Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2020
Öğrenci: Tuğberk Güner
Danışman: CEM TOPKAYA
Özet:Bu çalışmada, farklı taşıyıcı sistem davranış katsayısı ile tasarlanmış burkulması önlenmiş çaprazlı çerçeveler (BÖÇÇ), nümerik analiz ile incelenmiş ve performansları yeni nesil performans değerlendirme yaklaşımı kullanılarak karşılaştırılmıştır. Sistem davranış katsayısı 1 ile 8 arasında olan üç, altı ve dokuz katlı prototip yapılar (az-orta katlı yapılar), ASCE7-16, AISC 341-16, ve AISC 360- 16 şartnameleri kullanılarak tasarlanmışlardır. Toplamda 24 prototip yapı, doğrusal olmayan dinamik analiz prosedürü ile 50 yılda aşılma olasılığı %2 ve %10 olan yer hareketlerine tabi tutularak analiz edilmiştir. Yer hareketi kayıtları, FEMA P-695 uzak alan kayıt setinden alınıp FEMA P-695 metodolojisinin gerekliliklerine göre ölçeklendirilmiştir. Performansı belirlemek için FEMA P-58 metodolojisinden yararlanılmıştır. Performans değerlendirmesi için, maksimum ve kalıcı ötelenme oranları ve maksimum kat ivmeleri belirlenip FEMA P-58 metodolojisinin bir parçası olarak verilen Performance Assessment Calculation Tool (PACT) ile performans değerlerine dönüştürülmüştür. Onarım maliyeti ve süresinin olasılıksal dağılımları, ağır hasar olasılığı ve onarılamaz kalıcı ötelenme olasılığı değerleri elde edilerek bu değerler ile taşıyıcı sistem davranış katsayıları arasında karşılaştırmalı çalışma yapılmıştır. Sonuçlar, BÖÇÇ’lerin daha düşük sistem davranış katsayısı ile tasarlanmasının, deprem sonrası performansını, ivmeye bağlı yapısal olmayan hasarların yapısal hasarlardan baskın çıktığı noktaya kadar arttırdığını göstermiştir. Sonuçlar dikkate alınarak ideal sistem davranış katsayısı önerilmiştir. Çalışma, kendinden merkezleyen burkulması önlenmiş çaprazlı çerçevelerin davranışlarının incelenmesi ve performanslarının geleneksel BÖÇÇ’ler ile karşılaştırılması ile zenginleştirilmiştir.