Use of language learning strategies in relation to student characteristics at Başkent University


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2003

Öğrenci: SABİHA TUNÇ ÖZGÜR

Danışman: AHMET OK

Özet:

Bu çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinin yabancı dil öğrenme stratejileri, başarı durumu, cinsiyet, İngilizce öğrenme süresi, orta öğretim okul türü, ve İngilizce dersine yönelik tutum arasındaki ilişkiyi incelemektir. Çalışmada veri toplamak için iki farklı araç kullanılmıştır: Oxford (1990) tarafından geliştirilen Startegy Inventory for Language Learning ve Aiken (1979) tarafından geliştirilen Attitude Scale kullanılmıştır. Oluşturulan araçlar Başkent Üniversitesi Hazırlık Okulunun farklı kurlarında eğitim gören 153 öğrenciye uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS Paket Programından yararlanarak, betimsel istatistikler, t-test, ANOVA ve korelasyon teknikleri kullanarak çözümlenmiştir. Çalışmanın sonuçlarına göre üniversite öğrencilerinin en sık kullandıkları strateji gurubu Biliş ötesi vi (Metacognitive) stratejiler gurubudur. Bu gurubu takip eden strateji gurupları kullanım sıklığı sırasına göre Sosyal (Social) stratejiler gurubu, Telafi (Compensation) stratejiler gurubu, Bellek (Memory) stratejiler gurubu, Bilişsel (Cognitive) stratejiler gurubu ve Duyuşsal (Affective) stratejiler gurubudur. Katılımcıların cinsiyeti söz konusu olduğunda ise kadınlar ile erkekler arasında anlamlı farklar ortaya çıkmıştır. Kadınların erkeklere kıyasla daha çeşitli strateji guruplardan ve daha yoğun sıklıkta stratejiler kullandıkları ortaya çıkmıştır. Elde edilen verilerden, katılımcıların strateji kullanımı ile mezun oldukları orta öğretim okul türü arasında anlamlı fark bulunmuştur. Katılımcıların strateji kullanımı ile İngilizce öğrenme süresi arasında anlamlı fark bulunamamıştır. Bunun yanı sıra Duyuşsal (Affective) stratejiler gurubu ve Sosyal (Social) stratejiler gurubu ile başarı arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Elde edilen verilerden yabancı dil öğrenme strateji kullanımı ile İngilizce dersine yönelik tutum arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur.