Web-tabanlı derslerin değerlendirilmesi: Öğrencilerin bireysel farklılıklarının ve öğrenme-öğretme sürecinin analizi ve tartışılması


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2002

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: Yasemin Gülbahar

Danışman: İBRAHİM SONER YILDIRIM

Özet:

Bu çalışmada web-tabanlı bir öğretme ortamında bireysel farklılıkların ve öğrenme-öğretme sürecinin niteliğinin öğrenme çıktıları üzerindeki rolü incelenmiş, ve bu değişkenlerin web-tabanli öğretimin tasarım, iletim ve değerlendirme aşamalarında yaratabileceği etkileri araştırılmıştır. Bu çalışmanın örneklemi, ODTÜ - Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü bünyesinde verilen, biri lisans diğeri yüksek lisans olmak üzere, İM web-destekli geleneksel dersin öğrencileridir. Bu çalışmaya 43 lisans öğrencisi ve 9 yüksek lisans öğrencisi katılmıştır. v "ICC, ^^S^SfelETîR? «fîTSl TW^MAKT\.\SYOM 5Bu çalışmada, farklı değişkenlerin çeşitli etkilerini netleştirmek için açıklayıcı bir model oluşturmak amacıyla nitel ve nicel araştırma teknikleri uygulanmıştır. Bu çalışmada ele alınan değişkenler; öğrencilerin giriş özellikleri, öğrenme stilleri, öğrenme ve iletişim tercihleri, öğrenme-öğretme sürecinin niteliği ve öğrencilerin çeşitli konular hakkındaki görüşleridir. Bu çalışmanın en önemli bulgularından birisi, web sitesindeki içeriğin farklı bilgi kaynakları ve farklı materyal biçimleri sunularak zenginleştirilmesi ihtiyacıdır. Diğer önemli bir bulguda, öğrenme çıktıları üzerinde doğrudan etki yaratması nedeniyle, hem web-tabanlı ortamda, hem de iletişim araçları kullanımında yeterli yönlendirme sağlama gerekliliğidir. Bulgular, her öğrencinin kendi öğrenme yaşantısını düzenlerken farklı özellik ve tercihleri olduğunu göstermiştir. Öğretmenler zengin medya ve materyal kaynaklan sunduğu sürece, bireysel farklılıklar öğrenme çıktılarında fark yaratmamaktadır.