İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen öğrencilerin hayali kimliklerine ve hayali topluluklarına ulaşmak için yaptıkları yatırımlar: Türkiye’deki bir İngilizce hazırlık programından farklı bakış açıları


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Öğrenci: Reyhan Aslan

Danışman: GÖLGE SEFEROĞLU

Özet:

Bu çalışma, yabancı dil öğrenme motivasyonu bakımından farklı profillere sahip üç hazırlık programı öğrencisinin İngilizce odaklı hayali kimliklerine ve hayali toplumlarına katılmak için yaptıkları yatırımlar arasındaki ilişkiyi incelemektedir. Buna ek olarak bu çalışma, çalışmanın yapıldığı hazırlık programının politika belgelerini ve program üyelerinin görüşlerini de inceleyerek, programın öğrenciler için öngördüğü hayali kimlikleri ve toplumları analiz etmeyi amaçlamıştır. Araştırma deseni olarak çoklu durum çalışması kullanılarak, çalışma verileri (a) İngilizce Öğrenme Motivasyonu Ölçeği (b) üç aşamalı görüşmeler, (c) İngilizce öğrenme motivasyonu çalışma kâğıdı, (d) program üyeleri ile görüşmeler ve (e) doküman analizinden elde edilmiştir. Bulgular, ikinci yabancı dil öğrenme sürecindeki kimlik oluşumu ile ilgili alan yazında genellemelere karşı yapılan uyarıları doğrulamıştır. Bu şekilde, bir kez daha bu tür yabancı dil kimlik oluşumunda bireyselliğin, karmaşıklıkların ve değişimlerin ön planda tutulması ve bu karmaşıklık arasında ana örüntüleri arama gerekliliği gösterilmiştir. Çalışmadaki katılımcıların dil öğrenme deneyimleri incelendiğinde, bağlamsal olarak İngilizce ’ye yatırım yapmalarını sağlayan üç farklı hayali kimlik oluşturdukları (sınav odaklı dil öğrencisi, dil kullanıcısı ve küresel dil kullanıcısı) ortaya çıkmıştır. Hazırlık programının kendi öğrencileri için öngördüğü sınırlı/edilgen hedefin, hem program üyelerinin sınıf içi öğretim uygulamalarına hem de öğrencilerin etken hayali kimlikler oluşturmaları üzerinde engelleyici bir etki gösterdiği saptanmıştır. Sonuçlara dayanarak, gelecek çalışma ve uygulamalar için öneriler sunulmuştur.