11th International Computer Instructional Technologies Symposium, Malatya, Türkiye, 24 - 26 Mayıs 2017
Programlama ve kodlama eğitimi son
zamanlarda konuşulan ve erken eğitim seviyelerinde uygulanması tartışılan bir
konu haline gelmiştir. Algoritmaların basamaklı çözüm üretiminde kullanılması
ve öğrencilerin düşüncelerini kod bağımsız ya da küçük kod parçalarını
kullanarak sistematik olarak açıklaması programlama konusunda önemlidir. Bu
çalışmanın amacı, tecrübe seviyeleri düşük, orta ve ileri şeklinde
sınıflandırılan öğrencilerin zihensel süreçlerinin, verilen bir programlama
sorusu için sözde kod (pseudocode) oluşturmalarındaki farklılıklarını
araştırmaktır. Sözde kod kişilerin programlama dili, kodu ve komutu kullanmadan
düşüncelerini genel kelimelerle anlattığı bir algoritma biçimidir. Çalışmada
öğrencilere verilen bir soruda onların zihninde oluşan bilişsel süreçleri
ortaya çıkarmak için bilişsel etnografi (cognitive ethnography) tercih
edilmiştir. Çalışmaya Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri (CEIT) bölümünden üç
lisans öğrencisi katılmış olup katılımcılar kartopu örneklemi (snowball
sampling) ile alan uzmanlarının önerileri sonucu seçilmiştir. Çalışmada kullanılan soru alan uzmanları ve
araştırmacılar tarafından geliştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak yarı
yapılandırılmış görüşmeler, video kaydı, yüksek sesle düşünme, retrospektif
inceleme, gözlem ve belge analizi kullanılmıştır. Çalışma sonucunda
katılımcıların karar verme ve soru içinde var olan basamakları tamamlama
sürelerinde, takip ettikleri yollarda, soruyu ele alış biçimlerinden kaynaklı
soruya yönelik bakış açıları,
çözümlerinde farklılıklar gözlemlenmiştir. Üniversite seviyesinde
yapılan bu çalışma sonucunda, lise ve orta okul seviyesinde programlama ve
kodlama eğitimine yönelik öneriler verilmiştir.