Yedinci sınıf öğrencilerinin işbirlikli öğrenme sırasında ve sonrasında üstbilişsel süreçlerinin incelenmesi: bilim merkezi bağlamında çoklu yöntem çalışması


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: Gamze Türkmen

Danışman: Zahide Yildirim

Özet:

Bulanık bir terim olan üstbiliş, öğrenme teorilerini ve öğretim tasarımı uygulamalarını bilgilendirmek için farklı öğrenme ortamlarında daha derin bir araştırmaya ihtiyaç duymaktadır. Dünyadaki bilim merkezleri vatandaşlar için yaşam boyu öğrenme ortamları sunmaktadır. Yaygınlaştıkça, teorik bakış açıları çerçevesinde öğretim tasarımı uygulamalarını bilgilendirmek için döngüsel eğitim ve organizasyonel uygulamaları anlama ihtiyacı sürekli olarak ele alınması gereken öncelikli konulardan biri haline gelmiştir. Mevcut eğitim ve öğretim tasarımı hususlarını anlamak, tasarımcıların, uygulayıcılara ve araştırmacılara öğrenicilerin hangi süreçlerde eğitim süreçlerinin merkezinde olduğunu anlama ayrıcalığını verebilir. Bilim merkezlerindeki öğretim tasarımı konularının daha derinlemesine araştırılması için, bu nitel sorgulamaya dayalı çoklu yöntem çalışması, bilim merkezlerinin mevcut uygulamalarını desteklemekte ve bu öğrenme ortamlarındaki bireysel ve paylaşımlı üstbiliş göstergelerini araştırmaktadır. Mevcut uygulamaların desteklenmesi, bilim merkezlerinde eğitim etkinliğini artırabilecek öğretim tasarımı ile ilgili düşüncelerin önerilmesine ve bilim merkezlerinde araştırma yapan ya da bu viii merkezlerde araştırma yapmaya hazırlanan farklı meslek dallarından araştırmacılar için yardımcı bir kaynak sağlanmasına yol açmıştır. Bilim merkezi ortamlarında üstbiliş göstergelerinin araştırılması ise hem öğrenme teorilerini hem de öğretim tasarımı uygulamalarını bilgilendirmiştir.