3. Sanat ve Tasarım Eğitimi Sempozyumu, Ankara, Türkiye, 19 - 21 Aralık 2018, ss.321-340
Dijitalleşen ve sürekli değişen bilgi çağının dinamik gereklerine karşı, aynı düzeyde
değişmeyen geleneksel temel tasarım kavramlarına ve kodlarına ulaşım ironik bir şekilde
zorlaşmaktadır. Tasarım temel seviye öğrenimdeki süreç gelişimi ve süreç algısında hala
sıkıntılar yaşandığı giderek artan bir şekilde gözlemlenmektedir. Diğer taraftan günümüzde
bilgiye hızla ulaşma beklentisi/alışkanlığı kazanmış yeni kullanıcı gruplarının nesnel bilgi
kaynağına ve bu bilgiye ulaşım sürecindeki sorunsallar; öncelikle ilgisizlik ve meslekten
kopmaları artırmaktadır. Gözlemlenen problemlerin, temel mesleki öğretime girişte hedeflenen
düzeyi yakalanamaması ile başlayan sorunların katlanarak üniversite başarı grafiğini de
etkilediği bir başka gerçeğimizdir.
Geleneksel yöntemlerle biçimlenen ülkemizde yaygın örgün eğitim modeli; bilinen çözümleri
yinelemeğe, kısa dönem hafıza yetileri geliştirmeğe ve çoğu kez anlamlara değil çözüm
yöntemlerine odaklanmayı hedefleyen bir eğitim sürecidir ve sürekli değişen ama gelişmeyen
bir eğitim modelinde biçimlenmiş bireylerin bu alışkanlıklardan arınıp farklı bir düşünce yapısı
gerektiren tasarım öğrenimi gibi programlara kolay uyum sağlayamama sorunsalı olduğu da
bilinmektedir.
Geçiş seviyesi kabul edilen başlangıç düzeyinde ve “eğitimden” “öğrenmeye” geçiş
süreçlerinde adayların doğru zaman, biçim ve yöntem ile bilgilendirilmeleri çağımızda çok
yaşamsal durmaktadır. Bu çalışma değişken eğitim kodları çerçevesinde “ürün tasarımına
giriş 1 ve 2. sınıf düzeyinde” kullanılan temel mesleki tasarım terminolojisini ve ihtiyaç duyulan
“kavram ve kodları” günümüz ihtiyaçları çerçevesinde yeniden belirlemeyi, bu seviyede izlenen
değerlendirme yöntemlerini ve prensiplerini netleştirmeyi ve eğitim sürecindeki kritik aşama
kabul edilen tasarımına giriş stüdyo/proje ve benzeri içerikli dersleri alan tüm bireylerin
kullanabileceği bir bilgi başvuru kılavuzunun ortaya çıkarılmasını kapsamaktadır.
2016 yılında ilk kontrol grubu ile başlayan çalışma içinde; proje planlama, proje yönetim
süreçleri ile proje sunuş ve proje değerlendirme aşamalarında tümünde tasarım öğrencilerinin
yaşaması, izlemesi ve bilmesi gereken temel esasları ortaya çıkarmak için hazırlanan anket
ile veri toplama yöntemi kullanılmıştır. Farklı kullanıcı grupları ile yapılan bu çalışmalar
sonucunda ortaya çıkan ampirik sonuçların belirlediği temel ihtiyaçlara yönelik bir genel amaçlı
“kullanım kılavuzu” biçimlenmiştir. Son aşamada ise; hazırlanan “ürün” kılavuz üzerinde
kullanıcı memnuniyeti analizi yapılmıştır. Bu çalışma içeriği; kullanılan yöntem, süreçleri ve
ortaya çıkan sonuçları ile sonuç ürünü kapsamaktadır.
Anahtar kelimeler; Tasarım Eğitimi, Stüdyo dersleri, Öğrenci Beklentileri, Proje yönetimi
süreçleri
change at the same level in response to the dynamic requirements of the digitalizing and everchanging
information age. The importance of design is increasingly observed in the process
development and process of perception in basic learning level. On the other hand, any
shortage or a problem to the objective information source of the new user groups who have
gained the expectation of rapidly reaching the information or the problems create serious
results. Any casualties in the process of accessing to this information; increases the
indifference, disappointment and it also main cause to loss of attention and interest. It is
another fact that the observed problems have also affected the success of the university
performance by the fact that problems started with the failure to achieve the targeted level of
entry into the basic education.
Formal education model formed by traditional methods; It is also known that individuals who
are formed in an education model that is constantly changing but not developed he should be
free from these habits. But that it is a real problem of adapting to programs such as design
education which requires a different thought structure. In our age, it may vital to inform the
candidates in the correct time, form and methodology where transition stages proceed from
education to learning.
Within the framework of variable learning codes, this study aims to redefine basic professional
design terminology. It's meaning to work on the “concepts and codes” within the framework of
today's needs. It must have to clarify the evaluation methods and principles used in this level
and has to adopt the critical stage in the education process. Introduction to the design of the
project covers the discovery of an information reference guide that can be used by all
individuals who take courses with studio / project and similar content.
In the second half of 2016, these research project started with a control group. The research
was targeting the data basic collection methodology of which was used in order to reveal the
basic principles that the design students lived, watched and willing know in the project
planning, project management processes, project presentation and project evaluation stages.
Main purpose of these research is to enhance the planning process of a new user guide for
the 1 & 2 level students. The collected data in research which is determined by the empirical
results where these studies with different user groups has been shaped the new manual.
In the last stage; within content of this study user satisfaction analysis was performed on the
product guide prepared. Finally, the research paper is also covered the methodology which
includes processes and results.
Keywords; Design Education, Studio Courses, Student Expectations, Project Management
Processes