Kavramsal değişim koşullarına dayalı işbirliğine yönelik öğrenim yaklaşımının öğrencilerin kimyasal denge konusunu anlamalarına etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2002

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: İbrahim Bilgin

Danışman: ÖMER GEBAN

Özet:

Bu çalışmanın amacı, kavramsal değişim yaklaşımına dayalı işbirliğine yönelik öğrenim yaklaşımı ile hazırlanan öğretim yönteminin onuncu sınıf öğrencilerinin kimyasal denge konusundaki kavramları ve hesaplama gerektiren problemleri anlamalarına etkisini geleneksel yöntemle karşılaştırmaktır. Buna ek olarak, öğrencilerin grup çalışmalarındaki performanslarının kavramsal ve hesaplama gerektiren problemleri anlamalarına etkisini incelemektir. Çalışmanın örneklemini aynı kimya öğretmenin eğitim verdiği Ankara Lisesinin iki ay n sınıfındaki 87 lise ikinci sınıf öğrencisi oluşturmuştur. Sınıflar videney grubu ve kontrol grup olarak rasgele seçilmişlerdir. Deney grubunda kavram yanılgılarının giderilmesi için gerekli olan kavramsal değişim koşullarına dayalı işbirliğine yönelik öğrenim yaklaşımı ile hazırlanan öğretim yöntemi uygulanmıştır. Diğer sınıfta ise geleneksel kimya öğretim yöntemi kullanılmıştır. Çalışma 2000-2001 öğretim yılının bahar döneminde yapılmıştır. Öğrencilerin kimyasal denge konusundaki kavramları anlama ve hesaplama gerektiren problemlerdeki başarı düzeylerini ortaya çıkarmak için, Kimyasal Denge Kavram Testi, kavram yanılgılarının giderilmesi için kavramsal değişim koşullarına dayalı işbirliğine yönelik öğrenim yaklaşımı ile hazırlanan öğretim yönteminin öğrencilerin kavramsal anlamalarına etkisini ölçmek için deney ve kontrol gruplarına ön ve son test olarak uygulandı. Kimyasal Denge Basan Testi,, kavram yanılgılarının giderilmesi için gerekli olan koşulların işbirliğine dayalı öğrenim yaklaşımı ile hazırlanan öğretim yönteminin öğrencilerin hesaplama gerektiren problemleri çözme basanlarına etkisini ölçmek için deney ve kontrol gruplarına son test olarak uygulandı. Bilimsel İşlem Beceri Testi ile de deney ve kontrol gruplarındaki öğrencilerin bilimsel işlem becerileri ölçülmüştür. Öz Değerlendirme Testi ile deney grubundaki öğrencilerin grup çalışmalarındaki performanslarıyla kimyasal denge konusundaki kavramları anlama ve hesaplama gerektiren problemlerdeki başarıları arasındaki ilişki değerlendirilmiştir. Hipotezleri test etmek için, Ortak Değişkenli Çoklu Varyans Analizi ve Korelasyon Analizleri kullanılmıştır. Öğrencilerin bilimsel işlem becerileri viikontrol edildiğinde, sonuçların analizi deney grubundaki öğrencilerin kimyasal denge konusundaki kavramları anlama ve hesaplama gerektiren problemlerdeki başarılarının kontrol grubundaki öğrencilerden daha iyi olduğunu göstermiştir. Ayrıca deney grubundaki öğrencilerden grup çalışmalarında gösterdikleri performansları ile kimyasal denge konusundaki kavramları anlama ve hesaplama gerektiren problemlerdeki başarıları arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur.