Challenges, professional development, and professional identity: A case study on novice language teachers


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Yabancı Diller Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Öğrenci: PINAR KARATAŞ

Danışman: ABDULLAH CENDEL KARAMAN

Özet:

Mesleğin ilk yılları, yeni başlayan öğretmenler için zordur. Bu dönemin yeni öğretmenler için oldukça kritik olma sebebi; onların ya bu dönemi başarılı bir şekilde geçirip sağlıklı bir kimlik inşa etmeleri ve mesleki kimlik gelişimini sürdürmeleri ya da mesleği yarıda bırakmalarıdır. Bu nitel durum çalışması, Türkiye’nin batısında büyük bir şehir olan İzmir’de, mesleğinin ilk yıllarında olan dil öğretmenlerinin yaşadıkları zorlukları, mesleki gelişim ve mesleki kimlik algılarını incelemek için yapılmıştır. Öğretmenlerle yapılan yüz yüze görüşmeler ve ders gözlemleri asıl veri kaynağı, araştırmacının alan notları ve çalışmayla ilgili tuttuğu notlar çeşitleme tekniği için kullanılmıştır. Sonuçlar yıl bazında deneyimden ziyade, okul kültürünün öğretmenlerin yaşadığı şoku kolaylaştırdığını ya da daha da kötüleştirdiğini göstermiştir. Pozitif bir okul atmosferi, yeni başlayan öğretmenlerin uyum sürecini kolaylaştırmış, mesleki kimlik ve gelişimleri için sağlam ve güvenli bir temel oluşturmuştur. Katılımcıların bir öğretmen olarak kim oldukları algılarını negatif etkileyen ve tüm heveslerinin yerini idealizm kaybının ve öğretmenliğe devam etme ya da mesleki gelişimleri için gayret etme isteksizliğinin aldığı şey toksik okul kültürüdür.