TÜRKİYE’NİN SİVİL HAVACILIK POLİTİKALARININ KÜRESEL SÜRDÜRÜLEBİLİR HAVACILIK KAPSAMINDA DEĞERLENDİRİLMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kamu Yönetimi Anabilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Nazife Ümran Temel

Asıl Danışman (Eş Danışmanlı Tezler İçin): Betül Hande Gürsoy Haksevenler

Eş Danışman: Yelda Erden Topal

Özet:

İkinci Dünya Savaşı’ndan bu yana tüm dünyada sivil havacılık hızlı bir büyüme göstermiştir. Ancak bu hızlı büyüme havacılığın çevreye olan olumsuz etkilerini de hızla artırdığından, sürdürülebilir havacılık kavramı son yıllarda yeni bir gündem maddesi olarak sektörün öncelikleri arasına girmiştir. Bu tez çalışması sürdürülebilirlik kavramını sivil havacılık sektörü özelinde incelerken, kavramın dünyada ve Türk sivil havacılık politika ve uygulamalarındaki yerini araştırmaktadır. Tez, küresel sektörün konuyla alakalı atılımları, uluslararası otoritelerin hedefleri ve küresel sürecin seyri ile Türkiye’nin bu hedef ve süreçlere yaklaşımını değerlendirmekte, nihayetinde de Türk sivil havacılık sektörünün küresel uyumlanma süreçlerine katkı sağlamak ve geliştirilmesi gereken alanları tespit etmek amacıyla öneriler sunmayı hedeflemektedir. Literatürde soruna çoğunlukla sektörel teknolojik gelişmeler odağında çözümler arandığı tespit edilmiştir. Bu çalışma sürdürülebilir havacılıkta etkin sonuçlar elde edilebilmesinin sadece teknolojik gelişmelerle sağlanamayacağını; politika yapıcıların, sektörel kuruluşların ve sivil inisiyatiflerin birlikte, kapsamlı ve bütünleşik bir yaklaşımla konuya dair politikalar üretmesi gerekliliğini savunmaktadır. Çalışmada nitel araştırma yöntemleri kullanılmış, ikincil veri kaynakları taranarak, sürdürülebilirlik üzerine çalışmalar yapan ilgili aktörler ile yarı yapılandırılmış mülakatlar gerçekleştirilmiştir. Elde edilen sonuçlar ışığında, Türk sivil havacılığının gelişen teknolojiyi takip ederek çevresel problemlere duyarlı bir büyüme gerçekleştirme yönünde hareket ettiği gözlemlenmiş, tespit edilen eksiklikler için iş birliği çerçevesinde birtakım politika önerileri sunulmuştur. Çalışmanın literatüre farklı bir boyut kazandırarak ileriki çalışmalara kaynak teşkil etmesi ve literatürde tamamlayıcı bir rol üstlenmesi öngörülmekte; gerek politika yapıcılar tarafından alınan kararların, gerekse sektör içindeki uygulamaların etkinliği açısından yol gösterici olması hedeflenmektedir