Öğretmen algılarına göre liselerde öğrencilerin düşünme becerilerinin geliştirilmesine engel olan faktörler


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2003

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: Şule Akan (Özkan)

Danışman: ALİ YILDIRIM

Özet:

Bu çalışmanın amacı Türkiye'deki devlet liselerinde görev yapmakta olan öğretmenlerin, öğrencilerin düşünme becerilerinin geliştirilmesine ve buna engel oluşturan faktörlere ilişkin algılarının belirlenmesi ve öğretmen algılarının branş, eğitim durumu, öğretmenlik deneyimi, cinsiyet, okulun bulunduğu coğrafi bölge ve yerleşim bölgesine göre değişiklik gösterip göstermediğini saptamaktır.Bu çalışmada kullanılan anket, konu ile ilgili ulaşılmış literatür ışığında hazırlanmış ve Türkiye'nin dört farklı bölgesinde bulunan devlet liselerinde görev yapmakta olan 522 öğretmene 2002-2003 akademik yılı güz döneminde uygulanmıştır. Elde edilen veriler üzerinde betimsel ve yordayıcı (ANOVA ve t-test) analizler yapılmıştır. Veri analizi, öğrencilerin düşünme becerilerinin geliştirilmesine engel olan dört temel faktör olduğunu göstermiştir. Bunlar, öğretmenler ile ilgili, öğrenciler ile ilgili, program ile ilgili engeller ve sınıf dışından kaynaklanan engellerdir. Öğretmenler, öğrencilerden kaynaklanan faktörleri en önemli engel olarak görmektedirler. Buna ek olarak, öğretmen algılarının branş, eğitim durumu, öğretmenlik deneyimi, cinsiyet, okulun bulunduğu coğrafi bölge ve yerleşim bölgesi açısından farklılık göstermediği saptanmıştır.