Lise biyoloji öğretim programının uygulama sürecinin belli faktörlere göre değerlendirilmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2003

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: Ebru Öztürk

Danışman: ALİ YILDIRIM

Özet:

Bu çalışma yeni lise biyoloji öğretim programının biyoloji sınıflarında uygulama sürecini araştırmak amacıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışmada dersler sırasında kullanılan öğretim yöntem ve teknikleri ve öğretim araç gereçleri, okulların fiziksel koşul ve olanakları ve programın uygulanışını bölgesel, okul ve sınıf düzeyinde etkileyen faktörler incelenmiştir. Çalışmaya yön veren araştırma soruları şöyledir: 1) Öğretim programının hedefleri biyoloji sınıflarında nasıl uygulanmaktadır? 2) Yeni lise biyoloji öğretim programının uygulanmasında etkili olan bölge, okul ve sınıf düzeyindeki faktörler nelerdir? Bu çerçevede veri toplamak üzere bir anket, Biyoloji Programı ve Öğretimi Değerlendirme Anketi, geliştirilmiş ve uygulanmıştır. Seçkisiz örnekleme yöntemiyle belirlenen onbeş ildeki devlet, özel/vakıf ve Anadolu liselerinde çalışmakta olan 685 öğretmenden toplanan veriler betimleyici ve yordayıcı istatistiki yöntemler ve nitel veri analizi teknikleri ile çözümlenmiştir. Çalışma sonuçları yeni lise biyoloji dersi öğretim programının uygulama sürecinde bölge, okul ve sınıf düzeyinde farklılıklar olduğunu göstermiştir. Bu farklılıklar okulların fiziksel koşul ve olanakları, vi öğretmenlerin yaş, cinsiyet, öğretmenlik deneyimi ve hizmet içi eğitim programlarına katılımları gibi bir takım özellikleri ve onların biyoloji eğitimi, yeni öğretim programı ve öğrencileriyle ilgili görüş ve algılarından kaynaklanmaktadır. Bununla birlikte, tüm bu farklılıkların ortak özelliği olarak öğrenmenin öğretmen merkezlilikten öğrenci merkezliliğe dönüşmesi ve öğretim programı içeriğinin ve programın uygulanışı için belirlenen sürenin tekrar gözden geçirilmesi gerekmektedir