Eğitim Bilgileri
2011 - 2017
2011 - 2017Doktora
Indiana University Bloomington, School of Education, Instructional Systems Technology, Amerika Birleşik Devletleri
2009 - 2011
2009 - 2011Yüksek Lisans
Indiana University Bloomington, School of Education, Instructional Systems Technology, Amerika Birleşik Devletleri
2001 - 2005
2001 - 2005Lisans
Kocaeli Üniversitesi, Türkiye
Yaptığı Tezler
2017
2017Doktora
What do secondary computer science teachers need? Examining curriculum, pedagogy, and contextual support
Indiana University Bloomington
Akademik Ünvanlar / Görevler
2021 - Devam Ediyor
2021 - Devam EdiyorDr. Öğr. Üyesi
Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü
2019 - 2021
2019 - 2021Dr. Öğr. Üyesi
İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
2017 - 2018
2017 - 2018Öğretim Görevlisi
Indiana University Bloomington, School of Informatics, Computing and Engineering
2016 - 2017
2016 - 2017Araştırma Görevlisi
Indiana University Bloomington, Center for Research on Learning and Technology
2010 - 2015
2010 - 2015Araştırma Görevlisi
Indiana University Bloomington, School of Education, Instructional Systems Technology
Yönetimsel Görevler
2020 - 2021
2020 - 2021Dekan Yardımcısı
İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
2020 - 2021
2020 - 2021Birim Kalite Komisyonu Üyesi
İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
2019 - 2021
2019 - 2021Erasmus Programı Kurum Koordinatörü
İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Bilgisayar Ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi
Yönetilen Tezler
2022
2022Yüksek Lisans
Sürükleyici sanal gerçeklik kullanımının yabancı dil eğitiminde dinleme becerisine etkisi
SADIK O. (Danışman)
Y.BOZDEMİR(Öğrenci)
2022
2022Yüksek Lisans
Exploring teachers' understanding of collaborative learning and teamwork strategies in makerspaces
SADIK O. (Danışman)
J.AMAYOU(Öğrenci)
2022
2022Yüksek Lisans
Learners' collaboration experiences in online teams and their perceptions of teamwork strategies in an online graduate class
SADIK O. (Danışman)
M.DİLEK(Öğrenci)
2022
2022Yüksek Lisans
Temel programlama dersinde ters-yüz edilmiş sınıflar yaklaşımının uygulanmasına ilişkin öğrenci deneyimleri
SADIK O. (Danışman)
D.TAŞKIN(Öğrenci)
2021
2021Yüksek Lisans
Implementing a design framework for enhancing student-centered learning in an online graduate class
SADIK O. (Danışman)
O.ÖZGÜN(Öğrenci)
2021
2021Yüksek Lisans
Sınıf öğretmenlerinin Covid-19 pandemisi ile gelişen uzaktan öğretim süreci ile ilgili hazırbulunuşlukları tecrübeleri ve görüşleri
SADIK O. (Danışman)
A.BARAN(Öğrenci)
Makaleler
Tümü (16)
SCI-E, SSCI, AHCI (3)
SCI-E, SSCI, AHCI, ESCI (7)
ESCI (4)
Scopus (7)
TRDizin (7)
Diğer Yayınlar (2)
2025
20251. Implementing a Design Framework for Enhancing Student-Centered Learning in an Online Graduate Class
Özgün O., Sadık O., Bonk C. J.
TechTrends
, 2025 (ESCI, Scopus)
2025
20252. Exploring teachers' understanding of collaborative learning and teamwork strategies in Design and Skills-Labs
Amayou J., SADIK O., Paul K.
JOURNAL OF LEARNING AND TEACHING IN DIGITAL AGE
, cilt.10, sa.1, ss.12-32, 2025 (ESCI, TRDizin)
2024
20243. Understanding U.S. secondary computer science teachers' challenges and needs
SADIK O., Ottenbreit-Leftwich A. T.
COMPUTER SCIENCE EDUCATION
, cilt.34, sa.2, ss.252-284, 2024 (ESCI, Scopus)
2023
20234. Design and skill labs: Identifying teacher competencies and competency-related needs in Turkey's national makerspace project
Demirata A., SADIK O.
JOURNAL OF RESEARCH ON TECHNOLOGY IN EDUCATION
, cilt.55, sa.2, ss.163-189, 2023 (SSCI, Scopus)
2021
20215. Applying the personalization principle of multimedia learning theory in second language listening classes
YEŞİLDAĞ C., SADIK O.
Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi , cilt.22, sa.2, ss.1036-1070, 2021 (TRDizin)
2021
20216. COVID 19 sürecinde sınıf öğretmenlerinin acil uzaktan öğretim tecrübelerinin ve görüşlerinin incelenmesi
BARAN A., SADIK O.
Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
, cilt.34, sa.2, ss.813-854, 2021 (TRDizin)
2021
20217. Geriye doğru tasarım modeli ve ters yüz edilmiş sınıflar yaklaşımı çerçevesinde bir öğretim tasarımı dersi tasarımı ve uygulaması
SADIK O., ERGÜLEÇ F.
İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
, cilt.22, sa.2, ss.1544-1596, 2021 (TRDizin)
2021
20218. Sınıf öğretmenlerinin acil uzaktan eğitim sürecindeki hazırbulunuşlukları ve görüşleri
BARAN A., SADIK O.
Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi
, cilt.38, sa.1, ss.1-33, 2021 (TRDizin)
2021
20219. The effects of authentic and interactive video tasks on students extra listening practices
KAYNAR N., SADIK O.
Kuramsal Eğitim Bilim , cilt.14, sa.3, ss.291-307, 2021 (TRDizin)
2021
202110. Exploring a community of practice to improve quality of a technology integration course in a teacher education institution
SADIK O.
Contemporary Educational Technology
, cilt.13, sa.1, ss.53-69, 2021 (Scopus)
2020
202011. Secondary computer science teachers’ pedagogical needs
SADIK O., OTTENBREIT LEFTWICH A. T., BRUSH T.
INTERNATIONAL JOURNAL OF COMPUTER SCIENCE EDUCATION IN SCHOOLS , cilt.4, sa.1, ss.33-52, 2020 (Hakemli Dergi)
2020
202012. Technology in early childhood education: Electronic books for improving students’ literacy skills
KAYNAR N., SADIK O., BOICHUK E.
TechTrends
, cilt.64, ss.911-921, 2020 (ESCI, Scopus)
2019
201913. Critical participatory action research: A design to empower women in a teacher education institution
SADIK O.
International Journal of Research in Teacher Education
, cilt.10, sa.2, ss.20-27, 2019 (Hakemli Dergi)
2019
201914. A discussion of the concepts of validity and reliability in qualitative and quantitative Research
SADIK O.
Mediterranean Journal of Educational Research , cilt.13, sa.28, ss.145-156, 2019 (TRDizin)
2018
201815. Evolution of Teachers' Technology Integration Knowledge, Beliefs, and Practices: How Can We Support Beginning Teachers Use of Technology?
Ottenbreit-Leftwich A., Liao J. Y., SADIK O., Ertmer P.
JOURNAL OF RESEARCH ON TECHNOLOGY IN EDUCATION
, cilt.50, sa.4, ss.283-305, 2018 (SSCI, Scopus)
2012
201216. Teacher beliefs and technology integration practices: A critical relationship
Ertmer P. A., Ottenbreit-Leftwich A. T., Sadik O., Sendurur E., Sendurur P.
COMPUTERS & EDUCATION
, cilt.59, sa.2, ss.423-435, 2012 (SCI-Expanded, SSCI, Scopus)
Hakemli Bilimsel Toplantılarda Yayımlanmış Bildiriler
2019
20191. The effects of personalization principle of multimedia learning on listening performance
YEŞİLDAĞ C., SADIK O.
7. Uluslararası Öğretim Teknolojileri ve Öğretmen Eğitimi Sempozyumu, 30 Ekim - 01 Kasım 2019, (Tam Metin Bildiri)
2019
20192. Okul öncesinde süreç odaklı FeTeMM eğitimi: Öğretmen görüşleri
SADIK O.
4. Uluslararası Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Sempozyumu, 26 - 28 Eylül 2019, (Tam Metin Bildiri)
2019
20193. Tasarım durum deseni: Öğrenci merkezli öğrenme ortamı örneği
SADIK O.
4. Uluslararası Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi (BILMAT) Sempozyumu, 26 - 28 Eylül 2019, (Özet Bildiri)
2019
20194. Designing a learning environment based on backwards design model and flipped learning approach
SADIK O.
7. Uluslararası Öğretim Teknolojileri ve Öğretmen Eğitimi Sempozyumu (ITTES), 30 Ekim - 01 Kasım 2019, (Özet Bildiri)
2019
20195. Sense of community for distance education: Asynchronous discussion strategies
STEPHENSON S., SADIK O.
7. Uluslararası Öğretim Teknolojileri ve Öğretmen Eğitimi Sempozyumu (ITTES), 30 Ekim - 01 Kasım 2019, (Özet Bildiri)
2018
20186. Bilgisayar bilimi eğitiminde yöneticiler ve ailelerin önemi
SADIK O.
Fatih Projesi Eğitim Teknolojileri Zirvesi, 2 - 03 Kasım 2018, (Tam Metin Bildiri)
2018
20187. Bilişim teknolojileri öğretmenleri maker hareketiyle elektronikten robotiğe tasarlayıp üretiyor
BAYRAKTAR A., SADIK O., BAYRAKTAR R., TERZİ A.
Fatih Projesi Eğitim Teknolojileri Zirvesi, 2 - 03 Kasım 2018, (Tam Metin Bildiri)
2016
20168. Evolution of teacher technology knowledge, beliefs and practices
OTTENBREIT LEFTWICH A. T., LIAO J. Y., SADIK O.
The International Society for Technology in Education (ISTE) Conference 2016, 26 - 29 Haziran 2016, (Özet Bildiri)
2016
20169. Bilgisayar bilimi müfredatı oluşturmaya yönelik bilişim teknolojileri öğretmenlerinin görüşleri
SADIK O., KIDIMAN E., IŞIK A., TOPCU A. E.
10. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu (ICITS), 16 - 18 Mayıs 2016, (Özet Bildiri)
2015
201510. Longitudinal study of teachers' technology integration knowledge, beliefs, and intentions/practices evolution: preservice to induction
OTTENBREIT LEFTWICH A. T., LIAO J. Y., SADIK O.
The Association for Educational Communications and Technology (AECT) 2015 Conference, 3 - 07 Kasım 2015, (Özet Bildiri)
2015
201511. Does school context matter: Technology integration barriers in charter schools
SADIK O., DAĞLI C., ERGÜLEÇ F.
The Association for Educational Communications and Technology (AECT) 2015 Conference, 3 - 07 Kasım 2015, (Özet Bildiri)
2015
201512. Encouraging women to become CS teachers
SADIK O.
ACM GenderIT '15, 24 - 25 Nisan 2015, ss.57-61, (Tam Metin Bildiri)
2014
201413. Tablet PCs in Turkish educational system
KIZILBOĞA R., SADIK O.
The Association for Educational Communications and Technology (AECT) 2014 Conference, 4 - 08 Kasım 2014, (Özet Bildiri)
2014
201414. Evolution of teachers’ technology knowledge, beliefs and integration
OTTENBREIT LEFTWICH A. T., LIAO J. Y., SADIK O.
The International Society for Technology in Education (ISTE) Conference 2014, 28 Haziran - 01 Temmuz 2014, (Özet Bildiri)
2014
201415. How to make a preservice teacher technology integration course better: Participatory action research
SADIK O.
American Educational Research Association Conference 2014, 3 - 07 Nisan 2014, (Özet Bildiri)
2013
201316. Technology integration concerns: Expanding the dialogue between pre-service teachers and exemplary technology-using in-service teachers
HOEY B., ASLAN S., ZACHMEIER A., SADIK O., GLAZEWSKI K., OTTENBREIT LEFTWICH A. T., et al.
The Association for Educational Communications and Technology (AECT) 2013 Conference, 29 Ekim - 02 Kasım 2013, (Özet Bildiri)
2013
201317. Preparing future teachers for the movement to increase opportunities and technology project goals
SADIK O., ÇELİK S., OTTENBREIT LEFTWICH A. T.
The Association for Educational Communications and Technology (AECT) 2013 Conference, 29 Ekim - 02 Kasım 2013, (Özet Bildiri)
2013
201318. Developing an online instructional tutorial for improving correct use of APA style in scholarly writing: A design case
DEMİRAL ÜZAN M., DAĞLI C., ERGÜLEÇ F., JIA X., SADIK O., TOMITA K.
The Association for Educational Communications and Technology (AECT) 2013 Conference, 29 Ekim - 02 Kasım 2013, (Özet Bildiri)
2013
201319. Investigating tech-savvy pre-service teachers' technology integration knowledge, beliefs and intentions
SADIK O., OTTENBREIT LEFTWICH A. T., LIAO J. Y.
The Association for Educational Communications and Technology (AECT) 2013 Conference, 29 Ekim - 02 Kasım 2013, (Özet Bildiri)
Kitaplar
2020
20201. İngilizce dinleme becerisi geliştirmede etkileşimli ve özgün videolar
KAYNAR N., SADIK O.
E-Öğrenmede Videolar: Uygulamalar ve Güncel Eğilimler, Mehmet KOKOÇ, Hale ILGAZ, Editör, PEGEM, ss.97-115, 2020
2020
20202. Tasarım odaklı düşünme yaklaşımı: Arduino ile proje geliştirme süreci
SADIK O., ERGÜLEÇ F., OKTAY O.
Güncel Öğrenme Teknolojileri ve Materyal Tasarımı, KELEŞ ESRA, KOKOÇ MEHMET, Editör, PEGEM, ss.191-222, 2020
2017
20173. Computational thinking conceptions and misconceptions: Progression of preservice teacher thinking during computer science lesson planning
SADIK O., OTTENBREIT LEFTWICH A. T., HAMİD N.
Emerging research, practice, and policy on computational thinking, P. Rich ve C. B. Hodges, Editör, Springer, ss.221-238, 2017
2012
20124. Teacher beliefs and technology integration practices: Examining the alignment between espoused and enacted beliefs
ERTMER P. A., OTTENBREIT LEFTWICH A. T., SADIK O., ŞENDURUR E., ŞENDURUR P.
Teachers’ Pedagogical Beliefs, J. König, Editör, Waxman, ss.149-170, 2012