Erken çocukluk eğitiminde açık hava zamanı uygulamaları: öğretmen ve veli görüşleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Öğrenci: Melike Kandemir

Danışman: SERAP SEVİMLİ ÇELİK

Özet:

Bu araştırma ile okul öncesi öğretmenlerinin ve velilerin, anaokullarında gerçekleştirilen açık hava zamanına ilişkin görüşlerinin ve açık hava zamanı uygulamalarının incelenmesi amaçlanmaktadır. Araştırma amaçlarına paralel olarak detaylı ve derinlemesine bilgilere ve daha geniş bir perspektife ulaşmak için nitel araştırma metodu kullanılmıştır. Ankara, Çankaya’da özel bir anaokulunda çalışan 12 okul öncesi öğretmeni ve çocukları bu anaokulunda kayıtlı olan 35 veli araştırmanın çalışma grubunu oluşturmaktadır. Çalışma verileri öğretmenler ve veliler ile yapılan yarı yapılandırılmış görüşmeler, açık hava zamanı sırasında yapılan gözlemler ve aylık eğitim planı içerisinde yer alan açık hava etkinliklerinin incelenmesi ile toplanmıştır. Okulun dış mekânı oyun alanı, botanik bahçesi ve arka bahçesi çalışmanın gözlem alanlarını oluşturmaktadır. Araştırma bulguları, öğretmenlerin ve velilerin çocukların gelişim ve öğrenme süreçlerine olumlu katkılarda bulunduğu için açık hava zamanına önem verdiklerini göstermektedir. Öte yandan bu çalışma öğretmenlerin ve velilerin açık hava zamanına ilişkin görüşlerinin güvenlik, hava koşulları ve hijyen gibi çeşitli unsurlarla değiştiğini ortaya koymaktadır. Veli endişesi, iç mekân etkinliklerinin yoğunluğu, soğuk hava koşulları, yetersiz dış mekân ve dış mekân materyalleri gibi unsurların açık hava zamanını engellediği öğretmenler tarafından ileri sürülmüştür. Açık hava zamanının çoğunlukla doğayı keşfetme, serbest oyun oynama ve enerji atma amacıyla kullandığı gözlemlenmiştir. Ayrıca açık hava zamanının yapısının, sıklığının ve sürekliliğinin çocukların gelişim seviyeleri, hava koşulları ve veli endişesine göre değiştiği vii gözlemlenmiştir. Doküman analizine bağlı olarak, açık hava etkinlik planlarının sıklığının yaş gruplarına ve mevsimlere göre değiştiği, planlarda genel olarak doğa ile ilgili temalara odaklanıldığı ve öğrenme materyali olarak doğal materyallerin yer aldığı sonuçlarına ulaşılmıştır.