8. Kentsel ve Bölgesel Araştırmalar Sempozyumu, Konya, Türkiye, 2 - 04 Aralık 2021, ss.511-530
Sanayi devrimiyle birlikte artan kentsel nüfus, ulaşım sistemi üzerinde baskı oluşturup sistemin verimsizleşmesine, buna bağlı birçok problemin ortaya çıkmasına neden olmuştur. Bu problemlere çözüm getirme noktasında “Sürdürülebilir Ulaşım” kavramı önem kazanmıştır. Bu kapsamda, ulaşımda sürdürülebilirliğe katkı sağlama adına “paylaşımlı hareketlilik”, “multimodal hareketlilik” ve “hizmet olarak hareketlilik” gibi birtakım yeni kavramlar gündeme gelmiştir. Son zamanlarda özellikle ulaşım sisteminin genel verimliliğini artırmaya potansiyel olduğu düşünülen “Hizmet olarak hareketlilik” (MaaS) konseptini, sürdürülebilir ulaşımla ilişkili ele alan çalışmaların literatürde yer edinmeye başladığı fakat kısıtlı olduğu tespit edilmiştir. Dolayısıyla çalışma; alanyazına bu çerçevede katkı sağlama adına MaaS konsepti hakkında bilgi vermekle birlikte konseptin “sürdürülebilir ulaşım” kavramı üzerinde nasıl bir etkiye sahip olduğunu “bütünleştirici inceleme” (integrative review) yöntemiyle tespit ederek iki kavram arasındaki ilişkiyi ortaya koymayı amaçlamıştır. Bu amaç ve yöntem kapsamında, literatürdeki veriler ışığında iki kavram ilişkilendirilmiştir ve sonuç olarak MaaS’ın, farklı indikatörler bağlamında ulaşımda sürdürülebilirliğe katkı sağladığı yönünde bulgular ortaya konmuştur.