İMO 10. Kıyı Mühendisliği Sempozyumu, İzmir, Türkiye, 16 - 17 Kasım 2023, ss.422-432
Dolgu dalgakıranların müzvar kısmında daha ağır koruma tabakası
ünitelerinin kullanılması yaygın bir uygulamadır. Bununla birlikte, dalga
yükleri ile burada gözlemlenen hasar arasındaki ilişki ayrıntılı olarak
araştırılmamıştır. Bu çalışmanın ilk safhasında, fiziksel model kullanılarak
dalga parametreleri ve müzvar kısmının liman tarafına etki eden dalga yükleri
arasındaki ilişkiyi gözlemlemek için deneysel bir çalışma yapılmıştır. İkinci
aşamadaysa, hesaplamalı akışkanlar dinamiği (HAD) sayısal modelleme
çalışmaları yürütülerek müzvarın etrafında dalga kırılması sürecinde
gerçekleşen basınç değişimleri derinlemesine çalışılmıştır. Sonuç olarak,
dalganın geçişi sırasında tek bir antifer blok üzerindeki hidrodinamik
yüklemenin, dalganın kırılma durumuna ve kırılmanın antifer bloğuna göre
konumuna bağlı olarak önemli ölçüde değiştiği görülmüştür. Kırılmanın bloğa
yakın ve bloğa göre deniz tarafında belirli bir mesafede olması durumunda
oluşan girdap yapısından dolayı tek bir dalga geçişinde hidrodinamik
yüklemenin iki defa pik yaptığı ve iki pik yükleme arasında negatif dinamik
basınç gerçekleşebildiği görülmüştür.