Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2020
Öğrenci: Serhan Yağmur İlgün
Danışman: BAŞAK ŞAHİN ACAR
Özet:Mevcut çalışma, annelerin benlik kurgusunun ve geçmişe yönelik konuşma stilinin çocukların bağımsız bellek becerileri üzerindeki rolünü incelemektedir. Çalışmanın temel amacı annelerin bireyselleşme yönelimi ve dengeli benlik tipinin, annelerin anne-çocuk ortak anı konuşmasındaki ayrıntıcı konuşma stili ile çocukların araştırmacı-çocuk anı konuşmasındaki ayrıntıcı konuşma stili arasındaki ilişki üzerindeki etkisini incelemektir. 278 anne (Myaş = 35.96, SD = 4.75) ve okul öncesi dönemdeki çocukları (May = 65.16, SD = 4.64) çalışmaya katılımcı olarak katılmıştır (N = 556). Çalışma kapsamında annesi daha ayrıntıcı konuşma stiline sahip olan çocukların, annenin bireyselleşme yöneliminin aracı rolü ile, araştırmacı-çocuk anı konuşmasında daha ayrıntıcı konuşma stili kullanması beklenmektedir. Benzer şekilde, Annesi daha ayrıntıcı konuşma stiline sahip olan çocukların, annenin dengeli benlik kurgusunun aracı rolü ile, bağımsız anı konuşması sırasında daha ayrıntıcı konuşma stili kullanması beklenmektedir. Araştırmanın sonuçlarına göre ne annelerin bireyselleşme yönelimi ne de dengeli benlik tipi, annelerin ayrıntıcı konuşma stili ile çocukların araştırmacı-çocuk konuşmasında ayrıntıcı konuşma stili arasındaki ilişkide aracı rol oynamıştır. Ne var ki, annelerin anne-çocuk anı konuşmasındaki ayrıntıcı konuşma stili, çocukların araştırmacı-çocuk anı konuşmasındaki ayrıntıcı konuşma stilini yordamıştır. Keşifsel analiz sonuçlarına göre, annelerin bireyselleşme ve ilişkisellik yönelimleri ile dengesiz benlik tipi anne-çocuk çiftlerinin ortak anı konuşmasındaki ayrıntıcı konuşma stilleri arasındaki ilişkide aracı rol oynamıştır. Çalışma kapsamında yapılan bir başka keşifsel analiz setinin sonuçlarına göre ise, annelerin bireyselleşme yönelimi annelerin ayrıntıcı konuşma stilini yordamıştır. Bulgular, mevcut çalışmanın sınırlamaları ve alanyazına katkılarıyla birlikte, ilgili literatür çerçevesinde tartışılmıştır