Türk ve Amerikan öğrencilerinin üniversiteye uyumlarını yordayan başa çıkma stratejilerindeki kültürler arası farklılıklar


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2003

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: Mânâ Ece Tuna

Danışman: ESİN TEZER

Özet:

Bu araştırmada, Türkiye ve Amerika Birleşik Devletleri’nde üniversiteye yeni başlayan öğrencilerin kullandıkları başa çıkma stratejilerinin üniversiteye uyumun farklı boyutlarına etkileri açısından farklılıklar bulunup bulunmadığı araştırılmıştır Veriler, Üniversite Öğrencileri Uyum Ölçeği (SACQ), Başa Çıkma Stratejileri Kısa Formu (Brief COPE) ve Demografik Anket (DA)’in üniversiteye yeni başlayan toplam 1143 (695 Türk, 448 Amerikalı) öğrenciye uygulanmasıyla elde edilmiştir. Veri analizinin ilk aşamasında Türk ve A.B.D. örneklemlerinde kullanılan ölçeklerin eşitlik çalışmaları yapılmıştır. İkinci aşamada ise, üniversiteye uyumun dört alt ölçeği (Akademik, Sosyal, Kişisel/Duygusal Uyum ve Amaç Edinme/Kurumsal Bağlanma) ile toplam üniversiteye uyum puanını yordayan başa çıkma stratejilerindeki (Aktif Başa Çıkma, Planlama, Duygusal Sosyal Destek Arama, Davranışsal Uzaklaşma, Dikkatini Başka Yöne Yöneltme, Olumlu Yönde Yeniden Yorumlama, Reddetme, Din, Madde Kullanımı, Mizah) kültürler arası farklılıkların incelenmesi için bir seri çoklu hiyerarşik regresyon analizi yapılmıştır. vi Bulgular, davranışsal uzaklaşma stratejisinin sosyal uyum, amaç edinme/kurumsal bağlanma ve toplam üniversite uyum puanlarına etkisinde kültürler arası farklılıklar olduğunu göstermiştir. Bir diğer kültürler arası farklılık da olumlu yönde yeniden yorumlama ve dinsel başa çıkma stratejilerinin kişisel/duygusal uyum ve toplam üniversite uyum puanlarına etkisinde bulunmuştur. Son olarak, aktif başa çıkma stratejisinin akademik uyuma etkisinde kültürler arası farklılık bulunmuştur.