Relationship between psychological preparation, preoperative and postoperative anxiety, and coping strategies in children and adolescents undergoing surgery


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi, Psikoloji Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2003

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: Selma Ercan

Danışman: BENGİ ÖNER ÖZKAN

Özet:

Bu çalışmanın amacı, psikolojik hazırlığın, hastane ve sağlık çalışanlarına ilişkin tutumların, sosyal desteğin ve sosyodemografik değişkenlerin çocuk cerrahi servisinde ameliyat olan çocuk ve annelerinin ameliyat öncesi, müdahale sonrası ve ameliyat sonrası kaygı düzeylerine ve başetme yollarına etkilerinin incelenmesidir. Ayrıca, çocuk ve annenin kaygı düzeyleri arasındaki ilişki incelenmiştir. Örneklem grubu 60 çocuk ve 60 anneden oluşmaktadır. Katılımcılara Çocuklar için Durumluk Kaygı Ölçeği, Hastane ve Sağlık Çalışanlarına Yönelik Tutum Ölçeği, Sosyal Destek vi Ölçeği, Çocuklar için Başaçıkma Yolları Ölçeği ve anneler için Durumluk Kaygı Ölçeği uygulanmıştır. Varyans analizi sonuçlarına göre, müdahale gruplarının (bilgi verilen grup, anneyle birlikte bilgi verilen grup ve sadece görüşme yapılan grup) anksiyete puanlarında operasyon öncesinden müdahale sonrasına ve operasyon sonrasına doğru anlamlı bir azalma bulunmuştur. Ancak kontrol grubunda bir fark bulunmamıştır. Tek başına bilgi verilen, anneleriyle birlikte bilgi verilen çocuklar ile sadece görüşme yapılan çocukların müdahale sonrası anksiyete düzeyleri kontrol grubundaki çocuklardan anlamlı olarak daha düşük bulunmuştur. Bilgi verilen grupta yer alan çocukların operasyon öncesinde operasyon sonrasına göre daha az olumlu tutumlara sahip oldukları bulunmuştur. Tek başına bilgi verilen ve anneleriyle birlikte bilgi verilen çocuklar sadece görüşme yapılan ve kontrol grubunda yer alan çocuklardan daha çok “olumlu başaçıkma” ve “suçluluk & kızgınlık” stratejilerini belirtmişlerdir. Ek olarak, kontrol grubundaki çocukların, diğer üç gruba göre “kaçınma” stratejisinde daha yüksek puana sahip oldukları bulunmuştur. Çalışmanın sonuçları ilgili literatür çerçevesinde tartışılmıştır.