Trafik ve Ulaşım Araştırmaları Dergisi, cilt.4, sa.1, ss.39-48, 2021 (Hakemli Dergi)
Yol güvenliği, insan, araç ve çevre ile ilgili faktörler arasındaki etkileşimin bir sonucudur. Bu çalışmada, yol güvenliğinde
çevre ile ilgili bir faktör olarak yol aşinalığı araştırılmıştır. Bu çalışmanın temel amacı, sürücülerin aşina oldukları ve
olmadıkları yollardaki öznel risk algılarının incelenmesidir. Çalışmaya 279 erkek ve 201 kadın olmak üzere toplam 480
sürücü katılmıştır. Katılımcılar demografik bilgi formunu ve Risk Algısı Envanteri’ni doldurmuştur. Sonuçlar, sürücülerin
aşina olmadıkları yollarda araç kullanmayı aşina oldukları yollara göre daha riskli algıladıklarını göstermiştir. Ayrıca, kadın
sürücüler hem aşina oldukları hem de aşina olmadıkları yollarda erkek sürücülere göre daha yüksek risk algısı
raporlamışlardır. Sonuç olarak, yola aşinalık, sürücülerin risk değerlendirmesinde önemli bir faktör olarak değerlendirilmiştir.
Sonuçlar, ilgili literatür ışığında karayolu güvenliği üzerindeki etkileri ile tartışılmıştır.
Road safety is the result of the interaction between human, vehicle, and environment-related factors. Road familiarity, as a
human- and environment-related factor in road safety, was investigated in the present study. More specifically, the main aim
of the current study is to investigate the subjective risk evaluations of drivers on familiar and unfamiliar roads. A total sample
of 479 drivers, 278 males and 201 females, participated in the present study, and filled out the demographic information
questionnaire and Risk Perception Inventory. The results showed that drivers evaluated risk as higher when driving on an
unfamiliar road as compared to driving in a familiar road. Moreover, females reported a higher risk perception level than
males on both familiar and unfamiliar roads. As a result, familiarity with the road was evaluated as an essential factor in the
risk evaluation of drivers. The results were discussed with regard to their implications for road safety in light of the relevant
literature.