Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: İngilizce
Öğrenci: SEVGİN DERİNBAY
Danışman: Besim Can Zırh
Özet:
Göçmen döviz gönderileri, ulusötesi göçmenlerin ulus-ötesi etkileşimlerini sürdürmenin en şeffaf yollarından biridir. Özellikle kırsal bölgelerde, ulus-ötesiliğin, toplumsal düzeyde görünürlülüğü açısından önemli bir gösterge haline gelmiştir. Bu bağlamda, bu tez, Orta Anadolunun uzak bir köşesinde bulunan Bahadın adında küçük bir kasaba üzerine odaklanmakta ve Bahadındaki ulusötesiliğin göçmen etkileşimleri yoluyla toplumsal düzeye nasıl yerleştirildiğini anlamaya çalışmaktadır. Ulus-ötesiliğin, toplumsal düzeyde izlenmesi için, farklı ulusötesi temsilcilerin farklı gönderi pratikleri ve bunların hane halkı ve topluluk düzeyindeki etkileri incelenmektedir. Bu çalışma, 2015 ve 2018 yılları arasında Bahadın kasabasında ulus-ötesi etkileşimler hakkında nitel analizler yapan etnografik alan araştırması olarak yapılmıştır. Veriler, hazırlık aşamasında 60-70 kişiyle yapılandırılmamış mülakat; 19 kişiyle derinlemesine görüşme;katılımcı gözlem, belge ve sosyal medya analizi yöntemleriyle toplanmıştır. Bahadın vakasındaki ampirik bulgulara dayanarak, göçmen döviz gönderileri farklı temsilciler tarafından aktarılan, aile gönderileri ve kollektif gönderiler olarak kategorize edilmiştir. İlk gönderi türü, göçmenlerin ailelerine, akrabalarına veya arkadaşlarına para veya mal aktarımıyla gerçekleşmektedir. İkinci tür gönderi, bireylerin, hayırsever motivasyonları ve Hemşehri Dernekleri aracılığıyla toplumun yararı için kullanılan kolektif gönderi türüdür. Bu temsilciler arasında, Bahadın Hemşehri Dernekleri, bu aktarımların kurumsallaşmasında ve toplumun gelişim sürecinde en önemli rolü üstlenmektedir. Özetle, araştırma sonuçlarına göre, bu farklı türlerinin türlerinin ardındaki amaç, işlev ve motivasyonlar, Bahadın kasabasında çeşitlilik göstermesine rağmen, toplumun gelişiminde hepsinin önemli roller üstlendiği ve Bahadın kasabasını Orta Anadoluda ulus-ötesi bir merkeze dönüştürdüğü açıkça görülmektedir.