Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2023
Tezin Dili: İngilizce
Öğrenci: SERHAT ORHAK
Asıl Danışman (Eş Danışmanlı Tezler İçin): Göknur Kaplan
Eş Danışman: Kürşat Çağıltay
Özet:
Bu araştırma, Dijital Öğretmenler Projesi (DÖP) eğitiminin öğretmenlerin öğrenmelerine, davranışlarına ve kurumlarına katkılarına etkisini değerlendirmektedir. DÖP, öğretmenlerin dijital okuryazarlık ve yeterlilik becerilerini geliştirmek ve bu bilgilerin okullarında uygulanmasını teşvik etmek amacıyla çeşitli konularda senkron ve asenkron çevrimiçi eğitimler sunmuştur. Etkilerin değerlendirilmesi, eğitimi farklı açılardan değerlendirmek için yapılandırılmış bir yaklaşım sunan Kirkpatrick'in 4 aşamalı eğitim değerlendirme modeline göre yapılmıştır. Çalışmada değerlendirme araştırması yaklaşımı izlenmiştir ve nicel ile nitel sorulardan oluşan kapsamlı bir anket, katılımcıların başarı puanları ve memnuniyet anketi dahil olmak üzere farklı veri kaynakları kullanılmıştır. Bu araştırmaya yön veren araştırma soruları; katılımcı memnuniyeti, hedeflenen dijital okuryazarlık yeterliliklerinin edinilmesi, eğitimin işyeri davranışları üzerindeki etkisi ve katılımcıların okullarının ilerlemesine ne ölçüde katkıda bulunduklarını içermektedir. Veriler DÖP'ün farklı fazlarına katılan 222 öğretmenden toplanmıştır. Sonuçlar DÖP'ün Kirkpatrick Modeli'nin dört düzeyini de başarıyla yerine getirdiğini göstermektedir. Bulgular, projenin öğretmenlerin dijital yeterliliklerini geliştirdiğini ve zenginleştirilmiş öğretim uygulamaları için çeşitli dijital araçların uyarlanmasına vesile olduğunu ortaya koymaktadır. Katılımcılar, bilgilerini meslektaşlarına ve kurumlara da aktarmışlardır. Bu araştırma, DÖP'ün önemli etkilerini vurgulayarak, verimli ve etkili öğretmen yetiştirme programlarının geliştirilmesinin etkilerini göstererek paydaşlar için paha biçilemez bir kaynak oluşturmaktadır.