Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2020
Öğrenci: Fatih Tosun
Danışman: YAVUZ YAMAN
Özet:Bir helikopteri sertifiye etmek için, havacılık güvenliği kurumları, tasarlanmış tüm helikopter konfigürasyonlarının sertifikasyon standartlarında tanımlanan manevralardan kaynaklanan tüm yüklere dayanabileceğini bilmek zorundadır. Başka bir deyişle, yönetmelikte tanımlanan manevralar, her uygun ağırlık ve ağırlık merkezi kombinasyonu için gerçekleştirilmek zorundadır. Ardından, tasarımcılar helikopterin tüm uçuş spektrumunda güvenli bir şekilde uçabileceğini kanıtlamak zorundadır. Bu nedenle, yük mühendisleri tüm olası yük değerlerini analiz etmek için helikopter kullanım spektrumunda tanımlanan tüm manevraları gerçekleştirir. Geleneksel yöntemlerde, manevraya ulaşmak için deneme yanılma yaklaşımı kullanılır. Ancak, bu manevraları deneme yanılma yaklaşımı ile gerçekleştirmek sadece pahalı hesaplamaya neden olmakla kalmaz, aynı zamanda daha fazla mühendislik çabası gerektirir. Ek olarak, manevralarda bazı kusurlara neden olabilir. Bu sebeple, bu tez çalışması, hesaplama maliyetini ve mühendislik çabalarını azaltmak ve manevraları doğru bir şekilde gerçekleştirmek için optimizasyon yöntemlerini kullanarak istenen helikopter manevralarına ulaşmayı amaçlamaktadır. Bu amaçla, bu tezde sadece seçilmiş manevralar yapılmaktadır. Ayrıca bu manevraları çözmek için farklı konfigürasyonlarda çeşitli optimizasyon yöntemleri uygulanmıştır. Böylelikle gerekli karşılaştırmalar yapılarak aralarından en faydalı olanına karar verilmiştir.Son olarak, en kullanışlı optimizasyon yöntemi, kullanım ömrü boyunca helikopterler tarafından sıklıkla gerçekleştirilen manevralara uygulanmıştır.