Öğretmen Konuşmasının Öz-Değerlendirmesi (SETT) Modeli Kapsamında İngilizce Dil Eğitiminde Sınıf-içi Etkileşim Eğitimi


Creative Commons License

Kaçar I. G., Aşık A., Kuru Gönen S. İ., Somuncu D., Ustunel E., Erdemir N., et al.

TÜBİTAK Projesi, 2022 - 2022

  • Proje Türü: TÜBİTAK Projesi
  • Başlama Tarihi: Haziran 2022
  • Bitiş Tarihi: Temmuz 2022

Proje Özeti

Bu etkinlikte, etkileşimin analiz edilmesinde, yabancı dil sınıflarında etkileşimi pedagojik amaçlar ve etkileşimsel niteliklerle eşleşen modlar altında sınıflandıran Öğretmen konuşmasının öz-değerlendirmesi, SETT modeli (Walsh, 2006) benimsenmiştir. Bu modelde belirtilen modların etkin kullanımı ve dengelenmesi öğrenme olanaklarının yönetimi açısından önem taşımaktadır. Bu etkinliğin amacı İngilizce öğretmen adaylarına ve İngilizce öğretmenlerine sınıf içi etkileşim stratejilerini etkili kullanabilmeleri için SETT çerçevesini kullanarak ve gerçek sınıf verilerine dayanarak eğitim vermektir. Etkinlik süresince, farklı seviyelerde öğretmenlik deneyimleri olan aday öğretmenler ve deneyimli öğretmenlerin sınıf modlarını kullanma süreçlerini gözlemleme amacıyla çekilen ders videolarından yararlanılmıştır. Verilere dayanarak, Walsh (2006) tarafından tanımlanan yabancı dil sınıf içi mikro-bağlam modlarının deneyimli öğretmenler ve aday öğretmenler tarafından kullanılması temel alınarak incelenmış ve eğitim sırasında bu karşılaştırmalardan yararlanılmıştır (Ekinci, 2021). Etkinlik kapsamında katılımcıların (aday öğretmenler, öğretmen ve öğretim görevlileri) bekleme süresi, göndergesel sorular, içerik dönütü, yönlendirici destek, minimal onarım, etkileşimi destekleme, dilbilimsel girdileri bağlamla eşleştirme ve dil farkındalığını destekleme (Aşık ve Kuru-Gönen, 2016; Korkut-Ertaş, 2016; Kumaravadivelu, 1994; Şimsek ve Kuru-Gönen, 2020; Walsh, 2006) gibi sınıf içi etkileşim unsurlarını kullanma becerilerini geliştirmeleri için eğitim verilmiştir. Bu eğitim yoluyla, katılımcıların İngilizce derslerinde sınıf içi etkileşimin kalitesinin arttırılması, öğrenci katkılarının etkin bir şekilde şekillendirilebilmesi amaçlanmıştır (Pande, 2019: Valentika ve Yulia, 2020). Katılımcıların pedagojik hedefleri doğrultusunda etkileşim unsurlarını etkin kullanarak gerçek etkileşime daha yakın bir sınıf içi iletişim kurma ve sınıf ortamında dil kullanımlarını irdeleme ve öz-değerlendirmesi de hedeflenmiştir (Chen, 2020).  

TÜBİTAK-BİDEB 2237-A Bilimsel Eğitim Etkinliklerini Destekleme Programı tarafından desteklenen, “Öğretmen konuşmasının öz-değerlendirmesi (SETT) modeli kapsamında İngilizce dil eğitiminde sınıf-içi etkileşim eğitimi” adlı bilimsel eğitim etkinliğimiz 29 Haziran – 3 Temmuz 2022 tarihlerinde çevrimiçi ortamda yapılması gerçekleştirilmiştir. Etkinlik toplam 5 gün sürmüştür ve 20 saat teorik ve 10 saat uygulama olmak üzere 30 saat ders verilmiştir.

Eğitim süresince sınıf-içi etkileşimin farklı bileşenlerine yönelik ilgili konu başlıklarında teorik dersler verilmiş ve devamında son iki ders uygulama ve tartışma etkinliklerine yapılmıştır. Etkinlik öncesinde katılımcıların SETT çerçevesi, öğretmen konuşması ve sınıf içi etkileşim konularında bilgi ve farkındalık seviyelerini ve öz-değerlendirmelerini belirlemek amacıyla bir ön-test ve etkinlik sonunda kazanımları değerlendirmek için bir son-test uygulanmıştır. Etkinlik için web sayfası www.sekizgenacademy.com/project/index/SETT_sinif_ici_etkilesim_egitimi/ oluşturulmuş olup web sayfasında etkinliğin amacı, kapsamı, Düzenleme Kurulu, Eğitmenler ve personel listesi, etkinlik duyuruları, başvurular, eğitim materyalleri ve programı vb. konusunda bilgiler katılımcılarla paylaşılmıştır. Etkinliğe toplam 30 katılımcı katılmıştır. Ders süreleri 45 dakika, ders arası süreleri ise 15 dakika olacak şekilde düzenlenmiştir.

Etkinlikte sınıf içi etkileşim hakkında Öğretmen konuşmasının öz-değerlendirmesi (SETT) modeli çerçevesinde detaylı olarak hem teorik anlatımlar ve uygulama sunumları ile örnek sınıf videoları kullanılarak eğitim verilmiştir. Eğitim sonrasında, katılımcı İngilizce öğretmen adayları, İngilizce öğretmenleri ve İngilizce okutmanlarının edindikleri bilgileri kendi İngilizce öğretme ortamlarına ve sınıf içi uygulamalarına entegre etmeleri ve bu sayede İngilizce eğitiminin kalitesinin yükseltilmesi de bir olumlu çıktı olarak değerlendirilebilir. Etkinliği takiben yapılan çevrimiçi etkinlik değerlendirmesi toplantısında katılımcılar tarafından eğitimin pedagojik amaçları ile örtüşen bir şekilde sınıf içi etkileşimi yönetme becerilerini konusundaki farkındalıklarının arttığı ve etkinlik dahilinde yapılan mikro uygulamaların sınıf içi etkileşimi yönetme becerilerini geliştirdiği ifade edilmiştir. Ayrıca etkinlik katılımcılarına her oturumdan sonra içeriği kavrama seviyelerini ölçmek ve alıştırma yapmalarını teşvik etmek amacıyla çeşitli çevrimiçi eğitim uygulamaları (padlet, mentimeter, answergarden, tricider, vb.) aracılığıyla pekiştirme amaçlı alıştırmalar yaptırılmıştır.

Eğitim etkinliğimiz çevrimiçi ortamda belirtilen tarihler arasında ve planlandığı şekilde  program dahilinde tamamlanmıştır. Etkinlik, İngilizce eğitiminde sınıf içi etkileşim hakkında öğretmen adayları ve hizmet içi öğretmenlerin farkındalıklarının gelişmesine katkıda bulunmuştur. Ayrıca etkinliğimizde katılımcılarımızın İngilizce eğitiminde sınıf içi etkileşim hakkındaki bilgileri geliştirilmiş ve sınıf içi etkileşim yönetimi becerilerini nasıl geliştirecekleri konusunda çözümler sunulmuştur. Eğitimin katılımcı adayların İngilizce öğretme ve öğrencileri İngilizceyi daha aktif kullanma konusunda doğru şekilde yönlendirme becerileri geliştirilmiştir. Etkinlik sonrası yapılan değerlendirme toplantısında katılımcıların ilettikleri yorumlara ve etkinlik öncesi ve sonrası yapılan anketlerden elde edilen ilk verilere dayanarak da etkinliğin bu bağlamlarda amaçlarına ulaştığı ifade edilebilir.