European Conference on Educational Research (ECER), Belgrade, Sırbistan, 8 - 12 Eylül 2025, ss.1, (Özet Bildiri)
Dijital teknolojilerdeki hızlı yeniliklerden kaynaklanan güçlü değişim dalgası, toplumsal dönüşümü hızlandırdı. Bu dönüşüme, fiziksel, dijital ve biyolojik sistemleri insan merkezli gelişimin bir sonraki aşamasına entegre eden Toplum 5.0 adı verilmektedir (Ponraj ve diğ., 2024). Toplum 5.0'ın dijital hareketinin etkisi, Web 2.0 öğrenme teknolojileri, görsel yardımcılar ve dijital talimatlar gibi bilgi ve iletişim teknolojileri (BİT) aracılığıyla öğretme ve öğrenmeyi destekleme açısından eğitimde de görülmektedir (Lai ve diğ., 2022; Xie ve diğ., 2019). İddia edilen ile mevcut sınıf içi BİT uygulaması arasındaki uçurum, göreve devam eden öğretmenlerin BİT uygulamasıyla ilgilenilirse kapatılabileceği için, bu çalışma hem acemi hem de deneyimli göreve devam eden öğretmenlerin eğitimde BİT benimsemeye yönelik tutumlarına odaklanmaktadır.
Aşağıdaki araştırma sorusu çalışmaya rehberlik etmiştir: “Öğretmenlerin eğitimde bilgi ve iletişim teknolojilerini benimsemeye yönelik tutumları, öğretim deneyimlerine göre nasıldır?”
Bu çalışma, acemi ve deneyimli öğretmenlerin BİT'e yönelik anlam inşasının tutumlarını nasıl şekillendirdiğini incelediği için, eğitimde BİT benimsemeye yönelik tutumlarını araştırmak amacıyla temel nitel araştırma yöntemini kullanmıştır. Davranışa yönelik tutum açısından bakıldığında, hem acemi hem de deneyimli öğretmenler, BİT'i öğrenme ve öğretme uygulamalarına entegre etmeye yönelik olumlu tutumlara sahiptir. Planlı Davranış Teorisi'nin öznel normuyla ilgili olarak, üst yapısal ve altyapısal özelliklerin hem acemi hem de deneyimli öğretmenler üzerinde etkisi bulunmaktadır. Algılanan davranış kontrolü konusunda ise acemi ve deneyimli öğretmenler arasında farklılıklar görülmüştür. Niyetler açısından, hem acemi hem de deneyimli öğretmenlerin, BİT ile ilgili daha fazla eğitim sağlanması koşuluyla, BİT'i öğrenme ve öğretme uygulamalarına benimseme niyetleri olduğu belirlenmiştir. Sonuç olarak, bu çalışma, deneyim yılının öğretmenlerin fen eğitiminde BİT benimsemeye yönelik tutumlarındaki rolünü sunarak literatüre katkıda bulunmayı amaçlamaktadır.
The strong wave of change due to the rapid innovations in digital technologies accelerated societal transformation. This transformation is called Society 5.0, which integrates physical, digital, and biological systems into the next phase of human-centric development (Ponraj et al., 2024). The effect of the digital movement of Society 5.0 is seen in education in terms of supporting teaching and learning via information and communication technologies (ICTs) such as Web 2.0 learning technologies, visual aids, and digital instructions (Lai et al., 2022; Xie et al., 2019). Since the gulf between the alleged and actual classroom practice of ICT might be closed if ICT implementation of in-service teachers is taken care of, this study focuses on both novice and experienced in-service teachers’ attitudes toward adopting ICT in education. The following research question guided the study: “How are the teachers’ attitudes toward adopting information and communication technologies in education based on their teaching experiences?”The present study used basic qualitative research to investigate novice and experienced teachers’ attitudes toward adopting ICT in education since how novice and experienced teachers’ construction of the meaning of ICT shaped their attitudes was examined. In terms of attitude toward behaviour, both novice and experienced teachers have positive attitudes toward the integration of ICT in their learning and teaching practices. Related to the subjective norm of the theory of planned behaviour, superstructural and infrastructural characteristics have an impact on both novice and experienced teachers. concerning perceived behavioral control, there were differences between novice and experienced teachers. For the intentions, both novice and experienced teachers have intentions to adopt ICT in their learning and teaching practices in the condition that more training about ICT is provided. Consequently, this study attempts to contribute to the literature by presenting the role of years of experience in teachers’ attitudes toward ICT adoption in science education.