Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2003
Tezin Dili: İngilizce
Öğrenci: A. Dilşad Karaaslan
Danışman: ALİ YILDIRIM
Özet:Bu çalışmanın amacı Başkent Üniversitesi İngilizce Hazırlık Bölümü öğretmenlerinin kendi insiyatifleri çerçevesinde başlattıkları mesleki gelişim etkinlikleri ile ilgili görüşlerini incelemektir. Bu çerçevede, öğretmenlerin kendi mesleki gelişimlerine karşı tavırları, belli başlı gelişim etkinlikleri ile ilgili görüşleri, gelişimi ve değişimi engelleyen faktörler incelenmiştir. Veri toplama aracı İngilizce Hazırlık Bölümündeki 110 öğretmene verilen ankettir. Bu anket açık ve kapalı uçlu sorulardan oluşmuştur ve toplanan veriler genel yönelimi ve öğretmenler arasındaki farklılıkları anlamak için betimsel analizden geçirilmiştir.VI Veri analizi, öğretmenlerin mesleki gelişimin önemini yansıtan bir çok görüşe katıldıklarım ortaya çıkarmıştır. Buna ek olarak, öğretmenler belli başlı gelişim etkinliklerinin gelişimleri için öneminin farkındadırlar. Ama, gelişim etkinliklerinden, öğretim elemanları arası sınıf içi gözlemleri ve eylem araştırması diğer etkinlikler kadar önemsenmemiştir. Buna ek olarak, öğretmenlerin mesleki gelişim etkinliklerine önem verdikleri kadar bunlardan faydalanmadıkları tespit edilmiştir. Ayrıca, öğretmenler etkinliklere verdikleri önem ve bunları kullanma konusunda alt grup değişkenlerine göre belirli farklılıklar göstermişlerdir. Bayan öğretmenler, genç olanlar ve deneyimi az olan öğretmenlerin bazı mesleki gelişim etkinliklerine daha çok önem verip, onları daha çok kullandıkları ortaya çıkmıştır. Bununla birlikte belirtilen gelişimi engelleyici faktörlerin hepsinin öğretmenler tarafından önemli bulunduğu da ortaya çıkarılmıştır. En önemli gelişimi engelleyici faktörlerin ağır iş yükü, motivasyon eksikliği ve mesleki gelişim için kurum tarafından verilen desteğin eksikliği olarak belirtilmiştir.