Vatandaş Bilimi Projelerinin Öğretmen Adaylarının Bilimsel Yeterlilikleri Üzerindeki Etkisinin Değerlendirilmesi


Creative Commons License

Kılınç S., Öztürk G.

16. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi (UFBMEK 2024), Edirne, Türkiye, 4 - 07 Eylül 2024, ss.1030-1031

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Edirne
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1030-1031
  • Orta Doğu Teknik Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu nitel vaka çalışması, vatandaş bilimi projelerinin Kimya öğretmen adayları tarafından üretilen bilimsel araştırma raporları vasıtasıyla, onların bilimsel yeterlilikleri üzerindeki etkisini araştırmaktadır. Amaçlı bir örneklem yöntemi kullanılarak, lisans düzeyinde ve mezuniyet öncesi verilen bir dersi alan gruptaki 12 katılımcı ikişer kişiden oluşan altı gruba ayrılmış ve sonrasında her bir grup kendi kampüsleri içerisindeki bir vatandaş bilimi projesi kapsamında dizayn ettikleri bilimsel bir araştırma için detaylı bir araştırma raporu oluşturmakla görevlendirilmiştir. Çalışma, başlıca nitel verilere odaklanmış olup, araştırma raporlarını giriş, araştırma sorusu, tahmin, deneysel dizayn, gözlemler, analiz ve sonuçlar, bulgular ve gelecek araştırmalara olası etkiler (immersion, research question, prediction, experimental design, observations, analysis and results, conclusions, and future research and implications) olmak üzere sekiz belirli alt kategoriye göre değerlendirmek için Sorgulamaya Dayalı Elemenler Çevrimiçi Kontrol Listesi'ni (Online Elements Inquiry Checklist) kullanmıştır.

 

Nitel bulguları desteklemek için, 'Bilimsel Süreç Becerileri Testi (Scientific Process Skills Test)' ve 'Bilime Yönelik Tutum Ölçeği (Attitudes Toward Science Scale)'nden alınan ön ve son test puanları kullanılarak nicel ölçümler alınmıştır. Bu karma yaklaşım, katılımcıların araştırma yetkinliklerinin kapsamlı bir değerlendirmesini sağlamayı amaçlamıştır.

 

Sonuçlar, altı grubun tamamının araştırma raporlarında 40 üzerinden 35 ve üzeri puan aldığını, detaylı puanlamaların sekiz kategorinin her birinde çok iyi durumda olmasının yanında özellikle de deneysel dizayn ve veri analizi gibi alanlarda yüksek yetkinlik gösterdiğini belirtmiştir. Grup başına spesifik puanlar da şöyledir:

 

- Grup 1: 35/40

- Grup 2: 36/40

- Grup 3: 35/40

- Grup 4: 36/40

- Grup 5: 36/40

- Grup 6: 37/40

 

Ayrıca, bilimsel süreç becerilerinde (ortalama ön-test puanı 17 iken son-test puanı 27'ye) ve bilime karşı tutumlarında (ortalama ön-test puanı 98 iken son-test puanı 156'ya) da önemli iyileşmeler olmuştur. Ortalama skorlardaki bu gelişim ayrıca tüm gruplara yayılmıştır ve vatandaş bilimi projesi entegrasyonunun bir sonucu olarak bilimsel yetkinliklerinde ve bilime yönelik olumlu tutumlarda önemli bir gelişme olduğunu göstermektedir.

 

Çalışma, vatandaş bilimi projelerinin öğretmen eğitimi müfredatlarına entegre edilmesinin, öğretmen adaylarının araştırma yetkinlikleri ile bilimsel yeterliliklerini önemli ölçüde artırabileceği sonucuna varmıştır. Bu bulgular, bu tür vatandaş bilimi projelerinin etkili pedagojik araçlar olarak potansiyelini vurgulamakta olup, eleştirel düşünme, bilimsel sorgulama ve bilime karşı olumlu tutumları teşvik etmektedir. Uygulama için öneriler, eğitim planlarına vatandaş bilimi projelerini dahil ederek eğitim ortamlarında bilimsel yetkinliği ve bilimsel katılıma olan ilgiyi arttırmaktır.

This qualitative case study investigates the impact of citizen science projects on the scientific competence of pre-service chemistry teachers through the scientific research reports produced by them. Using a purposive sampling method, 12 participants from a group taking an undergraduate, pre-graduation course were divided into six groups of two, and each group was then tasked with producing a detailed research report for a scientific investigation they designed as part of a citizen science project on their campus. The study focused primarily on qualitative data and used the Online Elements Inquiry Checklist to evaluate the research reports according to eight specific subcategories: immersion, research question, prediction, experimental design, observations, analysis and results, conclusions, and future research and implications.


To support the qualitative findings, quantitative measures were taken using pre- and post-test scores from the 'Scientific Process Skills Test' and the 'Attitudes Toward Science Scale'. This mixed approach aimed to provide a comprehensive assessment of participants' research competencies.


The results indicated that all six groups scored 35 or more out of 40 on their research reports, with detailed scoring indicating very good standing in each of the eight categories, and particularly high competence in areas such as experimental design and data analysis. The specific scores per group are also as follows:


- Group 1: 35/40

- Group 2: 36/40

- Group 3: 35/40

- Group 4: 36/40

- Group 5: 36/40

- Group 6: 37/40


There were also significant improvements in their scientific process skills (from an average pre-test score of 17 to a post-test score of 27) and attitudes towards science (from an average pre-test score of 98 to a post-test score of 156). This improvement in mean scores was also spread across all groups, indicating a significant improvement in scientific competencies and positive attitudes towards science as a result of citizen science project integration.


The study concluded that integrating citizen science projects into teacher education curricula can significantly enhance pre-service teachers' research competencies and scientific competencies. These findings highlight the potential of such citizen science projects as effective pedagogical tools, promoting critical thinking, scientific inquiry and positive attitudes towards science. Recommendations for practice are to increase scientific competence and interest in scientific engagement in educational settings by incorporating citizen science projects into educational plans.