International Computer Instructional TEchnologies Symposium, Edirne, Türkiye, 18 - 20 Eylül 2014
Teknoloji sunduğu olanaklar
doğrultusunda gün ve gün yaygınlaşmakta ve birçok alana entegre olmaktadır.
Eğitim bu alanlardan önemli bir tanesidir. Teknolojinin eğitimde rol almaya
başlamasıyla birlikte, eğitim ve öğretimde çeşitlilik sağlanmaya ve çocuklara
farklı öğrenme ortamları sunulmaya başlanmıştır. Her öğrencinin aynı yöntemle
anlayamayacağı düşünüldüğünde, eğitimde alternatif öğrenme ortamları ya da
materyaller sunulması, öğrencilerin başarılarını olumlu yönde etkileyecektir.
Özellikle özel eğitim okullarında her öğrenci bireysel ilgi ve öğrenme
yöntemlerine ihtiyaç duymaktadır. Her öğrenci için ayrı materyal hazırlayarak
çeşitlilik yaratmaya çalışmak özel eğitim öğretmenleri için büyük bir sorun
haline gelmiştir. Ancak özel eğitimde teknoloji kullanımı bu problemi
azaltabilecek yöntemlerden biridir. Bu çalışmanın amacı zihinsel engelli
öğrencilere yönelik bilişim teknolojilerinin neler olabileceği ve bu
öğrencilerin kullanımını etkileyen faktörleri incelemektir. Hazırlanan bilişim
teknolojileri etkinlikleri Topluma Hizmet dersi kapsamında gönüllü BÖTE lisans
öğrencileri ile birlikte yürütülmüştür. Bu kapsamda 16 zihinsel engelli öğrenci
Orta Doğu Teknik Üniversitesi (ODTÜ) Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri
Eğitimi (BÖTE) bölümüne öğretmenleri ile birlikte davet edilmiştir. Öğrenciler
BÖTE bölümünde hazırlanan 4 haftalık bir etkinlik programına katılmışlardır. Bu
etkinlik programı içerisinde, ODTÜ’deki bilim ve teknoloji, araba ve tarih
müzelerini gezmek, bilgisayar çizim tabletlerini kullanarak çizim yapmak, çoklu
dokunmatik masa ve tablet bilgisayarlarda basit kavram oyunlarını kullanmak,
Xbox (Kinect) ve Nintendo Wii üzerinde fiziksel olarak aktif oyunlar oynamak
yer almaktadır. Çocuklar etkinliklerin tümüne bireysel olarak katılmış,
öğretmenlerinden ve gönüllü öğrencilerden yardım almışlardır. Çalışmanın sonucunda
gönüllü öğrencilerle ve özel eğitim öğretmenleriyle görüşmeler yapılmıştır.
Yapılan görüşmelerde öğretmenlere ve öğrencilere etkinlikler hakkındaki
fikirleri, çocukların etkinliklere verdikleri tepkiler ve etkinlilerin nasıl
daha etkili hale getirilebileceği sorulmuştur. Görüşmeler sonucunda
etkinliklerin çocukların motivasyonlarını arttırdığı ve ilgilerini çektiği
tespit edilmiştir. Ayrıca, zengin teknolojik ürünlerle dolu ortamların onları
mutlu ettiği ve sosyalleşmelerini olumlu yönde etkilediği vurgulanmıştır.
Özellikle Xbox ve dokunmatik masada oynanan oyunların en çok dikkat çeken
etkinlikler olduğu, çocukların bu oyunlardaki süreci kendilerinin yönetmeyi
sevdikleri öğretmenleri tarafından belirtilmiştir. Gönüllü öğrenciler ise
Xbox’ta oynanan oyunların çocuklar için fiziksel anlamda etkili olacağını, hiç
hareket etmeyen çocukların bile oyuna dâhil olup oyundan çıkmak istemediklerini
belirtmiştirler. Öğretmenler ve öğrenciler etkinliklerin çocuklar için
eğlenceli, dikkat çekici ve öğretici olduğunu belirtirken, oyun içeriklerinin
daha çok çeşitlendirilmesinin ve basamaklandırılmasının daha büyük ölçüde katkı
sağlayacağını söylemişlerdir. Ayrıca, özel eğitim öğretmenleri, çocukların
bilgiyi uzun süreli bellekte tutmak ile ilgili sorunları olduğu için, etkinlikler
düzenli olarak uzun vadede yapılırsa, bu çocukların öğrenmelerinde kalıcılık
sağlanabileceğini vurgulamışlardır.