Kazuo ıshıguro’nun postmodern hipermetinleri: günden kalanlar, öksüzlüğümüz, ve gömülü dev eserlerinde edebi türleri yeniden yapılandırma


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Öğrenci: Yağmur Sönmez Demir

Danışman: ELİF ÖZTABAK AVCI

Özet:

Bu çalışma, Kazuo Ishiguro’nun Günden Kalanlar (The Remains of the Day 1989), Öksüzlüğümüz (When We Were Orphans 2000), ve Gömülü Dev (The Buried Giant 2015) romanlarında hipermetinselliğin (hypertextuality) ne derecede, nasıl ve neden kullanıldığını araştırır. Adı geçen romanlar, bir zamanlar İngiliz Edebiyatı’nda baskın olan ve eski kuşaklardan gelen çeşitli edebi türleri yeniden yapılandıran hipermetinler (hypertexts) olarak analiz edilecektir. Bu amaç doğrultusunda, Gérard Genette’in Palimpsests: Literature in the Second Degree adlı eserinde tartıştığı hipermetin (hypertext) kavramı, Linda Hutcheon’ın parodi teorisi, Mikhail Bakthin’in “chronotope” kavramı ve Fredric Jameson’un edebi türe yaklaşımı bu çalışmanın kuramsal çerçevesini oluşturacaktır. Hipermetinsellik kullanımıyla Ishiguro’nun kır evi romanı (the country-house novel), dünya savaşları arası polisiye romanı (the interwar detective fiction), ve Arthur devri romansı (the Arthurian romance) türlerinin bazı tarihsel dönemlerde İngiliz ulusal kimliğinin oluşturulmasına ne şekillerde katkıda bulunduğunu eleştirel olarak irdelediği öne sürülecektir.