Üniversite öğrenclerinin öz benlik saygısı ve stresli yaşam olayları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2003

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: Serap Emil

Danışman: AYHAN GÜRBÜZ DEMİR

Özet:

Bu çalışmada öncelikle üniversite öğrencilerinin öz benlik saygısı düzeyleri, daha sonra kız-erkek, başarılı -başarısız öğrenciler arasındaki öz benlik saygısı farklılığı incelenmiştir. Son olarak, öz benlik saygısının stresli yaşam olayları ile ilişkisi incelenmiştir. Çalışmaya Orta Doğu Teknik Üniversitesi (ODTÜ)'nin farklı bölüm ve sınıf düzeylerinden toplam üç yüz kırk bir öğrenci katılmıştır. Çalışmada öğrencilere Rosenberg Öz Benlik Saygısı Ölçeği (SES), Üniversite Öğrencilerine Yönelik Yaşam Olayları Ölçeği (ÜÖYO) ve 4 soruluk demografik bilgi formu uygulanmıştır. Bu araştırma için ÜÖYO ölçeğinin faktör analizi yapılmıştır. Faktör analizisonucunda üç faktör belirlenmiştir. Bunlar sırasıyla benlik ile ilgili kaygı/problemler; çevresel, uyum ve aile ile ilgili olay/problemler; akademik olayproblemlerdir. öz benlik saygısı yüksek ve düşük olan öğrencilerin frekansı hesaplanmıştır. Ayrıca, öz benlik saygısı açısından kız ve erkek öğrenciler ile başarılı ve başarısız öğrenciler arasındaki farkılılığın anlamlılığı Bağımsız t-testi ile test edilmiştir. Stresli yaşam olayları ile öz benlik saygısı arasındaki ilişki Pearson korelasyon katsayısı analizi kullanılarak saptanmıştır. Çalışma sonucunda ilk olarak, 302 öğrencinin (% 88.6) öz benlik saygısı yüksek bulunurken, 39 öğrencinin (%11.4) öz benlik saygısının düşük olduğu görülmüştür. Bağımsız t-testi sonucunda başarılı öğrencilerin öz benlik saygısının başarısız olanlarınkinden anlamlı düzeyde daha yüksek olduğu bulunmuştur. Ancak öz benlik saygısı açısından kız ve erkek öğrenciler arasında anlamlı bir fark bulunamamıştır. Son olarak, benlik ile ilgili kaygı/problemler; çevresel, uyum ve aile ile ilgili olay/problemler; akademik olaylar/problemler ile öz benlik saygısı arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur.