Amaç: Literatürde dijital dönüşüm için geliştirilmiş olgunluk modellerinin incelenmesi ve yeni bir indeks yapısının temellerinin oluşturulması hedeflenmektedir. Böylece, işletmelerin mevcut dijital dönüşüm düzeylerini analiz edebilmesi, diğer işletmelerle objektif bir şekilde kıyas yapabilmesi, etkin bir şekilde dijital dönüşümü yönetebilmesi ve verimliliğini artırması beklenmektedir. Yöntem: Sistematik literatür taraması sonucunda tespit edilen 23 Olgunluk Modeli kapsam, amaca uygunluk, boyutların tamlığı gibi bir dizi kritere göre karşılaştırılarak analiz edilmiştir. Belirlenen eksiklikleri gidermek amacıyla işletmelerin dijital dönüşüm yeteneklerini kantitatif olarak değerlendiren yeni bir dijital olgunluk indeksi önerilmiştir. Bulgular: Analiz edilen olgunluk modellerinden hiçbiri beklenen kriterleri tam olarak karşılamadığından iyileştirilmeleri gerekmektedir. Bu çalışmada, ‘Strateji, Bilgi Teknolojileri, İnsan, Veri ve Süreçler’ boyutlarının değerlendirilmesinden oluşan bütünsel bir yaklaşım sunulmuştur. Özgünlük: İşletmeler dijital dönüşüm yolculuğunda kaynaklarını en verimli şekilde kullanarak, nereden başlanması ve nelerin yapılması gerektiğiyle ilgili bir yol haritası eksikliği yaşamaktadır. Bu çalışma, yatırım geri dönüş oranı en yüksek dijital dönüşüm projelerinin takvimini içeren bir rehberlik sunarak bu alandaki literatüre katkı sağlayacaktır.
Purpose: It is aimed to examine the maturity models developed for digital transformation in the literature and to establish the foundations of a new index structure. Thus, it is expected that businesses will be able to analyze their current digital transformation levels, objectively compare with other businesses, manage digital transformation effectively, and increase their productivity. Methodology: 23 Maturity Models, which are determined as a result of systematic literature review, were analyzed by comparing them according to a set of criteria such as scope, suitability for purpose, and completeness of dimensions. In order to eliminate the identified deficiencies, a new digital maturity index that quantitatively evaluates the digital transformation capabilities of enterprises is proposed. Findings: None of the analyzed maturity models fully meet the expected criteria and need to be improved. This study presents a holistic approach consisting of the evaluation of Strategy, Information Technologies, People, Data, and Processes dimensions. Originality: In the digital transformation journey, businesses lack a roadmap about where to start and what to do by using their resources efficiently. This study will contribute to the literature in this field by providing a guideline that includes the calendar of digital transformation projects with the highest return on investment.