAZ TÜZÜN Ö. (Danışman)
B.TUNCAY(Öğrenci)
2014
2014Yüksek Lisans
Relationships among pre-service science teachers' epistemological beliefs, knowledge level and trustworthiness on information sources: Climate change, nuclear energy, and organ donation and transplantation
YILMAZ TÜZÜN Ö. (Danışman)
A.SAYLAN(Öğrenci)
2014
2014Doktora
Exploration of preservice teachers' reflective judgment and argumentation skills revealed in a socioscientific issues-based inquiry laboratory course
YILMAZ TÜZÜN Ö. (Danışman)
D.KARIŞAN(Öğrenci)
2014
2014Doktora
Developing preservice science teachers' socioscientific reasoning through socioscientific issues-focused course
YILMAZ TÜZÜN Ö. (Danışman)
N.CANSIZ(Öğrenci)
2012
2012Doktora
The design and development of an online professional development material for science and technology teachers on assessment and evaluation
YILMAZ TÜZÜN Ö. (Danışman)
N.MUTLU(Öğrenci)
2012
2012Yüksek Lisans
Investigating preservice science teachers understanding of role and distribution of ozone layer and ozone layer depletion through mental models and ontological beliefs
YILMAZ TÜZÜN Ö. (Danışman)
H.YANIŞ(Öğrenci)
2011
2011Yüksek Lisans
Investigating pre-service science teachers' informal reasoning, epistemological beliefs and metacognitive awareness regarding socioscientific issues: A case for nuclear power plant construction
YILMAZ TÜZÜN Ö. (Danışman)
N.ÖZTÜRK(Öğrenci)
2011
2011Yüksek Lisans
Investigating pre-service science teachers' perceived technological pedagogical content knowledge regarding genetics
YILMAZ TÜZÜN Ö. (Danışman)
M.SAVAŞ(Öğrenci)
2011
2011Yüksek Lisans
Pre-service science teachers' metacognition in a science laboratory course with metacognitively oriented learning environment
YILMAZ TÜZÜN Ö. (Danışman)
B.ÇAKIR(Öğrenci)
2010
2010Yüksek Lisans
The comparison of PISA and TIMSS for framework and achievement
YILMAZ TÜZÜN Ö. (Danışman)
E.ÖZGE(Öğrenci)
2010
2010Yüksek Lisans
Moral reasoning of pre-service science teachers toward local and non-local environmental problems
YILMAZ TÜZÜN Ö. (Eş Danışman) , TEKSÖZ G. (Eş Danışman)
B.TUNCAY(Öğrenci)
2010
2010Yüksek Lisans
Investigating pre-service science teachers' epistemological beliefs in the domain of environment through comparing with other domains
YILMAZ TÜZÜN Ö. (Eş Danışman) , TEKSÖZ G. (Eş Danışman)
E.ADIBELLİ(Öğrenci)
2010
2010Doktora
Student and school characteristics related to elementary students nature of science views
YILMAZ TÜZÜN Ö. (Danışman)
E.HACIEMİNOĞLU(Öğrenci)
2009
2009Yüksek Lisans
Investigating pre-service teacher's environmental literacy through their epistemological beliefs
YILMAZ TÜZÜN Ö. (Danışman)
G.ÖZTÜRK(Öğrenci)
2008
2008Doktora
Preservice science teachers' informal reasoning regarding socioscientific issues and the factors influencing their informal reasoning
YILMAZ TÜZÜN Ö. (Danışman)
M.SAMİ(Öğrenci)
2007
2007Yüksek Lisans
The investigation of teachers with respect to knowledge level on environmental concepts
YILMAZ TÜZÜN Ö. (Danışman)
M.AYDEMİR(Öğrenci)
SCI, SSCI ve AHCI İndekslerine Giren Dergilerde Yayınlanan Makaleler
2019
2019Investigating pre-service science teachers' perceived technological pedagogical content knowledge (TPACK) regarding genetics
IRMAK M., YILMAZ TÜZÜN Ö.
RESEARCH IN SCIENCE & TECHNOLOGICAL EDUCATION, cilt.37, ss.127-146, 2019 (SSCI İndekslerine Giren Dergi)
2017
2017Preservice Science Teachers' Epistemological Beliefs and Informal Reasoning Regarding Socioscientific Issues
Ozturk N., YILMAZ TÜZÜN Ö.
RESEARCH IN SCIENCE EDUCATION, cilt.47, ss.1275-1304, 2017 (SSCI İndekslerine Giren Dergi)
2015
2015Effects of Gender and Grade Level on Environmental Moral Reasoning Patterns
Tuncay Yuksel B., YILMAZ TÜZÜN Ö. , TEKSÖZ G.
HACETTEPE UNIVERSITESI EGITIM FAKULTESI DERGISI-HACETTEPE UNIVERSITY JOURNAL OF EDUCATION, cilt.30, ss.137-150, 2015 (SSCI İndekslerine Giren Dergi)
2014
2014An evaluation of the environmental literacy of preservice teachers in Turkey through Rasch analysis
TEKSÖZ G. , Boone J. W. , YILMAZ TÜZÜN Ö. , ÖZTEKİN C.
ENVIRONMENTAL EDUCATION RESEARCH, cilt.20, ss.202-227, 2014 (SSCI İndekslerine Giren Dergi)
2013
2013Exploring the Development of Preservice Science Teachers' Views on the Nature of Science in Inquiry-Based Laboratory Instruction
Ozgelen S., Yilmaz-Tuzun O. , HANUSCIN D. L.
RESEARCH IN SCIENCE EDUCATION, cilt.43, ss.1551-1570, 2013 (SSCI İndekslerine Giren Dergi)
2012
2012A review on pre-service teachers' views on nature of science
ÖZGELEN S., YILMAZ TÜZÜN Ö.
ENERGY EDUCATION SCIENCE AND TECHNOLOGY PART B-SOCIAL AND EDUCATIONAL STUDIES, cilt.4, ss.603-616, 2012 (SCI İndekslerine Giren Dergi)
2012
2012Preservice Science Teachers' Beliefs about Application of Science Process Skills: A Case Study
YILMAZ TÜZÜN Ö. , ÖZGELEN S.
EGITIM VE BILIM-EDUCATION AND SCIENCE, cilt.37, ss.126-136, 2012 (SSCI İndekslerine Giren Dergi)
2012
2012Preservice Science Teachers Beliefs about Application of ScienceProcess Skills A Case Study
YILMAZ TÜZÜN Ö. , ÖZGELEN S.
Eğitim ve Bilim, 2012 (SSCI İndekslerine Giren Dergi)
2012
2012Moral reasoning patterns and influential factors in the context of environmental problems
Tuncay B., YILMAZ TÜZÜN Ö. , Teksoz G. T.
ENVIRONMENTAL EDUCATION RESEARCH, cilt.18, ss.485-505, 2012 (SSCI İndekslerine Giren Dergi)
2010
2010Preservice Science Teachers' Informal Reasoning about Socioscientific Issues: The influence of issue context
TOPÇU M. S. , Sadler T. D. , YILMAZ TÜZÜN Ö.
INTERNATIONAL JOURNAL OF SCIENCE EDUCATION, cilt.32, ss.2475-2495, 2010 (SSCI İndekslerine Giren Dergi)
2009
2009Investigating elementary students learning approaches motivational goals and achievement in science
HACIEMİNOĞLU E., YILMAZ TÜZÜN Ö. , ERTEPINAR H.
Hacettepe University Journal of Education, cilt.37, ss.72-83, 2009 (SSCI İndekslerine Giren Dergi)
2008
2008AN INVESTIGATION ON THE ELEMENTARY TEACHERS' KNOWLEDGE ABOUT AIR POLLUTION ISSUES
YILMAZ TÜZÜN Ö. , TEKSÖZ G. , Aydemir M.
HACETTEPE UNIVERSITESI EGITIM FAKULTESI DERGISI-HACETTEPE UNIVERSITY JOURNAL OF EDUCATION, ss.374-385, 2008 (SSCI İndekslerine Giren Dergi)
2008
2008Relationships among preservice science teachers' epistemological beliefs, epistemological world views, and self-efficacy beliefs
Yilmaz-Tuzun O. , Topcu M. S.
INTERNATIONAL JOURNAL OF SCIENCE EDUCATION, cilt.30, ss.65-85, 2008 (SSCI İndekslerine Giren Dergi)
2006
2006Demographic and methodological problems in recent environmental attitude studies: Comment on Yilmaz, Boone, and Andersen (2004) and other studies - Reply to Taskin's commentary
Yilmaz-Tuzun O. , Boone W. J.
INTERNATIONAL JOURNAL OF SCIENCE EDUCATION, cilt.28, ss.1493-1494, 2006 (SSCI İndekslerine Giren Dergi)
2004
2004A study of science teaching self-efficacy and outcome expectancy beliefs of teachers in India
Shireen Desouza J., Boone J W., YILMAZ TÜZÜN Ö.
SCIENCE EDUCATION, cilt.88, ss.837-854, 2004 (SSCI İndekslerine Giren Dergi)
2004
2004Views of elementary and middle school Turkish students toward environmental issues
Yılmaz Ö. , Anderson H. O. , Boone W. J.
INTERNATIONAL JOURNAL OF SCIENCE EDUCATION, cilt.26, ss.1527-1546, 2004 (SSCI İndekslerine Giren Dergi)
Diğer Dergilerde Yayınlanan Makaleler
2019
2019Öğretmen Adaylarının STEM (FTMM) Konularının Öğretimine Yönelik İnanç ve Görüşlerinin İncelenmesi
Öztürk N., Yılmaz Tüzün Ö. , Çakır Yıldırım B.
Trakya Eğitim Dergisi, cilt.9, no.398, ss.649-665, 2019 (Hakemli Üniversite Dergisi)
2018
2018Pre-service teachers' reflective judgment skills in the context of socio-scientific issues based inquiry laboratory course
KORUCU D. K. , YILMAZ TÜZÜN Ö. , Zeidler D. L.
TURKISH JOURNAL OF EDUCATION, cilt.7, ss.99-116, 2018 (ESCI İndekslerine Giren Dergi)
2017
2017Quality of preservice teachers argumentation in socioscientific issues context
KARIŞAN KORUCU D., YILMAZ TÜZÜN Ö. , Zeidler D. L.
Journal of Human Sciences, cilt.14, ss.3504, 2017 (Diğer Kurumların Hakemli Dergileri)
2017
2017Adaptation of Character and Values as Global Citizens AssesmentQuestionnaire Into Turkish: Validity and Reliability Study
KARIŞAN KORUCU D., YILMAZ TÜZÜN Ö.
Pamukkale Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.42, ss.74-85, 2017 (Diğer Kurumların Hakemli Dergileri)
2017
2017Dünya Vatandaşlığı İçin Karakter ve Değerler Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması
KARIŞAN D., YILMAZ TÜZÜN Ö.
Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.42, ss.74-85, 2017 (Diğer Kurumların Hakemli Dergileri)
2015
2015Students and school characteristics related to elementary school students' views of the nature of science
HACIEMİNOĞLU E., Ertepinar H. , YILMAZ TÜZÜN Ö. , ÇAKIR H.
EDUCATION 3-13, cilt.43, ss.698-719, 2015 (ESCI İndekslerine Giren Dergi)
2014
2014Development and validation of nature of science instrument for elementary school students
HACIEMİNOĞLU E., YILMAZ TÜZÜN Ö. , ERTEPINAR H.
EDUCATION 3-13, cilt.42, ss.258-283, 2014 (Diğer Kurumların Hakemli Dergileri)
2013
2013Preservice Elementary Science Teachers Connections among Aspects of NOS Toward a Consistent Overarching Framework
ÖZGELEN S., Hanuscin D. L. , YILMAZ TÜZÜN Ö.
JOURNAL OF SCIENCE TEACHER EDUCATION, cilt.24, ss.907-927, 2013 (Diğer Kurumların Hakemli Dergileri)
2013
2013Fen derslerinde sosyobilimsel konuların işlenişine yönelik kuramsal ve uygulamalı yaklaşımlar
YILMAZ TÜZÜN Ö.
Cito Eğitim: Kuram ve Uygulama, 2013 (Diğer Kurumların Hakemli Dergileri)
2013
2013Exploration of Preservice Science Teachers Epistemological Beliefs World Views and Self Efficacy Considering Gender and Achievement
YILMAZ TÜZÜN Ö. , TOPÇU M. S.
Exploration of Preservice Science Teachers\’xxEpistemological Beliefs, World Views, and Self-Efficacy Considering Gender and Achievement, 2013 (Diğer Kurumların Hakemli Dergileri)
2013
2013Exploring Environmental Literacy through Demographic Variables
ÖZTÜRK G. , YILMAZ TÜZÜN Ö. , TEKSÖZ G.
Elementary Education Online, cilt.12, ss.926-937, 2013 (Diğer Kurumların Hakemli Dergileri)
2012
2012PRE-SERVICE SCIENCE TEACHERS PERCEPTIONS AND PRACTICES RELATED TO HISTORYOF SCIENCE INSTRUCTIONS
HACIEMİNOĞLU E., ERTEPINAR H., YILMAZ TÜZÜN Ö.
International Journal on New Trends in Education and Their Implications, cilt.3, 2012 (Diğer Kurumların Hakemli Dergileri)
2011
2011Turkish Preservice Science Teachers Informal Reasoning Regarding Socioscientific Issues and the Factors Influencing Their Informal Reasoning
TOPÇU M. S. , YILMAZ TÜZÜN Ö. , Sadler T. D.
JOURNAL OF SCIENCE TEACHER EDUCATION, cilt.22, ss.313-332, 2011 (Diğer Kurumların Hakemli Dergileri)
2011
2011The Relationship between Environmental Moral Reasoning and Environmental Attitudes of Pre-Service Science Teachers
TUNCAY YÜKSEL B., YILMAZ TÜZÜN Ö. , TEKSÖZ G.
International Electronic Journal of Environmental Education, cilt.1, ss.167-178, 2011 (Diğer Kurumların Hakemli Dergileri)
2011
2011BILIMSEL BILGININ TEORIYE BAĞLI ÖZNEL YAPISI: “EVRIM TEORILERI” ETKINLIĞI VE SONUÇLARI/THE STRUCTURE OF SUBJECTIVITY WITH THEORY-LADEN OF SCIENTIFIC KNOWLEDGE: THE “EVOLUTION THEORIES” ACTIVITY AND ITS RESULTS
ÖZGELEN S., YILMAZ TÜZÜN Ö.
MUSTAFA KEMAL ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ DERGİSİ, cilt.8, ss.535-550, 2011 (Diğer Kurumların Hakemli Dergileri)
2010
2010Investigating the Relationships Among Elementary School Students Epistemological Beliefs Metacognition and Constructivist Science Learning Environment
YILMAZ TÜZÜN Ö. , TOPÇU M. S.
JOURNAL OF SCIENCE TEACHER EDUCATION, cilt.21, ss.255-273, 2010 (Diğer Kurumların Hakemli Dergileri)
2009
2009Elementary Students’ Metacognition and Epistemological Beliefs Considering Science Achievement, Gender and Socioeconomic Status
Topçu M. S. , Yılmaz Tüzün Ö.
e-İlköğretim Online (elektronik), cilt.8, no.5, ss.676-693, 2009 (Diğer Kurumların Hakemli Dergileri)
2008
2008Preservice elementary teachers beliefs about science teaching
YILMAZ TÜZÜN Ö.
Journal of Science Teacher Education, cilt.19, ss.183-204, 2008 (Diğer Kurumların Hakemli Dergileri)
2004
2004Middle and High School Students with Learning Disabilities: Practical Academic Interventions for General Education Teachers - A Review of the Literature
Anderson S., Yılmaz Tüzün Ö. , Wasburn-Moses L.
American Secondary Education, cilt.32, no.2, ss.19-38, 2004 (Hakemli Üniversite Dergisi)
2000
2000BIVOLOJI ÖGRETMEN ADAVLARININGENEL BIVOLOJI KONULARıNDAKI KAVRAM VANILGILARı
ÖZTEKİN C., ÇAPA AYDIN Y., YILMAZ TÜZÜN Ö.
Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2000 (Diğer Kurumların Hakemli Dergileri)
Hakemli Kongre / Sempozyum Bildiri Kitaplarında Yer Alan Yayınlar
2019
2019Pre-service Science Teachers’ Sociosceintific Issues Teaching Practices: The Influence of Knowledge on the Selected Issue
IRMAK M., YILMAZ TÜZÜN Ö. , YÜRÜK N.
European Conference on Educational Research, Hamburg, Almanya, 2 - 06 Eylül 2019
2018
2018Öğretmenlerin Sosyobilimsel Konulardaki Kavram Karikatürleri İle Argümantasyon Temelli Yürüttükleri Diyalojik Tartışmaların Değerlendirilmesi
Atasoy Ş., Tekbıyık A., Atasoy E., Çalık M., Yılmaz Tüzün Ö. , Camcı Erdoğan S.
II. Uluslararası Öğretmen Eğitimi ve Akreditasyon Kongresi, Rize, Türkiye, 27 - 29 Ekim 2018
2018
2018Öğretmenlerin Sosyobilimsel Konulardaki Kavram Karikatürleri ile Argümantasyon Temelli Yürüttükleri Diyalojik Tartışmaların Değerlendirilmesi
ATASOY Ş., TEKBIYIK A., ATASOY E., ÇALIK M., YILMAZ TÜZÜN Ö. , CAMCI ERDOĞAN S.
II. Uluslararası Öğretmen Eğitimi ve Akreditasyon Kongresi, Rize, Türkiye, 27 - 29 Ekim 2018, ss.126
2018
2018Pre-service science teachers’ overarching conceptions of technology integration and their technology integration plans into socioscientific issues teaching
IRMAK M., YILMAZ TÜZÜN Ö. , YÜRÜK N.
27th International Conference on Educational Sciences, 18 - 22 Nisan 2018
2017
2017Who Decide What To Buy in Toystores?
COŞKUN TUNCAY T., ALAN H. A. , YILMAZ TÜZÜN Ö. , KARACI G., NAMLI Ş., YILMAZ A.
5. Uluslararası Okul Öncesi Eğitim Kongresi, 18 - 21 Ekim 2017, ss.347-348
2017
2017Pre-Service Science Teachers’ Conceptions of STEM Education
GÜLER F., ÇAKIROĞLU J. , YILMAZ TÜZÜN Ö.
European Educational Research Association (ECER), Copenhagen, Danimarka, 22 - 25 Ağustos 2017
2017
2017Investigation of interaction PCK components of pre-service science teachers in STEM lesson plans
ÇAYLAK B., ÇAKIROĞLU J. , YILMAZ TÜZÜN Ö.
International Conference on Education in Mathematics, Science Technology (ICEMST), İzmir, Türkiye, 18 - 21 Mayıs 2017, ss.128
2017
2017Preservice science teachers SSI teaching self-efficacy beliefs
YILMAZ TÜZÜN Ö. , ÖZTÜRK N., ÇAKIROĞLU J.
ERPA International Congress on Education, Budapest, Macaristan, 18 - 21 Mayıs 2017, ss.127
2017
2017Enhancing preservice science teachers’ SSI teaching self-efficacy beliefs and character and values for global citizenship
YILMAZ TÜZÜN Ö. , ÖZTÜRK N., ÇAKIROĞLU J.
ERPA International Congress on Education, Budapest, Macaristan, 18 - 21 Mayıs 2017, ss.126
2017
2017Investigation of pre-service science teachers’ perceptions of integrated STEM education
ÇAKIROĞLU J. , YILMAZ TÜZÜN Ö. , ÇETİNKAYA AYDIN G.
ERPA International Congresses on Education 2017, Budapest, Macaristan, 18 - 21 Mayıs 2017, ss.125
2017
2017Promotıng character and values for global cıtızens: asocıoscıentıfıc ıssues framework.
YILMAZ TÜZÜN Ö. , KARIŞAN D.
NARST (NAtional Association Research in Science Teaching), San-Antonio, Amerika Birleşik Devletleri, 22 - 25 Nisan 2017
2017
2017How books are selected for young children?: Driving forces for children and parents
CENGİZOĞLU S. , KAPLAN G., SOLMAZ G., önal m., ALAN H. A. , YILMAZ TÜZÜN Ö.
26. Uluslararası Eğitim Bilimleri Kongresi, 20 - 23 Nisan 2017
2016
2016Öğretmen Adaylarının Fen Teknoloji Mühendislik Matematik FeTeMM Eğitimine Yönelik Niyetlerinin İncelenmesi
ÖZTEKİN C. , YILMAZ TÜZÜN Ö.
XII. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Türkiye, 28 - 30 Eylül 2016
2016
2016Pre service science teachers epistemological beliefs knowledge level and trustworthiness on information sources regarding socioscientific issues
Saylan A., Yılmaz Tüzün Ö.
The National Association for Research in Science Teaching (NARST), Maryland, Amerika Birleşik Devletleri, 14 - 17 Nisan 2016
2015
2015Examining nature of science understandings and reflective judgment skills of preservice teachers revealed in socioscientific issues based inquiry laboratory course
KARIŞAN D., YILMAZ TÜZÜN Ö.
European Conference on Educational Research (ECER), Budapest, Macaristan, 7 - 11 Eylül 2015
2015
2015STEM Integration into a Laboratory Course A Case Study
YILMAZ TÜZÜN Ö. , ÇAKIR B., ÖZEL N.
ISER, 10 - 12 Haziran 2015
2015
2015Modelling the relationships among pre service science teachers cultural environmental bias nature relatedness and energy related behaviors
YILMAZ TÜZÜN Ö. , ÇAKIR B.
The National Association for Research in Science Teaching (NARST), Chicago, Amerika Birleşik Devletleri, 11 - 14 Nisan 2015
2015
2015An adaptation study of the epistemic belief inventory with Turkish pre service science teachers
TUNCAY B., YILMAZ TÜZÜN Ö.
The National Association for Research in Science Teaching (NARST), Chicago, Amerika Birleşik Devletleri, 11 - 14 Nisan 2015
2015
2015Reflective judgment and argumentation skills of preservice teachers in a socioscientific issues based laboratory inquiry course
YILMAZ TÜZÜN Ö. , KARIŞAN D.
The National Association for Research in Science Teaching (NARST), Chicago, 11 - 14 Nisan 2015
2013
2013Anxiety and education.
Karışan D., Yılmaz Tüzün Ö.
European Conference on Educational Research (ECER), İstanbul, Türkiye, 9 - 13 Eylül 2013
2013
2013An exploration of pre-service science teachers' argumentation skills and their reflective judgment stages through socioscientific issues.
Karışan D., Yılmaz Tüzün Ö.
The European Conference on Educational Research (ECER), İstanbul, Türkiye, 9 - 13 Eylül 2013
2013
2013The interaction between nature of science understanding and religious beliefs
Çetinkaya G., Yılmaz Tüzün Ö. , Çakıroğlu J.
European Conference on Educational Research (ECER), İstanbul, Türkiye, 9 - 13 Eylül 2013
2013
2013Pre-service science teachers informal reasoning in the context of nuclear power
Yılmaz Tüzün Ö. , Öztürk N.
The National Association for Research in Science Teaching (NARST), Hawaii, Amerika Birleşik Devletleri, 6 - 09 Nisan 2013, ss.243
2012
2012Development of Pre-service Science Teachers' Metacognition in an Inquiry Based Laboratory Course
Çakır B., Ertepınar H., Yılmaz Tüzün Ö.
The National Association for Research in Science Teaching (NARST), Indiana, Amerika Birleşik Devletleri, 25 - 28 Mart 2012, ss.171-172
2012
2012Investigating Pre-service Science Teachers' Content Knowledge And Perceived TPACK Regarding Genetics
Savaş M., Yılmaz Tüzün Ö.
The National Association for Research in Science Teaching (NARST), Indiana, Amerika Birleşik Devletleri, 25 - 28 Mart 2012, ss.234
2011
2011How Do Pre-Service Science Teachers Perceive Local and Non-Local Environmental Problems?
Tuncay B., Yılmaz Tüzün Ö.
The National Association for Research in Science Teaching (NARST), Florida, Amerika Birleşik Devletleri, 3 - 06 Nisan 2011, ss.98-99
2011
2011A Study on a Metacognitively Oriented Learning Environment in a Science Laboratory Course
Çakır B., Ertepınar H., Yılmaz Tüzün Ö.
The National Association for Research in Science Teaching (NARST), Florida, Amerika Birleşik Devletleri, 3 - 06 Nisan 2011, ss.188
2010
2010Use of metacognitive prompts for young experiment in a science laboratory course..
Çakır B., Ertepınar H., Yılmaz Tüzün Ö.
The European Conference on Educational Research (ECER), Berlin, Almanya, 12 - 16 Eylül 2010
2010
2010Moral reasoning patterns of pre-service science teachers toward local and non-local environmental problems
Tuncay B., Yılmaz Tüzün Ö. , Teksöz G.
XIV IOSTE, Celje, Slovenya, 13 - 18 Haziran 2010, ss.1161-1167
2010
2010Usage of metacognitive prompts in a science laboratory course
Çakır B., Ertepınar H., Yılmaz Tüzün Ö.
XIV IOSTE, Celje, Slovenya, 13 - 18 Haziran 2010, ss.211-213
2010
2010Investigation of Pre-Service Science Teacher’s Beliefs Regarding the (ature of Environmental Knowledge
Adıbelli E., Yılmaz Tüzün Ö.
The National Association for Research in Science Teaching (NARST), Pennsylvania, Amerika Birleşik Devletleri, 21 - 24 Mart 2010, ss.47
2010
2010Effect of Student Level Variables on Elementary Students’ Nature of Science Views
Hacıeminoğlu E., Ertepınar H., Yılmaz Tüzün Ö.
The National Association for Research in Science Teaching (NARST), Pennsylvania, Amerika Birleşik Devletleri, 21 - 24 Mart 2010, ss.142
2009
2009University students' moral reasoning patterns about environmental moral dilemmas
Tuncay B., Yılmaz Tüzün Ö. , Teksöz Tuncer G.
European Science Education Research Association (ESERA) , İstanbul, Türkiye, 31 Ağustos - 04 Eylül 2009, ss.2111-211
2009
2009Preservice science teachers (PSTs) informal reasoning characteristics regarding socioscientific issues: The relationship between informal reasoning patterns and quality
Topçu M. S. , Yılmaz Tüzün Ö. , Sadler T. D.
European Science Education Research Association (ESERA) , İstanbul, Türkiye, 31 Ağustos - 04 Eylül 2009, ss.122
2009
2009The impact of inquiry-based laboratory instruction and explicit reflective teaching on preservice science teachers' nature of science views
Özgelen S., Hanuscin D. L. , Yılmaz Tüzün Ö.
European Science Education Research Association (ESERA), İstanbul, Türkiye, 31 Ağustos - 04 Eylül 2009, ss.470
2009
2009Relationships among preservice teachers' environmental attitudes and beliefs and nature relatedness
Çakır B., Karaarslan G., Yılmaz Tüzün Ö. , Ertepınar H., Alp Şahin E.
European Science Education Research Association (ESERA), İstanbul, Türkiye, 31 Ağustos - 04 Eylül 2009, ss.465
2009
2009Preservice science teachers informal reasoning regarding socioscientific issues and the factors influencing their informal reasoning
TOPÇU M. S. , YILMAZ TÜZÜN Ö. , Sadler T.
The National Association for Research in Science Teaching (NARST), 17 - 21 Nisan 2009
2009
2009The Effect of Demographic Variables on Preservice Teachers’ Environmental Literacy
Yılmaz Tüzün Ö. , Öztürk G., Teksöz-Tuncer G.
The National Association for Research in Science Teaching (NARST), California, Amerika Birleşik Devletleri, 17 - 21 Nisan 2009, ss.197
2009
2009An Investigation of Gender Effect on University Students’ Environmental Reasoning Patterns toward Environmental Moral Dilemmas
Tuncay B., Yılmaz Tüzün Ö. , Cihangir G. C.
The National Association for Research in Science Teaching (NARST), California, Amerika Birleşik Devletleri, 17 - 21 Nisan 2009, ss.303
2009
2009Investigating Preservice Teachers’ Environmental Literacy through their Epistemological Belief
Teksöz Tuncer G., Yılmaz Tüzün Ö. , Öztürk G.
The National Association for Research in Science Teaching (NARST), California, Amerika Birleşik Devletleri, 17 - 21 Nisan 2009, ss.228
2009
2009Investigating Elementary Students’ Nature of Science Views
Hacıeminoğlu E., Yılmaz Tüzün Ö. , Ertepınar H.
The National Association for Research in Science Teaching (NARST), California, Amerika Birleşik Devletleri, 17 - 21 Nisan 2009, ss.221
2009
2009Preservice Science Teachers’ Informal Reasoning Regarding Socioscientific Issues and the Factors Influencing Their Informal Reasoning
Topçu M. S. , Yılmaz Tüzün Ö. , Sadler T. D.
The National Association for Research in Science Teaching (NARST), California, Amerika Birleşik Devletleri, 17 - 21 Nisan 2009, ss.281
2009
2009The relationships between preservice science teachers' environmental attitude and behavior and epistemological beliefs.
Öztürk G., Adıbelli E., Teksöz Tuncer G., Yılmaz Tüzün Ö. , Cihangir G. C.
XIII. IOSTE Symposium, İzmir, Türkiye, 21 - 26 Eylül 2009, ss.161-170
2008
2008Pre-service teachers' perceptions and motivations toward a science laboratory course.
Hacıeminoğlu E., Özgelen S., Yılmaz Tüzün Ö.
XIII IOSTE Symposium, İzmir, Türkiye, 21 - 26 Eylül 2008, ss.494-501
2008
2008Effect of inquiry instruction and gender on students' science process skills, epistemological beliefs, and learning approaches in Turkish context.
Özgelen S., Hacıeminoğlu E., Yılmaz Tüzün Ö.
XIII IOSTE Syposium, İzmir, Türkiye, 21 - 26 Eylül 2008, ss.1266-1273
2008
2008Pre-service teachers' understanding about global warming and ozone layer depletion.
Cihangir G. C. , Tuncay B., Teksöz Tuncer G., Yılmaz Tüzün Ö. , Adıbelli E.
XIII IOSTE Symposium, İzmir, Türkiye, 21 - 26 Eylül 2008, ss.1218-1227
2008
2008Investigation of Pre-service Teachers’ Reasoning Abilities and Learning Approaches in Inquiry Based Learning Environment
Özgelen S., Hacıeminoğlu E., Yılmaz Tüzün Ö.
The National Association for Research in Science Teaching (NARST), Maryland, Amerika Birleşik Devletleri, 30 Mart - 02 Nisan 2008, ss.211-212
2008
2008Validation of Mentoring for Effective Primary Science Teaching Instrument for a Turkish Sample
Yılmaz Tüzün Ö. , Türker N.
The National Association for Research in Science Teaching (NARST), Maryland, Amerika Birleşik Devletleri, 30 Mart - 02 Nisan 2008, ss.265
2008
2008Constructivist and Traditional Approaches to Teaching and Learning: Validation of Teacher Beliefs Survey
Yalvaç B., Türker N., Yılmaz Tüzün Ö.
The National Association for Research in Science Teaching (NARST), Maryland, Amerika Birleşik Devletleri, 30 Mart - 02 Nisan 2008, ss.262
2008
2008Preservice Teachers' Beliefs Related to Constructivist and Traditional Approaches to Teaching and Learning and Self-Efficacy.
Yılmaz Tüzün Ö. , Türker N.
The American Educational Research Association (AERA), New York, Amerika Birleşik Devletleri, 24 - 28 Mart 2008
2008
2008Mentoring Preservice Teachers: Preservice Teachers' Perceptions of Their Mentoring Practices and Self-Efficacy Beliefs in Turkish Context.
Türker N., Yılmaz Tüzün Ö.
The American Educational Research Association (AERA), New York, Amerika Birleşik Devletleri, 24 - 28 Mart 2008
2007
2007Investigation the effect of inquiry method on developing prospective teachers' science process skills through word association test.
Özgelen S., Hacıeminoğlu E., Yılmaz Tüzün Ö.
ESERA, Malmö, İsveç, 21 - 25 Ağustos 2007
2007
2007Preservice science teachers beliefs about implementation of different teaching methods.
Yılmaz Tüzün Ö.
ESERA, Malmö, İsveç, 21 - 25 Ağustos 2007
2007
2007Investigating pre-service teachers' learning approach and beliefs in inquiry learning environment.
Hacıeminoğlu E., Özgelen S., Yılmaz Tüzün Ö.
ESERA, Malmö, İsveç, 21 - 25 Ağustos 2007
2007
2007Metacognitive skills and students' achievement in science lessons.
Topçu M. S. , Yılmaz Tüzün Ö.
ESERA, Malmö, İsveç, 21 - 25 Ağustos 2007, ss.196
2007
2007Exploring Relationships among Students Learning Approach, Motivational Goals,and Achievement
Yılmaz Tüzün Ö. , Hacıeminoğlu E., Ertepınar H.
The National Association for Research in Science Teaching (NARST)9999, California, Amerika Birleşik Devletleri, 15 - 18 Nisan 2007, ss.227
2007
2007Validation of Junior Metacognitive Awareness Inventory (Jr. MAI) and Investigation of the Effect of Achievement on Metacognitive Skills of Elementary School Students
Yılmaz Tüzün Ö. , Topçu M. S.
The National Association for Research in Science Teaching (NARST), California, Amerika Birleşik Devletleri, 15 - 18 Nisan 2007, ss.356
2007
2007A Cross-Cultural Study of Preservice Elementary Teachers' Epistemological Beliefs and Gender Effect
Yılmaz Tüzün Ö. , Topçu M. S. , Hanuscin D. L.
The American Educational Research Association (AERA), Illinois, Amerika Birleşik Devletleri, 9 - 13 Nisan 2007, ss.1
2007
2007Preservice Science Teachers' Perceptions About Science Process Skills and Their Practices
Özgelen S., Yılmaz Tüzün Ö.
The American Educational Research Association (AERA), Illinois, Amerika Birleşik Devletleri, 9 - 13 Nisan 2007, ss.1
2007
2007Relating Elementary School Students' Socioeconomic Status (SES) and Gender to Their Epistemological Beliefs and Metacognitive Skills: An International Perspective
Yılmaz Tüzün Ö. , Topçu M. S.
The American Educational Research Association (AERA), Illinois, Amerika Birleşik Devletleri, 9 - 13 Nisan 2007, ss.1
2007
2007Relationships Among Elementary School Students' Epistemological Beliefs, Metacognitive Skills, and Constructivist Learning Environment Perceptions
Topçu M. S. , Yılmaz Tüzün Ö.
The American Educational Research Association (AERA), Illinois, Amerika Birleşik Devletleri, 9 - 13 Nisan 2007, ss.1
2006
2006Turkish High School Student s Perceptions of Constructivist Learning Environment in Chemistry Classrooms and their Attitudes towards Chemistry
YILMAZ TÜZÜN Ö. , ÇAKIROĞLU J. , BOONE W.
National Association for Research in Science Teaching (NARST), 3 - 06 Nisan 2006, ss.294
2006
2006Turkish high school student s perceptions of constructivist learning environment in chemistry classrooms and their attitudes toward chemistry
YILMAZ TÜZÜN Ö. , ÇAKIROĞLU J. , Boone W. J.
Annual Proceedings of the National Association for Research in Science Teaching (NARST), 3 - 06 Nisan 2006
Desteklenen Projeler
2017 - Devam Ediyor
2017 - Devam EdiyorArgümantasyona Dayalı Kavram Karikatürleriyle Bilim Sanat Merkezi Öğrencilerinin ve Velilerinin Sosyobilimsel Konu Algılarının ve Karar Verme Stratejilerinin Geliştirilmesi
TÜBİTAK Projesi
YILMAZ TÜZÜN Ö.
2013 - 2017
2013 - 2017GREEEN Green Environment Education European Network
AB Destekli Diğer Projeler
Yılmaz Tüzün Ö. , Wiemann S.(Yürütücü)
2016 - 2016
2016 - 2016Öğretmen adaylarının FeTeMM eğitimine yönelik eğilimlerini bilişsel ve duyuşsal değişkenler açısından incelemek
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
ÇAKIROĞLU J. (Yürütücü) , ÇETİNKAYA AYDIN G. , YILMAZ TÜZÜN Ö.
2016 - 2016
2016 - 2016Fen bilgisi öğretmen adaylarının sosyobilimsel konuların öğretimi konusunda öz-yeterlik inançlarının, karakter ve değer algılarının geliştirilmesi.
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
YILMAZ TÜZÜN Ö. (Yürütücü) , ÇAKIROĞLU J.
2015 - 2015
2015 - 2015Öğretmen adaylarının teknoloji entagrasyonu, fen teknoloji mühendislik matematik (FTMM-STEM) yaklaşımı ve sosyobilimsel konuları öğretmeye yönelik algılarının incelenmesi
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
YILMAZ TÜZÜN Ö. (Yürütücü)
2012 - 2012
2012 - 2012Çevre Eğitimi Labaratuar Uygulamalarının Fen Ve Teknoloji Öğretmen Adaylarının Çevre Eğitimi Konusundaki Motivasyonve Özgüvenlerine Etkisinin Araştırılması.
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
YILMAZ TÜZÜN Ö. (Yürütücü)
2011 - 2011
2011 - 2011Fen Ve Teknoloji Dersi Öğretmen Adaylarının Genetik Konusu Üzerine Teknolojik Pedogojik Alan Bilgileri.
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
YILMAZ TÜZÜN Ö. (Yürütücü)
2010 - 2010
2010 - 2010Okul Deneyimi Dersi Kapsamında Blog Uygulamalarının Öğretmen Adaylarının Profesyönel Gelişimlerine Yansımaları.
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
YILMAZ TÜZÜN Ö. (Yürütücü)
2009 - 2009
2009 - 2009İlköğretim Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Çevre İle İlgili Sahip Oldukları Epistemeolojik İnançlar
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
YILMAZ TÜZÜN Ö. (Yürütücü)
2009 - 2009
2009 - 2009Öğretmen Adaylarının Çevre Okur Yazarlılıklarının Epistomolojik İnançlarıyla İlişkileri.
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
YILMAZ TÜZÜN Ö. (Yürütücü)
2009 - 2009
2009 - 2009Üniversite Öğrencilerinin Çevresel Konular Üzerindeki Etik Uslamlama Örüntüleri.
Yükseköğretim Kurumları Destekli Proje
YILMAZ TÜZÜN Ö. (Yürütücü)
Bilimsel Dergilerdeki Faaliyetler
2020 - Devam Ediyor
2020 - Devam EdiyorJournal Of Research In Science Teaching
Yardımcı Editör
2017 - Devam Ediyor
2017 - Devam Ediyor