How students multiple intelligences differ in terms of grade level and gender


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2003

Öğrenci: DERYA GÖĞEBAKAN

Danışman: MERAL AKSU

Özet:

Bu çalışmada, öğrencilerin çoklu zeka alanları ve çoklu zeka alanlarının birinci, üçüncü, beşinci ve sekizinci sınıf seviyelerine ve cinsiyete göre nasıl faklılaştığı araştırılmıştır. Bu araştırma Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Geliştirme Vakfı Okulunda 2001-2002 eğitim öğretim yılında birinci, üçüncü, beşinci ve sekizinci sınıflardan seçilen 321 öğrenci ile yapılmıştır. Araştırmada Teele Çoklu Zeka Envanteri kullanılmış ve sonuçlar analiz edilmiştir. Sınıf düzeyleri ve cinsiyetin çoklu zeka alanlarına etkisi araştırmak amacıyla ortalama, standart sapma hesaplamaları ve MANOVA kullanılmıştır. Araştırma sonuçları, öğrencilerin çoklu zekalarının sınıf düzeylerine göre farklılaştığını göstermiştir. Örneğin, birinci sınıf öğrencilerinin çoklu zeka vi tercihlerinin sözel, matematik-mantıksal, görsel ve bedensel üçüncü sınıf öğrencilerinin tercihlerinin kişiler arası, görsel, matematik-mantıksal ve sözel, beşinci ve sekizinci sınıf öğrencilerinin tercihlerinin kişiler arası, bedensel, müzikal ve görsel alanlarda yoğunlaştığı görülmüştür. Sonuçlar cinsiyet açısından incelendiğinde, erkek öğrencilerin Teele Çoklu Zeka Envanterinden aldıkları matematik-mantıksal ve bedensel zeka puanlarının ortalamasının kızların ortalamalarından anlamlı bir şekilde daha yüksek olduğu diğer taraftan kızların müzikal zeka puan ortalamalarının erkeklerin müzikal zeka puanlarından anlamlı bir şekilde daha yüksek olduğu gözlenmiştir.