PDR Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, vol.5, no.44, pp.49-60, 2015 (Peer-Reviewed Journal)
Self-construals are used in explaining individual differences in the extent to which
people define themselves in relation to cultural context. However, the way people consture
themselves may also be primed and become salient. Using a sample selected from Turkey, this
study tested whether independent and interdependent self-construals can be successfully primed
with an experimental manipulation and examined the relationship between primed selfconstruals and happiness. The participants were selected from two universities and were
randomly assigned to independent self-construal, interdependent self-construal, and control
groups. In order to prime self-construals two tasks which were commonly employed in priming
studies in other cultures were used. After completing the priming tasks, participants were
requested to fill out questionnaires to examine the way they define themselves, positive
affectivity, negative affectivity, and life satisfaction. The findings demonstrated that priming
tasks were successful in evoking self-construals. Compared to participants whose
interdependent self-construals were primed, those whose independent self-construals were
primed scored higher on positive affect and life satisfaction, and lower on negative affect.
Finally, while no gender differences were noted for subjective well-being, gender differences
were found for self-construals in that females scored higher on interdependent self-construal
while males scored higher on independent self-construal.
Bireysel farklılıkları açıklamada kullanılan kavramlardan benlik kurguları durumsal olarak
uyandırılabilmekte ve belirli bir benlik kurgusu baskın hale getirilebilmektedir. Bu çalışma da
bağımsız benlik kurgusu ve karşılıklı-bağımlı benlik kurgusunun Türkiye’den seçilen bir
örneklemde farklı kültürlerde başarıyla uygulanan deneysel hazırlama (priming) yöntemleri ile
belirgin hale getirilip getirilemeyeceği ve belirgin hale getirilen bu benlik kurgularının öznel
iyi oluş olarak kavramsallaştırılan mutlulukla ilişkisi incelemiştir. Araştırma grubunu iki
üniversiteden seçilen lisans öğrencileri oluşturmuş; bu öğrenciler bağımsız benlik, karşılıklıbağımlı benlik ve kontrol grubu olmak üzere üç farklı gruba ayrılmışlardır. Katılımcıların
benlik kurgularını uyandırmak amacıyla daha önceki çalışmalarda uygulanan hazırlama
yöntemleri arasında en sıklıkla kullanılan iki görev kullanılmıştır. Katılımcılar bu görevleri
tamamladıktan hemen sonra bir benlik tanımlama testine ve yaşam doyumu, pozitif duygu
durumu ve negatif duygu durumu ölçeklerine yanıt vermiştir. Benlik tanımlama testinden elde
edilen bulgular, benlik kurgusu hazırlama görevlerinin başarılı olduğunu göstermiştir. Ayrıca
gruplar arasında öznel iyi oluş bakımından farklılıklar ortaya konulmuştur. Bağımsız benlik
kurgusu hazırlanan katılımcılar karşılıklı-bağımlı benlik kurgusu hazırlanan katılımcılara
oranla yaşam doyumu ve pozitif duygu durumu ölçeklerinden daha yüksek, negatif duygu
durumu ölçeğinden ise daha düşük puan almıştır. Öznel iyi oluş bakımından cinsiyet farkı
bulunmamış; kadınların karşılıklı-bağımlı benlik kurgusu erkeklerden daha yüksek, bağımsız
benlik kurgusu ise daha düşük olarak bulunmuştur.