Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2020
Öğrenci: Aysu Akış
Danışman: BAŞAK ŞAHİN ACAR
Özet:Mevcut çalışma, anne-çocuk ikililerinin ortak anı konuşmalarındaki detaylandırıcılıkları arasındaki ilişkiyi, annenin romantik bağlanma stillerinin düzenleyici rolüne ilişkin olarak araştırmayı hedeflemiştir. Mevcut çalışma kapsamında, 288 anne ve 4-6 yaş aralığındaki çocuklarının katılımı ile ev ziyaretleri gerçekleştirilmiştir. Bu ev ziyaretlerinde, her anne-çocuk ikilisi ortak yaşadıkları geçmiş bir olay hakkında 5 dakika boyunca konuşmuşlardır. Anneler kendilerinin bağlanma stillerini bildirmişlerdir. Anne ve çocukların detaylandırıcılığını ölçmek için konuşmalar anneler ve çocuklar için ayrı ayrı kodlanmıştır. Mevcut çalışmanın bulguları çocukların yaş gruplarının anne bağlanma stili, annelerin ve çocukların anı konuşmalarındaki detaylandırıcılıkları arasındaki ilişki açısından önemli bir unsur olduğunu ortaya koymuştur. 48-60 ay yaş grubunda, annenin bağlanma kaygısı, annelerin ve çocukların detaylandırıcılıkları arasındaki ilişkide düzenleyici bir role sahip olduğu görülmüştür ve annenin düşük bağlanma kaygısı anne-çocuk ikililerinin yüksek detaylandırıcılığını desteklemiştir. Ancak 61-72 ay yaş grubu ve 48-72 ay vii genel yaş grubunda annenin bağlanma kaygısı ikililerin detaylandırıcılıkları arasındaki ilişkiyi etkilememiştir. Ayrıca, anne bağlanma kaçınması annelerin ve çocukların detaylandırıcılıkları arasındaki ilişkiyi tüm yaş gruplarında etkilememiştir. Mevcut çalışma, anne detaylandırıcılığının çocuk detaylandırıcılığı için olan yordayıcı değerini 4-6 yaşları için göstermiştir ve bu açıdan, otobiyografik bellek alanyazınında yer alan daha önceki bulguları tekrarlamıştır. Çalışma bulguları ilgili alanyazın ışığında tartışılmıştır.