TURKISH TEACHERS' GAMIFICATION USER TYPES AND PREFERENCES OF GAME ELEMENTS FOR THEIR INSTRUCTION


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: MERVE ÖZDEMİR

Asıl Danışman (Eş Danışmanlı Tezler İçin): Göknur Kaplan

Eş Danışman: Berkan Çelik

Özet:

Oyunlaştırma, eğitim de dahil olmak üzere dünya çapında çeşitli alanlarda oldukça yaygın hale gelmiştir. Herkese tek beden elbise yaklaşımından uzaklaşan kullanıcı veya oyuncu tipi yaklaşımı, bireysel motivasyonlarla uyumlu, kişiye özel oyunlaştırılmış deneyimler sunmaktadır. Bu çalışma, Türkiye'deki hizmet içi öğretmenlerin oyunlaştırma oyuncu tiplerini belirlemeyi ve demografik faktörlere dayalı potansiyel farklılıkları araştırmayı amaçlamaktadır. Ayrıca öğretmenlerin tercih ettikleri oyun unsurları da araştırılmaktadır. Buna ek olarak, oyunlaştırma kullanıcı türleri ile tercih edilen oyun öğeleri arasındaki ilişkiler incelenmektedir. Katılımcılar, tasarımcı öğretmen rollerini vurgulayan "Dijital Öğretmenler Projesi"nde yer alan 1961 hizmet içi öğretmenden oluşmaktadır. Çalışma tanımlayıcı, nedensel karşılaştırmalı ve ilişkisel araştırma yöntemlerini kullanmıştır. Sonuçlar, öğretmenler arasında baskın oyunlaştırma kullanıcı tipinin hayırsever olduğunu, bunu özgür ruh, başaran, sosyalleşen ve oyuncuların izlediğini, yıkıcının ise en az baskın kullanıcı tipi olduğunu göstermiştir. Hizmet içi öğretmenler arasında en çok tercih edilen ilk beş oyun öğesi ise pekiştirme ve geri bildirim, işe alıştırma, ilişkiler, anlatı ve takımlardır. Ayrıca, bazı oyun öğeleri ile oyunlaştırma kullanıcı türleri arasında zayıf ilişkiler bulunmuştur. Örneğin, oyunlaştırma kullanıcı türleri arasında oyuncu diğer türlere göre daha fazla oyun öğesiyle (toplamda dokuz) ilişkilendirilmektedir: Başarılar, zorluklar, rozetler ve puanlar, oyuncu kullanıcı türüyle zayıf ama pozitif bir korelasyona sahiptir. Bir diğer önemli bulgu ise bir oyun öğesinin birden fazla kullanıcı türüyle korelasyonunun olması, yani birden fazla kullanıcı tipi tarafından tercih edilmiş olmasıdır. Örneğin ilişkilerin tüm kullanıcı türleriyle korelasyonu vardır. Sonuç olarak, hizmet içi öğretmenlerin oyunlaştırma kullanıcı türlerini anlamak, öğretmenlerin mesleki gelişimine büyük ölçüde fayda sağlayabilir, oyunlaştırma tasarımcılarına ve politika yapıcılara daha ilgi çekici eğitim materyalleri oluşturma konusunda yardımcı olabilir ve literatürdeki boşluğu giderebilir.