Maker'ı konuşmak: Baskın bilim dilini konuşmanın uzman olmayan bireylerin bilimsel ve teknolojik yatkınlıkları üzerindeki etkileri – Almanya'daki makerspace katılımcıları örneği üzerinden incelendi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bilim Ve Teknoloji Politikası Çalışmaları Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2025

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: MERT AKOL

Danışman: Arsev Umur Aydınoğlu

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Bu çalışma, dilin uzman olmayan bireylerin bilim ve teknoloji anlayışını ve katılımını nasıl etkilediğini incelemekte, bu deneyimleri araştırmak için makerspaceleri bir vaka olarak kullanmaktadır. Dilsel Görelilik temel alınarak yapılan araştırma, dilin bireylerin bilimsel kavramlara yaklaşımını nasıl şekillendirdiğini gözler önüne sermektedir. Bilimin baskın dili olan İngilizce, anadili İngilizce olan bireylere kavramları kendiliğinden anlamada avantaj sağlarken, anadili İngilizce olmayanlar ek zorluklarla karşılaşmakta ve bu durum anlayışlarını zorlaştırmaktadır. Dilin uzmanlar ve akademik çevreler üzerindeki etkisine dair çok sayıda çalışma mevcutken, uzman olmayan bireylerin deneyimlerine dair bir boşluk bulunmaktadır. Bu araştırma, etnografik gözlem, görüşmeler ve anketler kullanarak, dilin uzman olmayan bireylerin bilim ve teknoloji ile ilgili deneyimlerini nasıl etkilediğini, dil temelli avantajların veya engellerin formal eğitim olmaksızın ne ölçüde var olduğunu ve anadili İngilizce olmayan bireylerin makerspacelerde bu zorluklarla nasıl başa çıktığını incelemektedir. Elde edilen bulgular, dilin bilimsel bilgiye erişim ve bireysel düzeyde bu faaliyetlere katılım üzerindeki etkisini anlamamıza katkıda bulunmayı hedeflemektedir.