Hizmet kalitesi değerlendirme ölçeğinin Türkçe versiyonun güvenirligi ve geçerliği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Beden Eğitimi ve Spor Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2003

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: Bülent Gürbüz

Danışman: MEHMET SETTAR KOÇAK

Özet:

Bu çalışmanın amacı Hizmet Kalitesi Değerlendirme Ölçeğinin Türkçe versiyonunun geçerliği ve güvenirliğini test etmektir. Çalışmaya sağlık ve zindelik kulüplerine üye olan 338 erkek (53.1%) ve 298 kadın (46.9%) katılmıştır. Sağlık ve zindelik kulüplerinde sunulan hizmet kalitesini ölçmek için geliştirilen ölçeğin faktör yapısını incelemede Doğrulayıcı Faktör Analizi (confirmatory factor analysis) yöntemi kullanılmıştır. Hizmet Kalitesi Değerlendirme Ölçeğinin 6 faktörlü modeli Maksimal Çıkarım İhtimali (maximum likelihood estimations) esas alınarak analiz edilmiştir. Modelin uyum indeksleri kabul edilebilir düzeyde bulunmuştur: beklenen hizmet modeli için uyum indeksi değerleri Ortalama Hatalar Karakökü (Root Mean Square Error of Approximation) = .067, Standartlaştırılmış Ortalama Karekök (Standardized Root Mean Square Residual) = .056, ayrıca Karşılaştırmalı Uyma vi İndeksi (Comparative Fit Index), Adımsal Uyma İndeksi (Incremental Fit Index), ve Normlaştırılmamış Uyma İndeksi (Non-Normed Fit Index) = .95 olarak bulunmuştur. Algılanan hizmet modeli için Ortala Hatalar Karekökü = .059, Standartlaştırılmış Ortalama Karekök = .054, ayrıca Karşılaştırmalı Uyma İndeksi, Adımsal Uyma İndeksi, ve Normlaştırılmamış Uyma İndeksi için ise .96 değerleri bulunmuştur. Sonuç olarak, beklenen ve algılanan hizmet modelleri için elde edilen uyum indeksi değerleri kabul edilebilir düzeydedir ve algılanan hizmet modeli beklenen hizmet modeline göre biraz daha yüksek kabul edilebilirlik düzeyindedir. Beklenen ve algılanan hizmet modelleri için Bileşik Güvenirlik (Composite Reliability) ve Açıklanan Varyans (Variance Extracted) değerleri de hesaplanmıştır. Analiz sonuçları, hem beklenen (.74, 1.00) hem de algılanan hizmet (.73, 1.00) modelleri için tüm karışık güvenirlik değerlerinin .70’in üzerinde olduğunu göstermektedir. Çocuk bakımı boyutu dışında Açıklanan Varyans değerleri .50 standardı ile karşılaştırıldığında düşük olduğu bulunmuştur. Bu çalışma Hizmet Kalitesi Değerlendirme Ölçeğinin 6 faktörlü modeli ile sağlık ve zindelik kulüplerinin hizmet kalitesini ölçmek için geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğunu ortaya koymuştur.