Design and development of e-textile supported STEAM-based activities for the professional development of middle school science teachers


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: MUSTAFA ŞAT

Asıl Danışman (Eş Danışmanlı Tezler İçin): Göknur Kaplan

Eş Danışman: Kürşat Çağıltay

Özet:

Bu çalışma, e-tekstil tabanlı bir STEAM eğitim programının tasarım ilkelerini ortaya çıkarmayı, STEAM etkinliklerinin tasarım, geliştirme ve kullanılabilirlik konularını incelemeyi ve fen öğretmenlerinin STEAM kampı eğitiminin sonuçlarının derslerinde ne ölçüde uygulayabileceğini araştırmayı amaçlamaktadır. Çalışmada tasarım temelli araştırma modeli kullanılmıştır. Farklı örneklemlerle yapılan birkaç pilot uygulamadan sonra, yedi etkinlikten oluşan bir STEAM modülü hazırlanmış ve beş günlük kampta bağımsız iki fen bilgisi öğretmen grubuna uygulanmıştır: sırasıyla 20 ve 19 öğretmen. Çalışma için tasarım tabanlı araştırma benimsenmiştir. Çalışmanın öncelikli veri kaynağı olan görüşmeler, gözlemler, öntest ve son-test açık uçlu sorular, anket verileri ve tasarım eserleri ile desteklenmiştir. Çalışmada toplanan verilerin incelenmesi sonucunda beş tema ortaya çıkmıştır: deneyimler ve görüşler, algılanan faydalar, zorluklar ve kamp öğrenimi/deneyimlerinin aktarımı. Çalışma ayrıca STEAM etkinlikleri için tasarım ilkeleri de sunmuştur. Bulgular, öğretmenlerin çoğunlukla sanatsal özellik ve değerlere sahip bir proje tasarımı hazırlama, doğru çalışan bir devre tasarlama, kısa devre yapma, bir tasarım çizme, taslaktan proje tasarımına geçiş yapmak ve iletken ip kullanarak elektronik bir devreyi kumaşa dikmede zorluk yaşadığını göstermiştir. Ayrıca, öğretmenlerin kamp sırasında kazanmış olduğu etkinlikler ile ilgili bilgilerini ve pratik deneyimlerini sınıfa aktarabileceklerine karşı oldukça emin olduğu görülmüştür. Bunun yanında öğretmenler disiplinlerarası işbirliğinin sadece etkinliklerin hazırlanmasında değil aynı zamanda uygulama sürecinde de kurulması gerektiğini önermiştir. Ek olarak, STEAM etkinliklerine katılmanın duygusal ve bilişsel becerileri, otantik öğrenme ve işbirlikli öğrenme becerilerini, yaratıcılık ve temel konulardaki becerileri geliştirdiğine yönelik bir algı ortaya çıkmıştır. Son olarak, çalışma bir STEAM eğitim kampı için bir tasarım kılavuzu sunmuştur.