İngilizce öğretmenliği özel öğretim yöntemleri II derslerindeki oluşturmacı sınıf özelliklerinin araştırılması


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2003

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: Füsun Kesal

Danışman: MERAL AKSU

Özet:

Bu çalışmanın amacı, İngilizce Öğretmenliği bölümlerinde verilen Özel Öğretim Yöntemleri II derslerinin ne derece oluşturmacı (constructivist) sınıf özeliklerine sahip olduğunu araştırmaktır. İkinci olarak, amaç, oluşturmacı öğrenme etkinliklerinin ve değerlendirme stratejilerinin öğrenciler ve öğretim elemanları tarafından ne derece yararlı bulunduğunu araştırmaktır. Üçüncü olarak, bu çalışma, İngilizce Öğretmenliği bölümlerindeki öğrencilerin ve öğretim elemanlarının oluşturmacı öğrenme ve öğretme kavramlarını ne derece benimsediklerini bulmaya çalışmaktadır. Son olarak, öğrencilerin oluşturmacı sınıf özelikleriyle ilgili algılarının üniversite, cinsiyet, mezun olunan lise türü, dersten beklenen ortalama not ve İngilizce yeterlilik algısı gibi değişkenlere göre değişip değişmediğini bulmak amaçlanmıştır. Çalışmanın denekleri, 2001-2002 akademik yılında, dört üniversitenin (Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Gazi Üniversitesi, Çukurova Üniversitesi ve Dicle Üniversitesi) İngilizce Öğretmenliği bölümlerinde Özel Öğretim Yöntemleri II dersini alan 410 öğrenciyi ve bu üniversitelerde bu dersi veren 15 öğretim elemanını kapsamaktadır. v Veriler, Mayıs – Temmuz 2002 arasında, öğrencilere anket (Oluşturmacı Sınıf Özelikleri Anketi) uygulanması, öğrenciler ve öğretim elemanlarıyla yapılan görüşmeler ve öğrencilerin Özel Öğretim Yöntemleri II derslerindeki mikroöğretim uygulamalarının gözlemlenmesiyle toplanmıştır. Veri analizi, hem nicel (frekans analizi, ortalamalar, standart sapmalar ve tek yönlü varyans analizi) hem de nitel analiz teknikleriyle gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın sonuçları, algılarında bazı farklılıklara rağmen, öğrencilerin ve öğretim elemanlarının çoğunluğunun sınıf özeliklerini oluşturmacı nitelikte algıladıklarını göstermiştir. Öğrencilerin gözlemlenen mikroöğretim uygulamaları da, öğrencilerin kullandığı öğrenme etkinliklerinin çeşitliliği, sınıfta kullanılan dönüt (feedback) yöntemleri ve öğrenciler arasındaki görüş alışverişi ve işbirliği bakımından, sınıf özeliklerinin oluşturmacı nitelikte olduğunu ortaya çıkarmıştır. İkincisi, hem öğrenciler hem de öğretim elemanları, oluşturmacı öğrenme etkinliklerini ve değerlendirme stratejilerini, geleneksel olanlara göre daha yararlı olarak algılamaktadırlar. Üçüncü olarak, öğrencilerin ve öğretim elemanlarının çoğunluğu bilişsel ya da oluşturmacı öğrenme kavramlarını benimsemektedirler. Ancak, öğrencilerin öğretme kavramları davranışçı iken, öğretim elemanlarının kavramları oluşturmacıdır. Son olarak, sonuçlar oluşturmacı sınıf özelikleri algısının, üniversitelere, dersten beklenen ortalama nota, İngilizce yeterlilik algısına göre değiştiğini, ancak, öğrenci cinsiyetine ve mezun olunan lise türüne göre değişmediğini göstermiştir.