Thomas S. Kuhn: Bilimsel Devrimlerin Yapısından Sonra Altmış Yıl, ANLI ÖMER FAİK,PALAVAN SERCAN,TEKİN ÖMER FATİH, Editör, Nika Yayınevi, Ankara, ss.251-266, 2024
Bu çalışma, Thomas Kuhn’un doğrusal bilim anlayışına yönelik eleştirilerinin sosyal bilimler üzerindeki dönüştürücü etkisini incelemektedir. İlk olarak bilim ve teknolojiye ilişkin yaygın kabuller tarihsel bir perspektiften tartışılmakta; ardından Kuhn’un paradigma, normal bilim, devrimsel bilim ve eşölçülemezlik kavramlarının bu kabulleri nasıl sarstığı gösterilmektedir. Çalışmanın son bölümü, Kuhn’un açtığı düşünsel kırılmanın Bilim ve Teknoloji Çalışmaları, Bilim, Teknoloji ve Toplum ve Teknoloji Etki Değerlendirmesi gibi alanların gelişimine nasıl zemin hazırladığını ele almaktadır. Bilimin tarafsız, doğrusal ve toplumsal etkilerden bağımsız bir etkinlik olduğu yönündeki yerleşik inançların sorgulanmasıyla, bilimsel bilginin sosyal inşa niteliği daha görünür hâle gelmiştir.
This study examines the transformative impact of Thomas Kuhn’s critique of the linear model of science on the social sciences. It first reviews widely accepted assumptions about science and technology from a historical perspective, then explains how Kuhn’s concepts—paradigm, normal science, scientific revolutions, and incommensurability—undermine these assumptions. The final section explores how Kuhn’s intellectual rupture paved the way for the emergence of Science and Technology Studies, Science, Technology and Society, and Technology Assessment. By challenging the belief that science is neutral, linear, and detached from social influences, Kuhn’s work highlights the socially constructed nature of scientific knowledge. This shift has reshaped understandings of scientific practice and broadened the analytical scope of contemporary science and technology research.