Bilim, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik Alanlarında Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Haritalama ve İzleme Çalışması


Creative Commons License

Beşpınar Akgüner F. U., Pehlivanlı E.

CEİD yayınları, Ankara, 2025

  • Publication Type: Book / Vocational Book
  • Publication Date: 2025
  • Publisher: CEİD yayınları
  • City: Ankara
  • Middle East Technical University Affiliated: Yes

Abstract

Kadınlar ve diğer azınlık grupları eğitim ve istihdamda küresel boyutta elde ettikleri önemli kazanımlara rağmen, bazı alanlarda hâlâ ciddi engellerle karşılaşmakta ve dezavantajlar yaşamaktadır. Kadınlık ve erkeklik rollerine atfedilen toplumsal kalıpyargılar ve normlar dolayısıyla birçok toplumda bazı mesleklerin kadın mesleği, bazılarının ise erkek mesleği olarak görüldüğü bilinmektedir. Kadınlar toplumda erkek meslekleri olarak görülen meslekleri edinmek için eğitim aşamasından başlayarak güçlüklerle karşılaşmaktadır. Sadece meslek edinme aşamasında değil, çalışma hayatının meslekte yükselme gibi farklı evrelerinde de benzer güçlük ve engeller görülmektedir. Bu güçlük ve engeller kadınların bu alanlara katılımında, bu alanlarda tutunmalarında ve kariyerlerinde ilerlemelerinde, erkeklere göre ciddi dezavantajlara sahip olmalarına neden olmaktadır. Bilim, teknoloji, mühendislik ve matematik (science, technology, Engineering and mathematics, STEM) alanlarında kadınların temsili düşüktür. Bu alanların ekonomiyi ve geleceğin mesleklerini belirleme gücünün artması, birçok toplumda toplumsal cinsiyet eşitsizliğini derinleştirmektedir. Bu nedenle kadınların söz konusu alanlarda karşılaştıkları engel ve sorunlarla mücadele etmek önem taşımaktadır. Bu raporun amacı, toplumsal cinsiyet ile STEM eğitim ve çalışma alanları arasındaki ilişkiselliği dikkate alarak, toplumsal cinsiyet eşitsizliklerinin STEM alanlarında hangi noktalar ve aşamalarda ortaya çıktığını ve nasıl deneyimlendiğini incelemektir. Bu rapor mevcut somut göstergeler ve haritalama çalışmalarının5 güncellenmesini hedeflemektedir. Bu amaç doğrultusunda, Türkiye’de yapılan ve yapılmayanları izlemek, haritalamak ve değerlendirmek için göstergeleri yeniden ele almak raporun temel hedefinin bileşenleridir.