Policy implications in the learning economy a study on learning process model of Aselsan


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Orta Doğu Teknik Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, İktisat Bölümü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2003

Öğrenci: NEZAHAT TEZEL

Danışman: ERKAN ERDİL

Özet:

Yenilik kavramı yenilikçi kapasitenin iyileştirilmesi için gerekli olan tüm unsurlar ve bu unsurlar arasındaki ilişki hakkında temel bir anlayış ortaya koymaktadır. Bu çalışma, göreceli olarak yeni olan ‘öğrenen ekonomi’ kavramını yenilik sistemi bağlamında araştırmaktadır. Bu tez, ASELSAN (Elektronik Sanayi ve Ticaret A.Ş.)’ın yapısını ve karakteristiklerini (firma bazında teknolojik faaliyetleri gibi) incelemeyi amaçlamaktadır. Öğrenen ekonomide, hızlı öğrenme, firmaların ve ulusların yenilikçi yeteneklerini ve rekabetçi güçlerini hızlandıran esas faktördür. Diğer taraftan bu kavram, bilgi yayılmasını ve öğrenmeyi artıran yeni ekonomi, Bilgi İletişim teknolojileri (ICT) ile de yakından ilişkilidir. ASELSAN bu perspektif ile ileri teknoloji yetenekleri kazanmış ve hızlı kalkınma sağlamış olup, ASELSAN’ın Türkiye’deki diğer firmalar için bir örnek teşkil edilebileceği düşünülmektedir. Bu araştırma, ayrıca Güney Kore’deki yeni gelişen (catching-up) firmaların öğrenme süreci modellerine atıfla ASELSAN’ın öğrenme modelini ele almakta ve 1980-2002 yılları arasındaki kurumsal yapısı ile teknoloji transferini vurgulamaktadır. ASELSAN, tek bir firma olarak, savunma sanayiinde lider bir firma olduğu ve sistem entegratörü rolü oynadığı için, öğrenme sürecinin bir sonraki adımının ‘ağa dayalı model’ çerçevesinde değerlendirilmesi önerilmektedir. Sonuç olarak, diğer firmaların ‘öğrenen organizasyon’ ve ‘yenilikçi firma’ olmaları için bazı politika önerileri bulunmaktadır.