Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2002
Öğrenci: AYGÜL TUNÇ
Danışman: ESİN TEZER
Özet:Bu çalışmanın amacı ergenler tarafından algılanan çocuk yetiştirme stilleri ile benlik saygısı arasındaki ilişkiyi araştırmaktır. Araştırmanın örneklemi Ankara'nın Yenimahalle ilçesindeki 755 (354 kız, 401 erkek) lise öğrencisinden oluşmaktadır. Veriler, Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği (Rosenberg Self-esteem Scale RSS), Çocuk Yetiştirme Stilleri Envanteri (Parenting Style Inventory PSI) ve Demografik Envanterin (Demographic Inventory Di) uygulanmasıyla elde edilmiştir.Lise öğrencilerinin benlik saygısı puanlarına uygulanan varyans analizi sonuçlan, çocuk yetiştirme stilleri grubu temel etkisinin istatistiksel olarak anlamlı olduğunu göstermiştir. Sonuçlar, anne-babasını "otoriter" olarak algılayan öğrencilerin, benlik saygısı puan ortalamaları ile anne-babasını "açıklayıcı otoriter" ve "izin verici şımartan" olarak algılayan öğrencilerin benlik saygısı puan ortalamaları arasında anlamlı farklılıklar olduğunu göstermiştir. Diğer bir deyişle, bulgular, anne-babasını "otoriter" olarak algılayan öğrencilerin, anne-babasını "açıklayıcı otoriter" ve "izin verici şımartan" olarak algılayan öğrencilere oranla daha düşük benlik saygısına sahip olduklarım ortaya çıkarmıştır.