Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Yabancı Diller Eğitimi Bölümü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2014
Öğrenci: ESRA ÖZBAY
Danışman: ABDULLAH CENDEL KARAMAN
Özet:Bu çalışmanın başlıca amacı, üniversite çevresine yeni katılmış bir grup öğrencinin yeni çevrelerinde nasıl etkileşim kurduklarını ve bu etkileşimlerin öğrenim tecrübelerini nasıl etkilediğini araştırmaktır. Özel bir üniversitenin Hazırlık Okulu’nda İngilizce öğrenmeye yakın zamanda başlamış bu öğrencilerin sosyal etkileşimleri ve kişisel algıları incelenerek, onların bir uygulama grubu içindeki sınıf dışı öğrenim tecrübelerini araştırmak amaçlanmıştır. Bir diğer amaç ise bu öğrencilerin katılımcı tecrübelerini öğrenim süreçleri ile nasıl bağdaştırdıklarını anlamak olmuştur. Bu çalışma, nitel bir araştırma ve bir durum çalışmasıdır. Böylelikle araştırmacı, az sayıda bireyin öğrenim tecrübeleriyle güçlü ve ayrıntılı bir ilişki kurma ve onların dil öğrenimi sürecinde edindikleri en çarpıcı deneyimleri gün yüzüne çıkarma olanağına kavuşmuştur. Araştırmacı, verileri sınıf ortamında, etnografik gözlemler yoluyla sınıf dışında, bireysel ve odak grup görüşmeleri ile sömestr süresince tuttuğu detaylı saha notları aracılığıyla toplamıştır. Elde edilen sonuçlar, söz konusu gruptaki öğrencilerin, aralarındaki işbirliğinin İngilizce öğrenim süreçlerini olumlu yönde etkilediğini düşündüklerini ortaya koymuştur. Öğrencilerin etkileşimleri bir dizi bileşen etrafında şekillenmiştir. Bunlar karşılıklı yardım sağlama, devamlı müzakere ederek karar verme, grup üyeleri arasında kurulan yakın ilişkiler, grup çalışmasında uyum, üyelerin grup çalışmasından beklentileri, grup kimliği ve zaman kısıtlamaları olarak sıralanabilir. Belirli bir uygulama topluluğu hakkında detaylı betimlemelere ulaşılmasını sağlayan bu araştırmanın sonuçları, kendi dil öğrenim ve öğretim uygulamalarını derinlemesine incelemek isteyen yüksek öğrenim kurumu öğrencileri, eğitmenleri ve yöneticileri tarafından kullanılabilecek niteliktedir.