4. Gelişim Psikolojisi Sempozyumu, Ankara, Türkiye, 10 - 11 Eylül 2024, ss.52-53, (Özet Bildiri)
Yapılan çalışmalarda otobiyografik bellek gelişiminin okul öncesi dönem ile başladığı ve
yetişkinliğe dek bu gelişimin sürdüğü sonucuna ulaşılmıştır (Fivush, 2011). Alanyazında
otobiyografik bellek gelişiminin parçası olarak birçok değişken değerlendirilmiş olup anılarda
kullanılan toplam kelime sayısı, “kendilik ile ilgili kelimeler” ve “diğerleri ile ilgili kelimeler”
incelenmiştir. Birçok faktörün ilgili değişkenler üzerinde etkisi olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Otobiyografik bellek gelişiminin göstergesi olarak hem “kendilik ile ilgili kelime” kullanımının
hem de “diğerleri ile ilgili kelime” kullanımının kişinin benliğini oluşturmaya başlaması ile
artış göstermesi gerektiği vurgulanmıştır (Kagitcibasi, 2005). Bu kapsamda ilkokul, ortaokul
ve lise öğrencilerine duygu yüklü otobiyografik anılar ölçeği verilmiş ve bir olumlu ve bir
olumsuz anı yazmaları istenmiştir. Ardından bu anılar episodik, semantik ve geçersiz olarak
kodlanmıştır. Her iki anısına da episodik anı yazan öğrencilerin anılarında ilgili kelimeler
hesaplanmıştır. Ayrıca alanyazında oldukça az çalışılan “biz ile ilgili kelimeler” de bu çalışma
kapsamında değerlendirilmiştir. Olumlu anılarda toplam kelime sayısının (F(2, 1209) = 5.68, p
< .05), kendilik ile ilgili kelimelerin (F(2, 1209) = 4.94, p < .05), diğerleri ile ilgili kelimelerin
(F(2, 1209) = 7.03, p < .001) ve biz ile ilgili kelimelerin (F(2, 1209) = 5.07, p < .05) okul
seviyelerine göre istatistiksel olarak anlamlı olduğu görülmüştür. Diğer yandan olumsuz
anılarda biz ile ilgili kelimelerin (F(2, 1209) = 4.12, p < .05) istatistiksel olarak anlamlı olduğu
sonucuna ulaşılmıştır. Post hoc testi sonuçlarına göre ortaokuldaki öğrencilerin lise
öğrencilerine göre olumlu anılarında daha fazla kelime, daha fazla kendilik ile ilgili kelime,
diğerleri ile ilgili kelime ve biz ile ilgili kelime kullandıkları sonucuna ulaşılmıştır. Diğer
52yandan ortaokul öğrencilerinin lise öğrencilerine kıyasla olumsuz anılarında daha fazla biz ile ilgili kelime kullandıkları görülmüştür. Bulgular alanyazın ışığında tartışılacaktır.