Prof.Dr.

ÖZGÜL YILMAZ TÜZÜN


Eğitim Fakültesi

Matematik ve Fen Alanları Eğitimi Bölümü

Eğitim Bilgileri

1999 - 2004

1999 - 2004

Doktora

Indiana University Bloomington, Fen Bilimleri Eğitimi, Amerika Birleşik Devletleri

Yaptığı Tezler

2004

2004

Doktora

Factors Affecting the Development of Instructional Skills in Preservice Middle and Secondary School Science Teachers

Indiana University Bloomington, Fen Bilimleri Eğitimi

Araştırma Alanları

Sosyal ve Beşeri Bilimler, Temel Bilimler

Akademik Unvanlar / Görevler

2014 - Devam Ediyor

2014 - Devam Ediyor

Prof.Dr.

Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi

2009 - 2014

2009 - 2014

Doç.Dr.

Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi

2004 - 2008

2004 - 2008

Yrd.Doç.Dr.

Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi

1996 - 2004

1996 - 2004

Araştırma Görevlisi

Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi

Yönetimsel Görevler

2017 - Devam Ediyor

2017 - Devam Ediyor

Dekan

Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi

2014 - 2017

2014 - 2017

Bölüm Başkan Yardımcısı

Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi

2012 - 2013

2012 - 2013

Dekan Yardımcısı

Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi

Verdiği Dersler

Yüksek Lisans

Yüksek Lisans

INDEPENDENT STUDY IN SCIENCE EDUCATION

Lisans

Lisans

LABORATORY APPLICATIONS IN SCIENCE I

Doktora

Doktora

ADVANCED EDUCATIONAL RESEARCH

Yönetilen Tezler

SCI, SSCI ve AHCI İndekslerine Giren Dergilerde Yayınlanan Makaleler

2019

2019

Investigating pre-service science teachers' perceived technological pedagogical content knowledge (TPACK) regarding genetics

IRMAK M., YILMAZ TÜZÜN Ö.

RESEARCH IN SCIENCE & TECHNOLOGICAL EDUCATION, cilt.37, ss.127-146, 2019 (SSCI İndekslerine Giren Dergi) identifier identifier

2017

2017

Preservice Science Teachers' Epistemological Beliefs and Informal Reasoning Regarding Socioscientific Issues

Ozturk N., YILMAZ TÜZÜN Ö.

RESEARCH IN SCIENCE EDUCATION, cilt.47, ss.1275-1304, 2017 (SSCI İndekslerine Giren Dergi) identifier identifier

2015

2015

Effects of Gender and Grade Level on Environmental Moral Reasoning Patterns

Tuncay Yuksel B., YILMAZ TÜZÜN Ö. , TEKSÖZ G.

HACETTEPE UNIVERSITESI EGITIM FAKULTESI DERGISI-HACETTEPE UNIVERSITY JOURNAL OF EDUCATION, cilt.30, ss.137-150, 2015 (SSCI İndekslerine Giren Dergi) identifier

2014

2014

An evaluation of the environmental literacy of preservice teachers in Turkey through Rasch analysis

TEKSÖZ G. , Boone J. W. , YILMAZ TÜZÜN Ö. , ÖZTEKİN C.

ENVIRONMENTAL EDUCATION RESEARCH, cilt.20, ss.202-227, 2014 (SSCI İndekslerine Giren Dergi) identifier identifier

2012

2012

A review on pre-service teachers' views on nature of science

ÖZGELEN S., YILMAZ TÜZÜN Ö.

ENERGY EDUCATION SCIENCE AND TECHNOLOGY PART B-SOCIAL AND EDUCATIONAL STUDIES, cilt.4, ss.603-616, 2012 (SCI İndekslerine Giren Dergi) identifier

2012

2012

Preservice Science Teachers' Beliefs about Application of Science Process Skills: A Case Study

YILMAZ TÜZÜN Ö. , ÖZGELEN S.

EGITIM VE BILIM-EDUCATION AND SCIENCE, cilt.37, ss.126-136, 2012 (SSCI İndekslerine Giren Dergi) identifier

2012

2012

Moral reasoning patterns and influential factors in the context of environmental problems

Tuncay B., YILMAZ TÜZÜN Ö. , Teksoz G. T.

ENVIRONMENTAL EDUCATION RESEARCH, cilt.18, ss.485-505, 2012 (SSCI İndekslerine Giren Dergi) identifier identifier

2010

2010

Preservice Science Teachers' Informal Reasoning about Socioscientific Issues: The influence of issue context

TOPÇU M. S. , Sadler T. D. , YILMAZ TÜZÜN Ö.

INTERNATIONAL JOURNAL OF SCIENCE EDUCATION, cilt.32, ss.2475-2495, 2010 (SSCI İndekslerine Giren Dergi) identifier identifier

2009

2009

Investigating elementary students learning approaches motivational goals and achievement in science

HACIEMİNOĞLU E., YILMAZ TÜZÜN Ö. , ERTEPINAR H.

Hacettepe University Journal of Education, cilt.37, ss.72-83, 2009 (SSCI İndekslerine Giren Dergi) identifier identifier

2008

2008

Relationships among preservice science teachers' epistemological beliefs, epistemological world views, and self-efficacy beliefs

Yilmaz-Tuzun O. , Topcu M. S.

INTERNATIONAL JOURNAL OF SCIENCE EDUCATION, cilt.30, ss.65-85, 2008 (SSCI İndekslerine Giren Dergi) identifier identifier

2008

2008

AN INVESTIGATION ON THE ELEMENTARY TEACHERS' KNOWLEDGE ABOUT AIR POLLUTION ISSUES

YILMAZ TÜZÜN Ö. , TEKSÖZ G. , Aydemir M.

HACETTEPE UNIVERSITESI EGITIM FAKULTESI DERGISI-HACETTEPE UNIVERSITY JOURNAL OF EDUCATION, ss.374-385, 2008 (SSCI İndekslerine Giren Dergi) identifier

2004

2004

Views of elementary and middle school Turkish students toward environmental issues

Yılmaz Ö. , Anderson H. O. , Boone W. J.

INTERNATIONAL JOURNAL OF SCIENCE EDUCATION, cilt.26, ss.1527-1546, 2004 (SSCI İndekslerine Giren Dergi) identifier identifier

Diğer Dergilerde Yayınlanan Makaleler

2017

2017

Quality of preservice teachers argumentation in socioscientific issues context

KARIŞAN KORUCU D., YILMAZ TÜZÜN Ö. , Zeidler D. L.

Journal of Human Sciences, cilt.14, ss.3504, 2017 (Diğer Kurumların Hakemli Dergileri) Creative Commons License

2017

2017

Adaptation of Character and Values as Global Citizens AssesmentQuestionnaire Into Turkish: Validity and Reliability Study

KARIŞAN KORUCU D., YILMAZ TÜZÜN Ö.

Pamukkale Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt.42, ss.74-85, 2017 (Diğer Kurumların Hakemli Dergileri)

2014

2014

Development and validation of nature of science instrument for elementary school students

HACIEMİNOĞLU E., YILMAZ TÜZÜN Ö. , ERTEPINAR H.

EDUCATION 3-13, cilt.42, ss.258-283, 2014 (Diğer Kurumların Hakemli Dergileri) identifier

2013

2013

Preservice Elementary Science Teachers Connections among Aspects of NOS Toward a Consistent Overarching Framework

ÖZGELEN S., Hanuscin D. L. , YILMAZ TÜZÜN Ö.

JOURNAL OF SCIENCE TEACHER EDUCATION, cilt.24, ss.907-927, 2013 (Diğer Kurumların Hakemli Dergileri) identifier

2013

2013

Exploration of Preservice Science Teachers Epistemological Beliefs World Views and Self Efficacy Considering Gender and Achievement

YILMAZ TÜZÜN Ö. , TOPÇU M. S.

Exploration of Preservice Science Teachers\’xxEpistemological Beliefs, World Views, and Self-Efficacy Considering Gender and Achievement, 2013 (Diğer Kurumların Hakemli Dergileri) identifier

2012

2012

PRE-SERVICE SCIENCE TEACHERS PERCEPTIONS AND PRACTICES RELATED TO HISTORYOF SCIENCE INSTRUCTIONS

HACIEMİNOĞLU E., ERTEPINAR H., YILMAZ TÜZÜN Ö.

International Journal on New Trends in Education and Their Implications, cilt.3, 2012 (Diğer Kurumların Hakemli Dergileri)

2011

2011

The Relationship between Environmental Moral Reasoning and Environmental Attitudes of Pre-Service Science Teachers

TUNCAY YÜKSEL B., YILMAZ TÜZÜN Ö. , TEKSÖZ G.

International Electronic Journal of Environmental Education, cilt.1, ss.167-178, 2011 (Diğer Kurumların Hakemli Dergileri)

2008

2008

Preservice elementary teachers beliefs about science teaching

YILMAZ TÜZÜN Ö.

Journal of Science Teacher Education, cilt.19, ss.183-204, 2008 (Diğer Kurumların Hakemli Dergileri) identifier

2000

2000

BIVOLOJI ÖGRETMEN ADAVLARININGENEL BIVOLOJI KONULARıNDAKI KAVRAM VANILGILARı

ÖZTEKİN C., ÇAPA AYDIN Y., YILMAZ TÜZÜN Ö.

Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2000 (Diğer Kurumların Hakemli Dergileri)

Hakemli Kongre / Sempozyum Bildiri Kitaplarında Yer Alan Yayınlar

2017

2017

Who Decide What To Buy in Toystores?

COŞKUN TUNCAY T., ALAN H. A. , YILMAZ TÜZÜN Ö. , KARACI G., NAMLI Ş., YILMAZ A.

5. Uluslararası Okul Öncesi Eğitim Kongresi, 18 - 21 Ekim 2017, ss.347-348

2017

2017

Pre-Service Science Teachers’ Conceptions of STEM Education

GÜLER F., ÇAKIROĞLU J. , YILMAZ TÜZÜN Ö.

European Educational Research Association (ECER), Copenhagen, Danimarka, 22 - 25 Ağustos 2017

2017

2017

Formation and Characterization of Sub-Micron Inert Particle Embedded Nickel Composite Coatings

YILMAZ TÜZÜN Ö. , ERDOĞAN M., KARAKAYA İ.

Symposium on Plasma Nano Science and Technology held during the 231st Meeting of the Electrochemical-Society (ECS), Louisiana, Amerika Birleşik Devletleri, 28 Mayıs - 01 Haziran 2017, cilt.77, ss.1029-1034 identifier identifier

2017

2017

Preservice science teachers SSI teaching self-efficacy beliefs

YILMAZ TÜZÜN Ö. , ÖZTÜRK N., ÇAKIROĞLU J.

ERPA International Congress on Education, Budapest, Macaristan, 18 - 21 Mayıs 2017, ss.127

2017

2017

Investigation of pre-service science teachers’ perceptions of integrated STEM education

ÇAKIROĞLU J. , YILMAZ TÜZÜN Ö. , ÇETİNKAYA AYDIN G.

ERPA International Congresses on Education 2017, Budapest, Macaristan, 18 - 21 Mayıs 2017, ss.125

2017

2017

Investigation of interaction PCK components of pre-service science teachers in STEM lesson plans

ÇAYLAK B., ÇAKIROĞLU J. , YILMAZ TÜZÜN Ö.

International Conference on Education in Mathematics, Science Technology (ICEMST), İzmir, Türkiye, 18 - 21 Mayıs 2017, ss.128

2017

2017

Promotıng character and values for global cıtızens: asocıoscıentıfıc ıssues framework.

YILMAZ TÜZÜN Ö. , KARIŞAN D.

NARST (NAtional Association Research in Science Teaching), San-Antonio, Amerika Birleşik Devletleri, 22 - 25 Nisan 2017

2016

2016

Öğretmen Adaylarının Fen Teknoloji Mühendislik Matematik FeTeMM Eğitimine Yönelik Niyetlerinin İncelenmesi

ÖZTEKİN C. , YILMAZ TÜZÜN Ö.

XII. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Türkiye, 28 - 30 Eylül 2016

2015

2015

Reflective judgment and argumentation skills of preservice teachers in a socioscientific issues based laboratory inquiry course

YILMAZ TÜZÜN Ö. , KARIŞAN D.

The National Association for Research in Science Teaching (NARST), Chicago, 11 - 14 Nisan 2015

2015

2015

Modelling the relationships among pre service science teachers cultural environmental bias nature relatedness and energy related behaviors

YILMAZ TÜZÜN Ö. , ÇAKIR B.

The National Association for Research in Science Teaching (NARST), Chicago, Amerika Birleşik Devletleri, 11 - 14 Nisan 2015

2015

2015

An adaptation study of the epistemic belief inventory with Turkish pre service science teachers

TUNCAY B., YILMAZ TÜZÜN Ö.

The National Association for Research in Science Teaching (NARST), Chicago, Amerika Birleşik Devletleri, 11 - 14 Nisan 2015

Desteklenen Projeler

2016 - 2016

2016 - 2016

IV Uygulamalı Bilim Eğitimi Kursu

TÜBA Projesi

YILMAZ TÜZÜN Ö.

Bilimsel Dergilerdeki Faaliyetler

2017 - Devam Ediyor

2017 - Devam Ediyor

Egitim Ve Bilim-Education And Science

Editör



Atıflar

Toplam Atıf Sayısı (WOS): 217

h-indeksi (WOS): 7